خبر

کاهش فروش آثار هنری ایران در بازارهای جهانی

بادبان: بازار هنر ایران تا پایان تیر ۱۴۰۳ بیش از ۲.۵میلیون دلار، معادل حدود ۱۵۰میلیارد تومان، در حراجی‌های بین‌المللی فروش داشته است. با احتساب فروش ۱۹۰میلیارد تومانی حراج تهران در تیرماه می‌توان گفت از ابتدای سال تا امروز گردش مالی بازار هنرهای تجسمی در ایران به بیش از ۳۴۰میلیارد تومان رسیده است که در مقایسه با عملکرد این بازار در سال‌های قبل رکورد چندان بالایی به شمار نمی‌رود. این برآورد روزنامه «دنیای اقتصاد» از حجم بازار هنرهای تجسمی در ایران است که در نسخه اول مرداد این نشریه منتشر شده است. «دنیای اقتصاد» برای درک ابعاد این بازار یادآور می‌شود که بازار هنرهای تجسمی ایران در سال ۱۳۹۹، یعنی در زمانی که اوج بیماری کرونا بود، بیش از ۹.۸میلیون دلار، معادل حدودی ۵۹۰ میلیارد تومان، فروش را ثبت کرده است.

آمار فروش آثار هنری ایران در حراج‌های بین‌المللی

در این گزارش آمده است از آنجا که حراج‌های هنر خاورمیانه هر ساله در دو فصل بهار و پاییز برگزار می‌شوند، رقم فروش ۳۴۰میلیارد تومانی که بخش بیشتر آن مربوط به حراج تهران هم است،‌ رکورد چندان قابل‌توجهی محسوب نشده و حتی نشان‌دهنده کاهش فروش آثار ایرانی در بازارهای بین‌المللی است. کریستیز، ساتبیز و بونامز مهم‌ترین حراج‌های بین‌المللی هستند که محل عرضه آثار هنری ایران قلمداد می‌شوند. مزایده‌های خاورمیانه این حراجی‌ها طی بهار سال جاری در شهرهای لندن و دوبی برگزار شدند.

بیشترین فروش آثار هنری ایران با رقم ۹۰۰ هزار دلاری در حراج ساتبیز رقم خورده است. رتبه دوم با آمار فروش ۷۰۰ هزار دلاری به حراج کریستیز دوبی می‌رسد. کمترین فروش نیز در حراج بونامز با رقم ۱۰۰ هزار دلاری رقم خورده است. تعداد آثار هنرهای تجسمی فروخته شده در این سه حراج نیز به ترتیب ۱۷، ۱۶ و ۶ اثر بوده است. روزنامه «دنیای اقتصاد» جدول فروش آثار هنری ایران را به تفکیک حراج‌های یادشده نیز ارائه کرده است:

جدول فروش آثار هنری ایران به تفکیک حراج‌های بین‌المللی
جدول فروش آثار هنری ایران به تفکیک حراج‌های بین‌المللی

🔥 ممکن است این مطلب نیز برای شما جالب باشد: 👈هفت قاعده برای قیمت‌گذاری آثار هنری


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا