پشت پرده

ثروتمندترین خانواده‌های جهان را بشناسید

با 10 خانواده‌ای آشنا شوید که در جهان از لحاظ کسب درآمد برترین جایگاه را دارند

بادباننعیم نوربخش– صرف‌نظر از وضعیت مالی‌ای که دارید، نگریستن به سبک زندگی ابرثروتمندان، چه به دیده تحسین باشد یا از سر حسادت‌ورزی و انزجار، نسبت به امور پردردسری مانند رفتن به دنبال وام بانکی و تحصیل در علوم اقتصادی یا تلاش برای همکاری با شرکت‌های دلالی برای رسیدن به درآمد، کار بسیار خوشایندتر و لذت‌بخش‌تری است. بعید است تعداد قابل توجهی از میان ما به ثروت‌های افسانه‌ای دست یابیم اما آگاه شدن از خانواده‌هایی که به چنین ثروت‌هایی دست یافتند، می‌تواند الهام‌بخش باشد. در ادامه با ۱۰ خانواده‌ای آشنا شوید که در جهان از لحاظ کسب درآمد برترین جایگاه را دارند.


🔥 ممکن است این مطلب نیز برای شما جالب باشد: 👈این پنج خانواده دنیا را روی انگشت می‌چرخانند


  • خانواده والتون

ثروت تخمینی: ۲۲۴.۵ میلیارد دلار

شرکت تحت مالکیت: وال‌مارت

خانواده والتون مالک فروشگاه‌های زنجیره‌ای والمارت

والتون‌ها ثروتمندترین خانواده در جهان قلمداد می‌شوند. بیشترین درآمد نیز در این خانواده به ترتیب به جیم، آلیس و راب والتون می‌رسد که روی هم رفته ۶۵ میلیارد دلار برای سال ۲۰۲۲ برآورد شده است. این سه نفر در فهرست میلیاردرهای مجله فوربس به ترتیب رتبه‌های ۱۶، ۱۸ و ۱۹ را در اختیار دارند.

شرکت غول‌پیکر وال‌مارت در شاخه فروشگاه‌های زنجیره‌ای فعالیت دارد. این شرکت سال ۱۹۶۲ در ایالت آرکانزاس آمریکا و توسط سَم والتون تأسیس شد. این شرکت از لحاظ درآمد در سال ۲۰۲۱ نخستین شرکت جهان شناخته شد که با داشتن ۲.۳ میلیون پرسنل در آمریکا به درآمد ۵۲۴ میلیارد دلاری رسید.

اگر پرسنل وال‌مارت به تنهایی در یک شهر ساکن شوند، آن شهر پنجمین شهر پرجمعیت ایالات متحده آمریکا به حساب خواهد آمد. وال‌مارت مالک ۱۰۵۰۰ شعبه خرده‌فوشی در سرتاسر جهان است. تعداد شعب این فروشگاه تنها در آمریکا تا پایان سال ۲۰۲۲ معادل ۴۷۲۰ شعبه بوده است.

محبوب‌ترین شعب این فروشگاه در مناطق حاشیه‌نشین مستقر هستند و به علت فروش اجناس ارزان‌قیمت، استقبال گسترده‌ای از آنها به عمل می‌آید. البته به دلیل نحوه برخورد با کارکنان، انتقادهایی از این شرکت می‌شود.

  • خانواده مارس

ثروت تخمینی: ۱۶۰ میلیارد دلار

شرکت تحت مالکیت: مارس

خانواده مارس مالک شرکت شکلات‌سازی مارس

شرکت مارس جایگاهی معادل وال‌مارت در صنعت شیرینی و شکلات دارد. این کسب‌وکار طی چند نسل در این خانواده ریشه داشته و از محبوبیت وسیعی در سطح بین‌المللی برخوردار است. البته این شرکت در سال ۲۰۱۷ با خرید شرکت VCA به ارزش ۹۰۱ میلیارد دلار که در حوزه حیوانات خانگی فعال است، پایش را از حوزه شیرینی و شکلات فراتر گذاشت.

دو برادر و خواهر یعنی ژاکلین و جان مارس که نوه فرانک مارس، بنیانگذار این شرکت هستند، هر یک مالک دارایی به ارزش ۳۱.۷ میلیارد دلار بوده و در فهرست میلیاردرهای مجله فوربس، رتبه ۴۱ را به خود اختصاص داده‌اند. هم‌اکنون فرزندان آنها یعنی نسل چهارم خانواده مارس، مدیریت شرکت را بر عهده دارد.

  • خانواده کُخ

ثروت تخمینی: ۱۲۸.۸ میلیارد دلار

شرکت تحت مالکیت: صنایع کُخ

خانواده کُخ

چارلز کُخ ثروت هنگفتش را مدیون تجارت نفتی پدرش است اما امروز او بیشتر چهره‌ای سیاسی شناخته می‌شود. او از کاندیداهای خاص و اندیشکده‌های لیبرال حمایت مالی می‌کند، بورسیه‌های دانشگاهی اهدا می‌کند و حامی لابی‌های محافظه‌کار در جهان سیاست قلمداد می‌شود.

تا پیش از فوت برادرش در سال ۲۰۱۹، چارلز با او شراکت داشت. دارایی او ۶۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود و به همراه همسر بیوه برادرش، جولیا کُخ در رده ۲۱ فهرست میلیاردرهای مجله فوربس جا خوش کرده است.

  • خانواده آل‌سعود

ثروت تخمینی: ۱۰۵ میلیارد دلار

شرکت تحت مالکیت: حکومت پادشاهی عربستان سعودی

خاندان آل سعود

خانواده سلطنتی سعودی، حدود یک قرن است که به پادشاهی رسیده است. ثروت هنگفت این خاندان از محل پرداخت‌های دیوان سلطنتی طی دهه‌های پیشین تأمین شده است.

شرکت نفتی سعودی‌آرامکو که یکی از سودده‌ترین شرکت‌های جهان است، تضمین‌کننده تداوم درآمدزایی برای خانواده سعودی به حساب می‌آید. البته برآورد دقیق میزان ثروت این خانواده بسیار دشوار است چرا که اعضای این خانوداده از ۱۵۰۰۰ نفر تجاوز می‌کند. بسیاری از آنها به طور مستقل کسب‌وکارهایی راه‌اندازی کرده‌اند و پیمانکار قراردادهای دولتی هستند.

  • خانواده هِرمِس

ثروت تخمینی: ۹۴.۶ میلیارد دلار

شرکت تحت مالکیت: هِرمِس

خانواده هرمس

هرمس یک خانه مد فرانسوی و فروشگاه پوشاک و لوازم آرایشی لوکس است که شال‌ها، عطرها و کیف‌هایش شهرت جهانی دارند. تیِری هرمس در قرن نوزدهم میلادی از طریق طراحی لباس‌های سوارکاری برای اشراف به نان و نوایی رسید.

امروز این شرکت برای ستاره‌های بسکتبال مانند لبرون جیمز لباس طراحی می‌کند. ساعت‌های مچی اپل با طراحی هرمس که آمیزه‌ای از فناوری و هنر کلاسیک هستند، به قیمت ۱۲۹۹ دلار به فروش می‌رسند. در حال حاضر اکسل دوماس  مدیریت این شرکت را بر عهده دارد و معاون او در امور هنری، پیِر-الکسیس دوماس می‌باشد.

  • خانواده امبانی

ثروت تخمینی: ۸۴.۶ میلیارد دلار

شرکت تحت مالکیت: صنایع رلاینس

صنایع مادر رلاینس در هند ممکن است برای بسیاری از ما شناخته‌شده نباشد. اما جالب است بداند که موکِش امبانی مدیر این شرکت که پدرش آن را در ۱۹۵۷ پایه‌گذاری کرد، هم‌اکنون در جایگاه ۱۰ فهرست میلیاردرهای فوربس قرار دارد. این شرکت در حوزه‌های پالایشی، پتروشیمی، نفت، گاز و نساجی فعالیت دارد. برادر او آنیل، مدیریت شاخه‌های ارتباطات، دارایی، تفریحی و تولید برق را بر عهده دارد.

  • خانواده ورتهایمر

ثروت تخمینی: ۷۹ میلیارد دلار

شرکت تحت مالکیت: شانل

خانواده ورتهایمر مالک شانل

شهرت شانل که یک خانه مد فرانسوی است به پوشاک زنانه، عطرها و طراح نامدارش کارل لاگرفلد برمی‌گردد که در سال ۲۰۱۹ فوت کرد. آلن و گرهارد ورتهایمر هم‌اکنون دو برادری هستند که که مالکیت این شرکت را در اختیار دارند. پدربزرگ آنها شریک گابریل کوکو شانل بود که این شرکت را راه‌اندازی کرد. این دو برادر در جایگاه ۴۳ فهرست میلیاردرهای مجله فوربس قرار دارند . ارزش دارایی‌ هر کدام به ۳۱.۲ میلیارد دلار می‌رسد.

  • خانواده کارگیل، مک‌میلان

ثروت تخمینی: ۶۵.۲ میلیارد دلار

شرکت تحت مالکیت: کارگیل

خانواده کارگیل مک‌میلان

کارگیل یکی از بزرگترین و موفق‌ترین شرکت‌های کشاورزی در جهان است. این شرکت توسط ویلیام دبلیو. کارگیل تأسیس شد. او کارش را با یک انبار غلات در ایالت آیوا و سال ۱۸۶۵ میلادی آغاز کرد. این شرکت در حال حاضر توسط نوادگان خود کارگیل و همچنین دامادش جان اچ. مک‌میلان اداره می‌شود.

  • خانواده تامسون

ثروت تخمینی: ۵۳.۹ میلیادر دلار

شرکت تحت مالکیت: تامسون رویترز

خانواده تامسون مالک تامسون رویترز

این خانواده ثروت خود را مدیون شرکت رسانه تامسون-رویترز است. آغاز کار این خانواده از دهه ۱۹۳۰ میلادی و توسط روی تامسون رقم خورد. وی یک ایستگاه رادیویی در استان اونتاریو، کانادا راه‌اندازی کرد و سپس وارد حرفه نشر روزنامه شد.

نوه روی تامسون، به نام دیوید تامسون اکنون ریاست تامسون رویترز را بر عهده دارد. او با اموالی به ارزش ۴۹.۲ میلیارد دلار در فهرست میلیاردرهای مجله فوربس رتبه ۲۶ را به خود اختصاص داده است.

  • خانواده هافمن، اوئری

ثروت تخمینی: ۴۵.۱ میلیارد دلار

شرکت تحت مالکیت: روشه

خانواده هافمن مالک روشه

شرکت روشه یک شرکت داروسازی در سوییس است که توسط فریتس هافمن-لاروشه در سال ۱۸۹۶ بنیان گذاشته شد. بیشترین درآمد شرکت از محل تولید داروهای انکولوژی تأمین می‌شود که در سال ۲۰۲۱ درآمدی معادل ۶۸.۷ میلیارد دلار نصیب آن کرد. اکنون تنها ۹ درصد از سهام این شرکت در اختیار نوادگان لاروشه است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا