موسیقیهنر

نغمه‌های جادویی گیتار در «اسپیناس»

بادباننیما نوربخش– سابقه اجرا و تولید هنر در سرزمین ایران به سالیانی بس دور باز می‌گردد. همان بس که کلمه انگلیسی Art از نام «آرتا» به معنای هنر یا هنر مقدس به عاریه گرفته شده است. حسام سبزیان، آهنگساز و نوازنده گیتار درباره تاریخچه این ساز اطلاعات جالبی را در اختیار اهل مطالعه قرار می‌دهد: «همه ما ساز گیتار را با نام کشور اسپانیا و نوستالژی کوچه‌ها و کارناوال‌های آن می‌شناسیم؛ ولی جالب است بدانید که استاد نابغه گیتار فلامنکو «پاکو دلوسیا» که خود اسپانیایی است در یکی از آلبوم‌هایش به نام زریاب، ورود گیتار به این کشور را به شخصی به نام «ابوالحسن علی بن نافع» ملقب به زریاب کبیر نوازنده بربت نسبت داده است. این مطلب خود گویای آن است که ما ایرانیان نباید در هیچ زمان و هیچ شرایطی از این قافله و به طور خاص نوازندگی گیتار در دنیا عقب بمانیم. »

آلبوم اسپیناس

سبزیان درست می‌گفت؛ او و هنرمندانی از جنس او به خوبی می‌دانند که متاسفانه در سالیان اخیر کم‌کاری‌ بسیاری در زمینه آهنگسازی و نوازندگی و ضبط آلبوم‌های بی‌کلام و به‌طور خاص گیتار شاهد بوده‌ایم که این موضوع با توجه به روند رو به رشد موسیقی الکترونیک، شنوندگان را به تدریج از فضای موسیقی غنی و سازهای زنده دور می‌کند. در اهمیتش همین بس که این مسئله فارغ از تضعیف جایگاه ایران در عرصه موسیقی بین‌المللی می‌تواند برای شرایط هنری، تعادل شنیداری و سلامت روحی مخاطبان نیز زیان‌آور باشد.

به هر روی سال‌ها پیش آلبومی ‌به همت موسسه آوای باربد به بازار آمد که دغدغه‌هایش از جنس دغدغه‌های ما بود. «اسپیناس» عنوان آلبومی‌ است با آهنگسازی و تنظیم امیر مقدم، حسام سبزیان و امیر کاربر که در قالب قطعاتی برای گیتار با همنوازی پیانو، ویولن و فلوت منتشر شده است. این آلبوم شامل هشت قطعه بوده که در این میان دو قطعه از موسیقی فولکلور لاتین و آذربایجانی با تنظیم ‌جدید ارائه شده است.

آلبوم اسپیناس - حسام سبزیان

از جمله ویژگی‌های این آلبوم می‌توان به حضور نوازندگان چیره‌دست دیگری همچون میثم مروستی (ویلن)، محمدحسین حسینی (فلوت)، مسعود سلطانی (پیانو) و آرین کشیشی (گیتارباس) اشاره کرد که با مهارت خود بر غنای آثار ضبط شده افزوده‌اند. سه ضلعی مقدم، سبزیان و کاربر بر تنوع ژانرهای ارائه شده دراین آلبوم هم کوشیده‌اند. چه اینکه قطعات آلبوم «اسپیناس» در ژانرهای فلامنکو، جیپسی جز، فولکلوریک و New Age بوده و این فضای متنوع موسیقیایی به مذاق شنوندگان با سلیقه‌های مختلف خوش می‌آید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا