کتاب و ادبیات

۵ دلیل برای اینکه کتاب خاطرات بنویسید

کتاب خاطرات یعنی زندگی‌ات را بدهی دست کسی و بگویی که ببین این اتفاق‌هایی است که بر من گذشته و ممکن است تو هم چیزی از آن یاد بگیری. ثبت صادقانه‌ چیزی که احساس کردی و تجربه کردی. اگر بتوانید کتاب تأثیرگذاری از زندگی‌تان بنویسید ممکن است کسی بتواند بدون اینکه مجبور باشد همان چیزها را زندگی کند از زندگی شما درس بگیرد.

 5 دلیل برای اینکه کتاب خاطرات بنویسید

چرا باید خاطرات‌تان را ثبت کنید؟

کتاب خاطرات در‌واقع مجموعه‌ای از خاطره‌های شماست که یک روایت را تشکیل می‌دهند. داستانی متشکل از وقایعی که در زندگی‌تان تجربه کرده‌اید. کتاب خاطرات، سرنخ‌های رها شده‌ این خاطرات را به یکدیگر متصل می‌کند و به آن‌ها معنا می‌بخشد و این اصلی‌ترین تفاوت بین زندگینامه‌نویسی و کتاب خاطرات است. چرا‌که در زندگینامه، توالی تاریخی زندگی را به‌صورت خطی حفظ می‌کند و زندگی شما را از تولد تا به امروز روایت می‌کند. اما کتاب خاطرات، وقایع مشخصی را از زندگی شما بیرون می‌کشد و آن‌ها را بازخوانی می‌کند؛ مثل شکلاتی که ورز داده شود خاطرات را به شکلی دیگری روایت می‌کند، به شکلی که بتواند حقیقت دیگری را از شما به دیگران نشان دهد بخشی که از دید دیگران پنهان بوده است.
آیا لازم است برای اینکه کتاب خاطرات خود را بنویسید زندگی سختی داشته باشید تا کتاب شما ارزش خواندن را داشته باشد؟ نه لازم نیست. بسیاری از کتاب‌های خاطرات در رابطه با موضوعات سخت‌ هستند: فقر، آزار، بیماری‌های روانی و جسمی، مرگ و فقدان. اما برای نوشتن کتاب خاطرات معنادار لازم نیست که زندگی سختی‌ را پشت‌سر گذاشته باشید.
جنت والس (Jeanette Walls) نویسنده‌ کتاب خاطرات کلاسیک «قصر شیشه‌ای» (The Glass Castle) در مقاله‌ای می‌گوید: «یکی از چیزهایی که در خلال نوشتن این کتاب یاد گرفتم این بود که چه‌قدر چیزهای مشترکی بین ما هست. خیلی از ما فکر می‌کنیم که یک چیزهایی را فقط خودمان تجربه کرده‌ایم و از تجربه آن‌ها شرمساریم. من مدام مردم را به نوشتن کتاب خاطراتشان تشویق می‌کنم، مخصوصا کسانی که سن و سالی از آن‌ها گذشته. نوشتن کتاب خاطراتتان به شما یک نقطه‌نظر جدید می‌دهد. کتاب خاطرات یعنی زندگی‌ات را بدهی دست کسی و بگویی که ببین این اتفاق‌هایی است که بر من گذشته و ممکن است تو هم چیزی از آن یاد بگیری. ثبت صادقانه‌ چیزی که احساس کردی و تجربه کردی. اگر بتوانید کتاب تأثیرگذاری از زندگی‌تان بنویسید ممکن است کسی بتواند بدون اینکه مجبور باشد همان چیزها را زندگی کند از زندگی شما درس بگیرد.»
فکر نکنم بتوانم مزایای کتاب خاطرات را بشمارم. اما اگر هنوز هم احتیاج به انگیزه دارید اینجا پنج نمونه از مزایای ثبت کتاب خاطرات را برایتان می‌نویسم:
نوشتن کتاب خاطرات به شما کمک می‌کند تا بتوانید تم زندگی‌تان را دریابید و شاید بهتر آن ‌را درک کنید.
نوشتن در مورد زندگی‌تان مثل نوشدارو می‌ماند و می‌تواند مانند یک پروسه‌ درمان عمل کند.
کتاب خاطرات شما می‌تواند به ثبت وقایع تاریخی کمک کند و میراثی برای خانواده‌ شما، دوستانتان و حتی دنیا به‌ جا بگذارد.
نوشتن کتاب خاطرات راهی است برای به اشتراک گذاشتن تجربه‌ شما و پختگی‌ای که در نگاه به جهان به دست آورده‌اید با دیگران.
ثبت خاطراتتان شما را با دیگرانی که تجارب مشابهی داشته‌اند مرتبط می‌کند و به آن‌ها انگیزه و دلگرمی می‌دهد. می‌تواند به دیگران این حس را بدهد که در آن‌چه با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند تنها نیستند. دنیا منتظر شنیدن خاطرات شماست، آیا حاضرید آن‌را روایت کنید؟

منبع: آنچه خواندید مقاله‌ای از وبسایت writingthroughlife به قلم امبرلی استارفایر بود که توسط انجمن مرغ مقلد ترجمه شده است.


🔥 ممکن است این مطلب نیز برای شما جالب باشد: 👈داستان‌نویسی با چاشنی وهم و خیال


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا