ماوراء

سرنوشت پنج فرقه آخرالزمانی که نشناخته مانده‌اند

بادباننعیم نوربخش– عموما از واژه فرقه برای اشاره به جنبش‌های نوپدید دینی و گروه‌های مذهبی با آداب و رسومی غیرعادی استفاده می‌شود. این فرقه‌ها معمولا سبک خاصی از زندگی را بر پیروان خود تحمیل می‌کنند و اغلب سرنوشتی عجیب و حتی اسف‌بار پیدا می‌کنند. در ادامه داستان آغاز و پایان پنج فرقه عجیب را برای شما بازگو کرده‌ایم.


🔥 ممکن است این مطلب نیز برای شما جالب باشد: آیا ارواح وجود دارند؟

۱- فرقه معبد مردم
یک روحانی مسیحی به نام «جیم جونز»، فرقه «معبد مردم» (Peoples Temple) را در سال ۱۹۵۴ با آمیزه‌ای از اندیشه‌های مسیحی و کمونیستی تاسیس کرد تا به کمک افراد بیکار، بی‌خانمان و بیمار از تمام نژادها بپردازد. اما دیری نگذشت که بسیاری از پیروان خارج‌شده از این فرقه مدعی شدند که مورد سوءاستفاده قرار گرفته‌اند. جونز به منظور پنهان شدن از نظارت افکار عمومی، اقامتگاه اعضای فرقه را به جنگل‌های گویانا (Guyana) در آمریکای جنوبی منتقل کرد تا یک آرمان‌شهر استوایی را بنا کند. یکی از اعضای کنگره آمریکا به نام «لئو ریان» (Leo Ryan) با همراهی سه خبرنگار برای پیگیری ادعاها درباره سوءاستفاده از این اقامتگاه دیدار کردند که همگی آنها هنگام ترک این مکان مورد اصابت گلوله قرار گرفته و جان خود را از دست دادند. پس از این واقعه، ۹۱۳ نفر اعضای این فرقه از جمله صدها کودکی که در میان آنها بودند، با نوشیدن جامی زهرآلود به حیات خود پایان دادند. درباره این که مرگ اعضای این فرقه را باید خودکشی دانست یا قتل، هنوز اختلاف نظر وجود دارد.

فرقه معبد مردم

۲- فرقه دروازه بهشت
پیروان فرقه «دروازه بهشت» (Heaven’s Gate) تحت رهبری «مارشال اپل‌وایت» (Marshall Applewhite) که در سال ۱۹۷۴ میلادی بنیان گذاشته شد، بر این اعتقاد بودند که سیاره زمین و هرچه روی آن هست باید بازیافت شود تا پاکیزه شود. آنها باور داشتند با سوار شدن بر دنباله‌دار هیل-باپ (Hale-Bopp) در ماه مارس ۱۹۹۷ به بقای جاودان در بهشت دست می‌یافتند. سرانجام ۳۹ عضو این فرقه از جمله خود مارشال اپل‌وایت در عمارتی در کالیفرنیا و در حالی که کتانی‌ها و مچ‌بندهای برند نایکی را بر تن داشتند، دست به خودکشی زدند. روی مچ‌بند آنها نوشته شده بود: «تیم رفتگان دروازه بهشت».

فرقه دروازه بهشت

۳- فرقه جنبش احیای ۱۰ فرمان
فرقه «جنبشی برای احیای ۱۰ فرمان خداوند» (Movement for the Restoration of the Ten Commandments) توسط چهار تن از کشیشان سابق کلیسای کاتولیک رومی، دو راهبه سابق و یک بدکاره در اوگاندا تأسیس شد و بر اهمیت ۱۰ فرمان خداوند تأکید زیادی داشت. بنیانگذاران این فرقه به واسطه رویاهای مریم باکره بر این باور بودند که کلیسای کاتولیک روم، اجرای ۱۰ فرمان را ترک گفته است.
این افراد معتقد بودند که روز ستاخیز در ۳۱ دسامبر ۱۹۹۹ به وقوع خواهد پیوست و به همین دلیل اعضای آن، املاک خود را پیشاپیش به فروش گذاشتند. اما وقتی در روز موعود پایان دنیا رقم نخورد، رهبران این فرقه تغییر موضع داده و اعلام کردند روز رستاخیز در ۱۷ مارس ۲۰۰۰ رقم خواهد خورد و مریم باکره در این روز، پیروان خود را به بهشت منتقل خواهد کرد. در روز ۱۷ مارس پلیس مطلع شد که یک انفجار موجب مرگ صدها تن از اعضای این فرقه شده است که از یک روز قبل مشغول برگزاری مراسم پیشواز بودند. در ابتدا ظن خودکشی می‌رفت اما شواهدی از وقوع یک جنایت به دست پلیس افتاد. به نظر می‌رسد از آنجا که رهبران فرقه توان پرداخت هزینه معیشت پیروان خود را که اموال خود را فروخته و املاک خود را ترک کرده بودند، نداشتند، دست به قتل‌عام آنها زده بودند. از سرنوشت رهبران این فرقه خبری در دست نیست.

جنبش احیای 10 فرمان

۴- فرقه معبد خورشید
«ژوزف دی‌مامبرو» و «لوک ژوره» فرقه «معبد خورشید» (Order of the Solar Temple) را سال ۱۹۸۴ در ژنو تأسیس شد. این فرقه یکی از صدها فرقه‌ای بود که خود را احیاگر جنبش قرون وسطایی شوالیه‌های معبد می‌دانستند. ژوره مدعی بود هم مسیح است و هم روح یکی از اعضای قرن چهاردهمی این فرقه در او حلول کرده است. رهبران این فرقه بر این باور بودند که دختر دی‌مامبرو به نام «امانوئل» پس از حیات زمینی‌اش، اعضای فرقه را به سیاره‌ای منتقل خواهد کرد که به دور ستاره سیریوس (Sirius) می‌چرخد. این فرقع وقوع روز رستاخیز را در اواسط دهه ۹۰ میلادی پیش‌بینی کرده بود اما برخی اعضای این فرقه از جمله امانودل پیش از این موعد فوت کردند. سرانجام دی‌مامبرو و ژوره در سال ۱۹۹۴ اعلام کردند که روز رستاخیز نزدیک است و زمان سفر به سیاره جدید فرارسیده است. برای جهش به یک مقام معنوی بالاتر، ۵۳ عضو این فرقه در کانادا و سوییس در این سال دست به خودکشی زدند یا به قتل رسیدند. ساختمانی که مراسم در آن برگزار شده بود نیز به آتش کشیده شد و بعد از آن بقایای اجساد ژوره و دی‌مامبرو نیز در همان آتش ‌سوزی یافت شد. بعدها مشخص شد که دی‌مامبرو فرمان قتل یک نوزاد را نیز که به ظن او ضدمسیح بود، صادر کرده است. در سال‌های ۱۹۹۵ در فرانسه و ۱۹۹۷ در کانادا نیز تعدادی از اعضای این فرقه جان باختند.

فرقه معبد خورشید

۵- فرقه خانواده دیوید
از آنجا که «چارلز لانگو»اعتقاد داشت به مقام خدایی رسیده است، نام خود را به «امانوئل دیوید» (Immanuel David) تغییر داد. علاوه بر این او خود را مسیح و روح‌القدس می‌دانست. او سال ۱۹۶۹ از کلیسایی که عضو آن بود اخراج شد و و فرقه خود را بنیاد نهاد. پیروانش نام این فرقه را «خانواده دیوید» (Family of David) نامیدند. گروه پیروان او را عمدتا اعضای خانواده‌‌اش تشکیل می‌‍دادند از جمله همسر و هفت فرزندش. در سال ۱۹۷۸ پس از این که پلیس او را به جرم کلاهبرداری تحت تعقیب قرار داد، چارلز خودش را با حبس در خودرو و مسدود کردن لوله اگزوز خفه کرد. همسرش نیز فرزندانشان را از پنجره اتاقی در طبقه یازدهم یک هتل در سالت‌لیک سیتی به بیرون پرتاب کرد. خوشبختانه یکی از دختران جان سالم به در برد. این دختر همچنان معتقد است که پدرش روزی به سیاره زمین باز‌می‌گردد.

فرقه خانواده دیوید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا