بادبان: لوگوی برندهای معروف جهان در ذهن ما چنان نقش بستهاند که به محض دیدن، آنها را میشناسیم. اگرچه این علائم ممکن است همه روزه جلوی چشم ما باشند، بسیاری از آنها دارای پیام و معانی پنهانی هستند که به احتمال زیاد از چشم ما دور مانده است. در ادامه توضیحات مختصری درباره لوگوی ۳۳ برند معروف دنیا را بخوانید.
آمازون Amazon
ممکن است به نظر برسد که در همان نگاه اول پیام لوگوی آمازون قابل شناسایی است چرا که نام این برند نوشته شده است اما پیکانی زیر نام آن دیده میشود که شاید معنیاش را ندانید. این پیکان که مانند خط یک لبخند نیز به نظر میرسد از حرف A آغاز و به حرف Z ختم میشود. هدف از آن نشان دادن این است که این فروشگاه جایی برای عرضه تمام اقلام مورد نیاز در محیطی دوستانه است.
سونی وایو Sony Vaio
لوگوی سونی وایو برای خورههای ریاضی جالب است. طراحی این لوگو در واقع یک کلاس آموزشی برای تدریس طراحی هوشمندانه شکلکهای تجاری قلمداد میشود. دو حرف Vو A نماد سیگنال آنالوگ و دو حرف Iو O نماد سیگنال باینری یا دیجیتال هستند. این لوگو به طرز ظریفی حرکت شرکت سونی از دنیای آنالوگ به دیجیتال را به نمایش میگذارد.
پپسی Pepsi
در مارس ۲۰۲۳ شرکت پپسی به مناسبت ۱۲۵ سالگی این برند تولید نوشیدنیهای غیرالکلی، لوگوی تازهای طراحی کرد. مدیر طراحی لوگوی این شرکت در بیانیه خود این طور آورد: «پپسی نمونهای درخشان از برندی است که در طول ۱۲۵ سال به طور مداوم خود را بازسازی کرده است تا همچنان بخشی از فرهنگ مردمی و زندگی آنها باشد… ما هویت جدید این برند را طوری طراحی کردیم که بتواند پیوندی میان نسلهای آتی با میراث خودمان ایجاد کند. پیوندی متمایز از تاریخ ما با عناصری معاصر که نشاندهنده آشکار رویایی است که برای آینده داریم».
پپسی میگوید نشان جدید حاوی رنگ مشکی است تا پیام پایبندی ما به نوشیدنیهای بدون قند برای آینده را انتقال دهد و در عین حال قلم مدرن و سفارشی به کاررفته، ذهنیت استوار و شجاع ما را نمایش میدهد. بازطراحی لوگوی قدیمی این برند در سال ۲۰۰۹ دستکم یک میلیون دلار خرج برداشته بود و گفته میشد ارجاعی به موضوعاتی نظیر فنگشویی، هنر رنسانس وحتی فلسفه دکارت و معماری داشت.
اپل Apple
شایعات متعددی درباره لوگوی اپل وجود دارد. برخی میگویند ادای احترامی به پیشگامان دانش مانند آیزاک نیوتون و آلن تورینگ است. شاید هم نماد درخت دانش در انجیل باشد. در واقعیت اما طراح این لوگو «راب ژانوف» حتی به یاد نمیآورد که چرا این شکل خاص را انتخاب کرده است.
لاکوست Lacoste
سال ۱۹۲۷ تنیسباز نامدار جهان و بنیانگذار این شرکت «رنه لاکوست» سفارش یک چمدان چرمی از پوست تمساح داد و به خاطر همین موضوع در نشریات آمریکایی به تمساح معروف شد. این لقب با پیگیری نشریات فرانسوی برای او ماندگار شد و به همین خاطر شمایل تمساح یک گزینه طبیعی برای طراحی این لوگو بود که همراه با نخستین کلکسیون از پوشاک ورزشی این شرکت در سال ۱۹۳۳ عرضه شد.
سیسکو سیستمز Cisco Systems
معنی خطوط عمودی را حدس نمیزنید؟ سرنخ در نام شرکت است. این خطوط تصویری انتزاعی و نمایانگر پل گلدن بریج در سانفرانسیسکو هستند. اعضای تیم بنیانگذار سیسکو در مسیر رفتن به اداره ثبت علائم تجاری از روی این پل معلق معروف عبور کردند و همان لحظه تصمیم گرفتند که نام شهرشان را روی شرکت خود بگذارند. پس جای تعجب ندارد که تصویر پل معروف سانفرانسیسکو نیز به لوگوی آنها تبدیل شود.
اف سی بارسلونا FC Barcelona
لوگوی باشگاه فوتبال بارسلونا ادای احترامی به ایالت کاتالونیاست. در گوشه راست و بالای لوگو خطوط قرمز و زرد دیده میشود که از پرچم کاتالانها گرفته شده و در گوشه چپ آن صلیب قرمز «سنت جورج» قرار دارد. همچنین رنگ پیراهن تیم و شکل توپ فوتبال در لوگو به کار گرفته شده است.
فدکس Fedex
لوگوی شرکت فدکس پس از پیشنهاد جوایزی برای ارائه بهترین طراحی برگزیده شد. در این لوگو یک حقه ظریف اما بسیار هوشمندانه دیده میشود. فضای بین دو حرف E و x به شکل یک پیکان رو به جلو طراحی شده تا نمایانگر پویایی محیط و تفکر آیندهنگر شرکت باشد.
توبلرون Toblerone
آیا هرگز متوجه خرس در لوگوی شرکت توبلرون شدهاید؟ ما هم نشدیم. تصویر خرس درون طرح کوهستان ماترهورن پنهان است که نماد شهر برن در سوییس میباشد. شکلات و نوقا که نام آن برگرفته از یک خرس است، در این شهر برای نخستین بار تولید شدند. از آنجا که این برند محصولات خود را دیگر در سوییس تولید نمیکند احتمالا تصویر کوهستان نیز طبق قوانین کشور سوییس به زودی حذف خواهد شد.
یونیلور Unilever
در لوگوی یونیلور که به شکل حرف U میباشد ۲۴ شکلک به کار رفته است. هر کدام از این شکلکها نماد یکی از اهداف و ارزشهای این شرکت هستند. به طور مثال شکلک زنبور عسل نماد تعهد یونیلور به حفاظت از محیط زیست است و شکلک قلب نشاندهنده پایبندی به بهبود سلامت و رفاه مردم.
سازمان سیا The CIA
در این لوگو سه نماد دیده میشود. عقاب قدرتمند که البته نماد ایالات متحده آمریکاست، سپری که نماد محافظت است و رز قطبنما با ۱۶ دندانه که به تمام جهان اشاره دارد. این شکلک بر اهمیت گردآوری اطلاعات در مقیاس جهانی تأکید دارد.
ویکیپدیا Wikipedia
برترین دانشنامه برخط جهان، هوشمندانه لوگوی خود را برگزیده است. قطعات یک جورچین ناتمام از سیاره زمین که هر یک نمایانگر حروفی از نظامهای نوشتاری مختلف مانند اومگا از یونانی و W از لاتین هستند. خود سیاره نماد چندزبانه بودن ویکیپدیا و دسترسی وسیع به آن است.
یاماها Yamaha
امروزه این شرکت ژاپنی طیف وسیعی از محصولات از موتورسیکلت گرفته تا تجهیزات الکترونیک را تولید میکند. اما این شرکت سال ۱۸۸۷ با نام Nippon Gakki Company راهاندازی شد و تخصصش تولید قطعات پیانو و ارگ بود. از این رو لوگوی یاماها سه چنگال تنظیم پیانو را نشان میدهد. این چنگالها نماد فناوری، تولید و فروش قدرتمند هستند.
هرمس Hermes
این خانه مد نامدار سال ۱۸۳۱ در پاریس تأسیس شد اما ابتدا کارش تولید سازوبرگ کالسکه بود. هرمس فروش کیف، شال و دستمالگردنهایی که اکنون به خاطر آنها شهرت دارد را از دهه ۱۹۲۰ آغاز کرد. لوگوی این شرکت در دهه ۵۰ میلادی طراحی شد و نمایانگر یک اسب و یک درشکه عتیقه است تا یادآور ریشههای شکلگیری این برند باشد.
پورشه Porsche
در لوگوی پورشه که تم سوارکاری دارد یک اسب مشکی را به راحتی میتوان دید. میپرسید چرا؟ اسب نماد شهری است که شرکت پورشه در آن بنیان نهاده شده است. شهر اشتوتگارت آلمان در سال ۹۵۰ میلادی به عنوان مزرعهای مخصوص تکثیر و پرورش اسبها احداث شده بود.
لامبورگینی Lamborghini
این شرکت سال ۱۹۶۳ توسط «فروچیو لامبورگینی» تأسیس شده و کارش تولید خودروهای لوکس است. دلیل استفاده از شمایل یک گاو در لوگوی لامبورگینی این است که مؤسس این شرکت متولد برج ثور بوده و علاقه خاصی به گاوبازی داشته است.
استارباکس Starbucks
آیا هرگز هنگام انتظار کشیدن برای دریافت لاتهای که سفارش دادهاید به این فکر کردهاید که چرا استارباکس شمایل یک پری دریایی را در لوگوی خود استفاده کرده است؟ مؤسسان این شرکت نام یکی از شخصیتهای رمان موبیدیک را برگزیدند و برای دادن حال و هوای سفرهای دریایی به لوگوی شرکت از تمثال یک پری دریایی با دو دم برگرفته از حکاکیهای چوبی اسکاندیناوی بهره بردند.
بربری Burberry
پارچه ضد آب گاواردین که محصول این شرکت بریتانیایی بود در زمان خودش یعنی اواخر قرن نوزدهم محصولی انقلابی قلمداد میشد. مؤسس این بنگاه به نام «توماس بربری» خواهان لوگویی بود که منعکسکننده روح پیشرو حاکم بر آن باشد. به همین مناسبت در سال ۱۹۰۲ شمایل یک شوالیه سوار بر اسب در لوگوی این شرکت مورد استفاده قرار گرفت که پرچمی در دست دارد و روی آن به زبان لاتین نوشته شده Prorsum که به معنی «پیشروی» میباشد.
تور دو فرانس Le Tour de France
جوئل گونون طراح لوگوی تازه تور رقابت دوچرخهسواری فرانسه هنگام ارائه آن در سال ۲۰۰۲ باید از کار خودش بسیار راضی بوده باشد. اگر به حرف R در واژه Tour دقت کنید میبینید که به شکل یک دوچرخهسوار در حال راندن دوچرخهاش است و دایره نارنجیرنگ نیز چرخ جلو میباشد.
آئودی Audi
حلقههای به هم گره خورده به سبک مسابقات المپیک این پرسش را پیش میکشد که چه معنایی دارد؟ این حلقهها در واقع نماد چهار شرکتی هستند که سال ۱۹۳۲ در هم ادغام شدند (Audi, DKW, Horch and Wanderer) تا شرکت مدرن آئودی تأسیس شود. لوگوی آن نیز در همان دهه ۳۰ میلادی طراحی شد.
ایسوس Asus
شاید تصور کنید که لوگوی این شرکت کامپیوتری تایوانی صرفا الهام گرفته از تیپوگرافی سبک جنگ ستارگان باشد. اما این شرکت از طراحی حروف به این سبک هدف بسیار خاصی داشته است. این لوگو قرار است شبیه به پگاسوس یا همان اسب بالدار در اسطورههای یونانی باشد که نماد عقل و خرد است.
دل Dell
لوگوی این شرکت همنام بنیانگذار آن است و تنها نکته ظریف در آن چرخانده شدن حرف E میباشد. «مایکل دل» این شرکت را با شعار «پیچاندن گوش دنیا» بنیان نهاد و شرکت طراحی Siegel+Gale نیز هنگام طراحی لوگوی آن در سال ۱۹۸۴ تصمیم گرفت با چرخاندن حرف E این شعار را به نمایش بگذارد.
باغ وحش کلن Cologne Zoo
از دور لوگوی این باغ وحش آلمانی مانند یک فیل دیده میشود. اما اگر از نزدیک نگاه دقیقتری به آن بیندازید یک زرافه، کرگدن و ستاره هم میبینید. در کنار آنها دو شکل سهگوش نیز که نماد دو گلدسته کلیسای جامع شهر کلن هستند قابل مشاهده است.
بیتس بای درِی Beats by Dre
طراحی لوگوی این شرکت نیز یک کلاس آموزشی برای طراحان گرافیک قلمداد میشود. لوگو شامل یک حرف کوچک b در زبان انگلیسی است که در عین حال تصویری انتزاعی از شخصی را تداعی میکند که به این هدفونهای شدیدا مورد نیاز گوش میدهد: طرحی بسیار ساده اما فوقالعاده مؤثر.
تویوتا Toyota
سه بیضی درهمتنیده که لوگوی تویوتا را تشکیل میدهند در چشم خیلیها صرفا نمایانگر اشکالی خمیده هستند اما در حقیقت نماد ارزشهای بنیادین شرکت تلقی میشوند. بیضیهای درونی نمایانگر ارتباط میان تویوتا و هسته اصلی مشتریان این شرکت هستند و بیضیهای بیرونی بر اهمیت دنیای خارج که محیط بر تویوتاست تأکید دارد. علاوه بر این شکل تمامی حروف تشکیل دهنده کلمه TOYOTA نیز داخل لوگو قابل شناسایی است.
بی ام و BMW
تقریبا همه میدانند که حلقه درونی لوگوی بی ام و نماد ملخهای سفید یک هواپیما با پسزمینه آسمان آبی است تا ادای احترامی به شرکت Bavarian Motor باشد که در سالهای ابتدایی تأسیس، یک هواپیماساز بود. اما این تمام داستان نیست. به ادعای نشریه نیویورکتایمز رنگهای آبی و سفید نماد رنگهای پرچم ایالت آزاد باواریا نیز هستند.
لیوایز Levi’s
لوگوی این شرکت به سرعت قابل شناسایی است اما آیا هرگز از خودتان پرسیدهاید که دلیل شمایل خاص آن چیست؟ ظاهرا طراحی موجمانند در سطح زیرین لوگو قرار است انعکاس کوکهای متمایز روی جیبهای شلوار جین لیوایز باشد.
پارامونت Paramount
پارامونت قدیمیترین استودیوی فیلمسازی هالیوود استکه هنوز فعال بوده و معروفترین فیلمها و برنامههای تلویزیونی جهان را تولید کرده است. گفته میشود نقش کوه در لوگو توسط بنیانگذار شرکت «ویلیام هادکینسون» طراحی شده است و ۲۲ ستارهای که آن را احاطه کردهاند نماد تعداد بازیگرانی است که استودیو در زمان طراحی لوگو با آنها قرارداد داشته است. در لوگوی سامانه تازهتأسیس پخش برخط این شرکت یعنی پارامونتپلاس تعداد ستارهها به ۱۳ عدد کاهش یافته است که هر یک نماینده یکی از حروف واژه Paramount Plus هستند.
پیتزا دومینو Domono’s Pizza
آیا تاکنون فکر کرده بودید که چرا سه نقطه در لوگوی این شرکت به کار رفته است؟ ظاهرا طراحان این لوگو عدد ۳ را انتخاب کرده بودند تا مکان شعبات آن در سه منطقه را برجسته کنند. هدف این بود که با افزوده شدن بر تعداد مناطق پذیرای شعب این شرکت بر تعداد نقطهها نیز افزوده شود. واضح است که شرکت به خاطر باز کردن هزاران شعبه در سرتاسر جهان ناچارا این ایده را کنار گذاشته است.
موزه لندن Museum of London
در ابتدا ممکن است فرض کنید که لوگوی رنگارنگ موزه لندن تنها به خاطر بهتر دیده شدن اینگونه طراحی شده است. اما در حقیقت طراحی رنگارنگ، نوعی ادای احترام زیرپوستی به تاریخ پایتخت انگلستان است. حجم هر رنگ نماد مرزهای شهری است که به مرور زمان وسعت پیدا کرده و منعکسکننده گذشته پویای این شهر است.
آلفا رومئو Alfa Romeo
شکل ماری که یک انسان را میبلعد چیزی نیست که انتظار دیدن آن را در لوگوی یک شرکت خودروسازی داشته باشید. لوگوی عجیب آلفا رومئو که سال ۱۹۱۰ طراحی شده است نماینده اژدهای آدمخوار بیسکونی Biscone است که در کنار یک صلیب سرخ نمادهای شهر ایتالیایی میلان به شمار میروند. آلفا رومئو در این شهر تأسیس گردیده است.
بارکلیز Barclays
سابقه نشان ارجمند عقاب گشودهبال به سده هفدهم بازمیگردد یعنی زمانی که «جان فریم» یکی از نخستین مؤسسان این مؤسسه آن را بالای سردر کسبوکارش در خیابان لومبارد لندن نصب کرده بود. این پرنده شکارچی قرار است نماد مقاومت و دوراندیشی باشد. در آن دوران اکثر مردم بیسواد بودند و به همین خاطر به جای نوشتن نام یک کسبوکار از نقوش نمادین استفاده میشد تا مردم آنها را راحتتر شناسایی کنند.
کانتیننتال Continental
ممکن است برای برخی بسیار واضح باشد اما دیگران به دشواری میتوانند نماد پنهان در لوگوی این شرکت تایرساز آلمانی را درک کنند. نگاه دقیقتری به حروف C و O بیندازید. این دو با هم طرح یک تایر را تداعی میکنند.
منبع: LoveMoney