ماوراء

چاه‌هایی که اجنه برای حضرت سلیمان حفر کردند

داستان چاه‌های «لینه» که گفته می‌شود توسط جنیان برای حضرت سلیمان پیامبر حفر شده‌اند، به منطقه لینه که از قدیمی‌ترین روستاهای عربستان سعودی است مربوط می‌شود. روستایی در ۱۰۰ کیلومتری جنوب رفحاء در منطقه مرزی شمال این کشور. در این روستا حدود ۳۰۰ چاه به طوری عجیب در قلب صخره‌های سخت حفر شده که گفته شده است جن‌ها این چاه‌ها را برای حضرت سلیمان نبی(ع) هنگامی که از «بیت المقدس» عازم یمن بود، حفر کردند تا سربازان ارتش وی از آب این چاه‌ها بیاشامند.

اغلب این چاه‌ها به جز ۲۰ چاه، در گذر زمان به وسیله شن‌های روان منطقه پر شدند. این روستا در منطقه‌ای کاملا استراتژیک قرار گرفته است؛ منطقه‌ای که سه راهی ریاض، القصیم و حائل را به شاهراه بین‌المللی مرزهای شمال سعودی ربط می‌دهد و از جهتی به جاده قدیم نجد – عراق و در نزدیکی جاده تاریخی معروف به «الزبیده» واقع شده است. این منطقه‌ همیشه جایگاه گردشگرانی بوده که عاشق صحرا هستند. دکتر حمد الجاسر، باستان‌شناس معروف سعودی در گفت‌وگو با العربیه گفت: «روستای لینه از قدیمی‌ترین روستاهای باستانی در شبه جزیره عرب است که آثار زیادی به غیر از چاه‌های آن در این منطقه وجود دارد و در خیلی از کتاب‌های تاریخی ذکر شده که این چاه‌ها آثار متعلق به زمان حضرت سلیمان نبی است.»

چاه‌های جن، لینه، عربستان سعودی

داستان حفر این چاه‌ها اینگونه روایت شده که وقتی حضرت سلیمان نبی با ارتش خود از بیت‌المقدس عازم یمن بود، به منطقه «لینه» رسیدند. سربازان ارتش سلیمان در این مکان ناهار خوردند و سپس بسیار تشنه شدند. حضرت سلیمان به «سبطر» یکی از سربازان لشکر جن که در خدمت او بود نگاه کرد؛ «سبطر» خندید حضرت سلیمان از وی پرسید چرا خندیدی؟ جن گفت: «از آن جهت می‌خندم که آب زیر پاهای شماست در حالی که شما از شدت تشنگی رنج می‌برید. حضرت سلیمان از او خواست تا چاه‌ها را حفر کنند تا سربازان از آب آنها بیاشامند و جن‌ها همین کار را کردند».

لینه، عربستان سعودی

اسماعیل بن ابی زید السکونی مورخ بزرگ به نقل از معجم البلدان یاقوت حموی نوشته است :«لینه چهارمین منزلگاه موقت حجاج عازم مکه به شمار می‌رود. در این روستا ۳۰۰ چاه‌ با آب‌های گوارا وجود دارد. ساکنان این روستا از قبیله بنی غاضره هستند». دکتر عبدالعزیز البسام، استاد زمین‌شناسی در دانشگاه ملک سعود در تماس با العربیه در این باره گفت: «منطقه شمال سعودی دارای ذخائر آب‌های زیرزمینی قابل شرب زیادی است. اما در باره چاه‌های سیصدگانه آنجا هیچ مدرکی دال بر اینکه جن‌ها این چاه‌ها را حفر کردند وجود ندارد. این روایت بیشتر یک روایت تاریخی است و صحت آن اثبات علمی ندارد. این منطقه شاهد ظهور تمدن‌های باستانی بود. شاید همان انسان‌هایی که در آنجا تمدن به پا کردند این چاه‌ها را حفر کردند و اینکه انسان‌ها قادر به حفر چنین چاه‌هایی هستند دلایل زیادی داریم از جمله خانه‌های حفاری شده در داخل سنگ‌ها و اهرام و غیره. همه عجایب تمدن‌های قدیم ما را متقاعد می‌کند که چه بسا انسان‌ها این چاه‌ها را حفر کردند و نه جن‌ها.

ولی آنچه در تاریخ معاصر «لینه» بسیار پر ارزش و مهم به نظر می‌آید جایگاه استراتژیک این منطقه است که به مرکزی برای تجمع تاجران عراق و جزیره‌العرب به شمار می‌رفت. در این منطقه انبارهایی برای کالاهای تاجران وجود داشت. تاجران بین‌النهرین و جزیره‌العرب کالاهای خود را از قبیل برنج، خرما، شکر، روغن، آرد گندم، پوشاک‌ و خیمه‌ها را در اینجا ذخیره می‌کردند و به مناطق دیگر جزیره‌العرب، یمن و هند می‌فرستادند. آثار این مخازن که به «السیابیط» معروف بودند و همچنین آثار بازار قدیمی «لینه» هنوز پابرجاست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا