خبر

آئین بزرگداشت عکاس‌باشی اهل‌ بیت در شهر ری

بادبانعلیرضا نیاکان آئین بزرگداشت عکاس باشی اهل‌ بیت و اولین عکاس آئینی کشور برگزار شد. به گزارش بادبان، آئین بزرگداشت «میرزا ابوالقاسم خان بهزاد نوری» عکاس‌باشی آستان اهل بیت(ع) به همراه نمایشگاه عکسی مشتمل بر تعدادی از آثار او و همچنین رونمایی از قدیمی‌ترین عکس از آستان مقدس امامزاده عبدالله(ع) شهر ری برگزار گردید.

آئین بزرگداشت عکاس‌باشی اهل‌ بیت در شهر ری
در این مراسم، حجت الاسلام جواد علیرضایی مدیر آستان امامزاده عبدالله(ع) شهر ری ضمن خیر مقدم به مدعوین از اهمیت  این برنامه و تلاش‌های صورت گرفته برای برگزاری این مراسم سخن گفت. وی در پاسخ به شبهات مطرح شده از سوی بعضی اشخاص و جریان‌های خاص که اظهار می‌دارند در ایران، امامزاده‌سازی صورت می‌پذیرد بیان داشت: این عکس‌ها که قدمتی حدودا ۱۳۰ ساله دارند دلیلی بر اصالت بقاع متبرکه و امامزاده‌ها هستند. دکتر کمال‌الدین شاهرخ استاد دانشگاه و عکاس پیشکسوت نیز طی سخنانی در این برنامه اظهار داشت: میرزا ابوالقاسم نوری شخصیت هنرمندی است که در زمانه خود تصاویری را ثبت کرده که در نوع خود بی‌نظیر هستند. وی افزود: تصاویر علمای دینی و روش‌های عکاسی ایشان نشان از نبوغ خاص او در عکاسی و به‌کارگیری بک‌گراندهای عمق‌دار از ویژگی‌های این عکاس دوره ناصری و مظفری است. در پایان مراسم مدعوین با نثار شاخه گل و ذکر فاتحه بر سنگ مزار جدید ایشان، یادش را گرامی داشتند. شایان ذکر است میرزا ابوالقاسم‌خان بهزاد نوری از پرکارترین عکاسان دوره قاجار بود که در سال ۱۲۵۳ هجری حورشیدی در محله سنگلج تهران به دنیا آمد و در سال ۱۳۱۲ در همان منطقه از دنیا رفت. وی یکی از مهمترین عکاسان دوران ناصری و مظفری به شمار می‌رود و فعالیت او در تصویربرداری از عتبات و بقاع متبرکه شهرت دارد. عکس‌های او از نخستین نمونه‌های تصویربرداری از این اماکن هستند که علاوه بر ارزش تاریخی از اهمیت هنری نیز برخوردارند.

آئین بزرگداشت عکاس‌باشی اهل‌ بیت در شهر ری
گفتنی است این مراسم با حضور حجت الاسلام غلامرضا عادل معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت الاسلام والمسلمین محسن عرفاتی معاون علمی و فرهنگی آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، دکتر کمال‌الدین شاهرخ استاد دانشگاه و عکاس پیشکسوت،
حجت الاسلام جواد علیرضایی مدیر آستان امامزاده عبدالله(ع) شهر ری، محمد نوروزپور مدیر کل بقاع سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت‌الاسلام موسوی متقی مدیرکل امور اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه و خانواده  مرحوم میرزا ابوالقاسم خان بهزاد نوری و با همکاری گروه مردمی بهشت بقیع و آستان مقدس امامزاده عبدالله شهر ری و جمعی از مدعوین برگزار گردید.


🔥 ممکن است این مطلب نیز برای شما جالب باشد: 👈داستان‌نویسی با چاشنی وهم و خیال


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا