خبر

رمزگشایی از چهار لوح خشتی پس از صد سال

بادبان: چهار لوح خشتی باستانی که از ده‌ها سال پیش در موزه بریتانیا نگهداری می‌شوند سرانجام رمزگشایی شدند. به گزارش بادبان به نقل از یورونیوز، تیمی از محققان به تازگی موفق شدند این الواح ۴۰۰۰ ساله به خط میخی را که تاریخ آنها به ۱۲۰۰ سال پیش از میلاد مسیح و تمدن باستانی «سیپار» در عراق امروزی می‌رسد پس از تقریبا یک قرن رمزگشایی و ترجمه کنند. دستاورد این پژوهش که در نشریه مطالعات خط میخی منتشر شده است نشان می‌دهد که مردم تمدن باستانی بابل پدیده ماه‌گرفتگی را یک رویداد نجومی ساده قلمداد نمی‌کردند بلکه آن را نشان طالع شوم و مسبب مرگ و نابودی می‌دانستند.

رمزگشایی از چهار لوح خشتی پس از صد سال

روی یکی از این الواح نوشته شده است: «ماه‌گرفتگی در رصد صبحگاهی» به معنی «سقوط یک دودمان پادشاهی» است. در لوح خشتی دیگری این طور نوشته شده است: «اگر یک ماه‌گرفتگی در نقطه مرکزی به یکباره تار دیده شود و ناگهان شفاف شود یعنی پادشاهی می‌میرد و تمدن ایلام نابود می‌شود». تحقیقات این گروه باستان‌شناسی نشان داده است که «شواهد حکایت از آن دارد رصد آسمان‌ها بخشی از وظایف دستگاه حکومتی برای محافظت از پادشاه و هماهنگ کردن اعمال او با خواست خدایان بوده است».

بابلی‌ها یک تمدن آکدی-زبان بودند که در منطقه میان‌رودان واقع در عراق امروزی میان دو رود دجله و فرات زندگی می‌کردند و قلمروشان تا بخش‌هایی از ایران و سوریه امروزی نیز امتداد می‌یافت. این تمدن نقش قابل توجهی در تاریخ بشر داشته و آثار پابرجایی بر دانش، ادبیات، حقوق و کشاورزی تمدن‌های بعدی از خود باقی گذاشته است. این تمدن تحت حکمفرمایی حمورابی به اوج قدرت خود رسید که به خاطر سخت‌گیری در حکومت و قوانین مکتوبش شهرت دارد. قوانین معروف او روی تکه‌سنگی به ارتفاع ۲.۲۵ متر حک شده بود. این سنگ‌نبشته اکنون در موزه لوور پاریس نگهداری می‌شود. تمدن بابل باستان بیشتر به خاطر باغ‌های معلق آن شناخته می‌شود اما هنوز شواهد قطعی از وجود این باغ‌ها کشف نشده است.

سنگ‌نبشته حاوی قانون حمورابی در موزه لوور پاریس
سنگ‌نبشته حاوی قانون حمورابی در موزه لوور پاریس

🔥 ممکن است این مطلب نیز برای شما جالب باشد: 👈چرا روزنامۀ اطلاعات توقیف شد


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا