خبر

عدم واکنش بازار خودرو به گفتار درمانی‌های دولت

صدرایی کارشناس بازار خودرو در گفت و گو با تدبیرتازه مطرح کرد

محبوبه بیدکی- یک کارشناس بازار خودرو تاکید کرد: افزایش قیمت خودروها نشان از سیاست گذاری کلانی دارد که قصد داشت قیمت خودرو را کاهش دهد اما موفق نشد چرا که ما با یک اقتصاد تورمی در کشور روبرو هستیم که امکان کاهش قیمت وجود ندارد و کاهش قیمت‌های مقطعی به صورت هیجانی در اثر یک اتفاق سیاسی و یا وعده‌هایی از جانب برخی از مسئولان در بازار به وجود می‌آید.

بابک صدرایی کارشناس بازار خودرو  به تدبیر تازه گفت: قطعاً قیمت خودرو در بازار به چند عامل از جمله افزایش نرخ ارز کاهش تولید خودرو و گفتار درمانی‌های دولت از جمله تسهیل واردات خودروی کارکرده بستگی دارد که هیچ یک از این مباحث عملی نشده است و بازار به این گفتار درمانی‌های دولت واکنشی نشان نمی‌دهد از سویی دیگر با افزایش قیمت چشمگیر برخی از خودروهای ۲۰۱۵ الی ۲۰۱۸ که تابستان و پاییز قیمت آنها شکسته شد اما در حال حاضر روند افزایشی شدید در پیش گرفته‌اند.

این کارشناس بازار خودرو در ادامه تاکید کرد: افزایش قیمت خودروها نشان از سیاست گذاری کلانی دارد که قصد داشت قیمت خودرو را کاهشی کند اما موفق نشد چرا که ما با یک اقتصاد تورمی در کشور روبرو هستیم و در آن امکان کاهش قیمت وجود ندارد، در واقع کاهش قیمت‌های مقطعی به صورت هیجانی در اثر یک اتفاق سیاسی و یا وعده‌هایی از جانب برخی از مسئولان در بازار به وجود می‌آید به عنوان مثال مذاکرات هسته‌ای در وین یا وعده دولت مبنی بر واردات ۱۰۰ هزار خودرو خارجی منجر به کاهش هیجانی قیمت در بازار خودرو می‌شود اما پس از مدت کوتاهی مجدداً قیمت آن روند افزایشی پیدا می‌کند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا افزایش عرضه خودرو از طریق تولید داخلی امکان‌پذیر است افزود: در واقع ما یک بازار محدود در کشور داریم با توجه به افزایش نرخ ارز دولت به خودروسازان در بخش خصوصی و دولتی مجوز افزایش قیمت داده است که منجر به کوچک شدن حجم بازار کار شده است و تقاضا کمتر می‌شود همچنین مشتریان را از سگمنت یا توانمندی‌هایی که دارند به سگمنت و توانمندی‌های بالاتر افزایش می‌دهد، به عنوان مثال تقاضای مشتریان برای خرید خودرو مبنی بر قیمت ۵۰۰ میلیون تومان است که اگر این مبلغ افزایش یابد تقاضا نیز به نسبت کمتر خواهد شد.

این کارشناس بازار خودرو تصریح کرد: قطعاً باید توجه کنیم که کانال واردات برای کدام بخش از جامعه صورت می‌گیرد در حال حاضر ارزان‌ترین خودروی اقتصادی و وارداتی در بازار آزاد حدود ۳ میلیارد تومان است و بر فرض مثال اگر از سامانه خارج شود و ۴۰ درصد کاهش قیمت نیز داشته باشد قیمت آن بالای ۱.۵ میلیارد تومان قرار می‌گیرد و این سؤال مطرح می‌شود که آیا خلاء بازارداخلی بالای ۱.۵ میلیارد تومان یا زیر این قیمت است.

این کارشناس بازار خودرو یادآور شد: در واقع مقرر بود که واردات خودرو منجر به ایجاد رقابت در بازار خودروی داخلی شود تا بتواند خلاء بازار را پر کند اما متاسفانه نه تنها این خلاء پر نشد بلکه عاملی بر افزایش قیمت شد چرا که با ایجاد سیستم سامانه از ۱۲۰ هزار خودرویی که قرار بود وارد شود فقط به ۳۰ هزار نفر تعلق گرفت و متقاضیان دیگر پول خود را پس گرفتند در نتیجه سامانه ثبت نام خودرو عامل گرانی است، به عنوان مثال ماشین لندکروز ۱۵ سال کارکرده که در حدود ۱۵ الی ۱۶ میلیارد قیمت دارد قطعاً با واردات خودرو قیمت آن کاهش نخواهد یافت.

وی با انتقاد از سیاست ناکارامد دولت برای واردات خودرو، اظهار داشت: به نظر می‌رسد این سیاست‌ها تاکنون کارآمد نبوده است در واقع باید هزینه تمام شده خودرو، نوسانات اقتصادی، پول راکد در بازارو مسئله افزایش و جهش قیمت ارزرا در کشور در نظر بگیریم، به عنوان مثال اگر سال آینده ارز به ۷۵ هزار تومان برسد و خودرو وارد کنیم آیا قیمت آن ارزان می‌شود؟

صدرایی تاکید کرد: بدیهیست که مشکلات کلانی در خصوص واردات خودرو وجود دارد و به نظر می‌رسد تولید با تقاضا خیلی فاصله ندارد اما با وجود سیستم‌های سامانه‌ای و قیمت گذاری دستوری منجر به ایجاد بلک مارکت یا بازار سیاه می‌شود و منجر به تولید کالای سرمایه‌ای و تقویت دلالان می‌شود، از سویی دیگر برای افراد خاصی که در سامانه ثبت نام کردند رانت ایجاد می‌شود و خودروها در بازار آزاد به قیمت گزاف به فروش می‌رسند چرا که ما خودروهای وارداتی را در سطح شهر نمی‌بینیم اما در نمایشگاه‌های ماشین وجود دارند که قطعاً با سیاست‌های غلط مصرف کنندگان خودرو به دلال تبدیل می‌شوند

این کارشناس بازار خودرو در پاسخ به این سؤال که با توجه به تأمین ارز که با محدودیت همراه است، آیا با مصارف ارزی ثابت می‌توانیم تعداد بیشتری خودرو کارکرده وارد کنیم؟ گفت: در واقع خودروی کارکرده مانند یک تیغ دو لبه است، آنچه مسلم است متاسفانه مدیریت قوی در زمینه واردات نداریم و در نهایت شرکت‌ها خودروهایی را وارد می‌کنند که به لحاظ فنی ایرادات بسیاری دارند، به عنوان مثال دلالان بسیار بزرگی در کشورهای عربی خودروهای دارای ایراد را به کشورهای دیگر وارد می‌کنند.

وی در ادامه یادآور شد: هنگامی که برای تعیین استانداردهای خودروی صفر کیلومتر مشکل داریم و در دوران تحریم ماشین تویوتا باید از ۴ بازار تأمین شود که امکانتفاوت استانداردهای وجود دارد حالا در نظر بگیرید خودرو کارکرده را از هر کشوری وارد کنیم و تبدیل آن به یک استاندارد واحد چقدر کار بسیار پیچیده و مشکلی است، لذا خودروی کارکرده زمانی مناسب است که در کشورهای عربی دارای سیستم جامع، گزارشات بیوگرافی و بک گراند آن را در اختیار مشتری قرار دهند.

صدرایی در پایان با بیان اینکه قانون واردات خودرو دچار محدودیت و مشکلات بسیاری شده است، خاطر نشان کرد: در واقع واردات بیش از ۱۵ الی ۲۰ هزار واردات امکان پذیر نیست چرا که کشور ما تحریم است و ارتباط عادی با دنیا نداریم همچنین خودرو را از کشورهای واسطه خریداری می‌کنیم به همین دلیل منجر به ایجاد حاشیه سود بالا خواهد شد، اگر واردات خودرو نتواند محدودیت‌ها را از بین ببرد نه تنها تعداد کمتری واردات داریم بلکه قیمت آن نیز افزایش خواهد یافت.

منبع: تدبیر تازه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا