سینما و تئاتر

 ۶  کارگردان مشهوری که به قتل رسیدند

گزارشی به بهانه مرگ داریوش مهرجویی فیلمساز مولف ایرانی

سینـمــا

بادبان: در تاریخ سینما علاوه بر قتل بازیگران، قتل‌های زیادی هم اتفاق افتاده که قربانیان آن کارگردانان بوده‌اند. این بار و به بهانه قتل داریوش مهرجویی فیلمساز بنام ایرانی، به سراغ ۶ کارگردان شناخته شده‌ رفتیم که هر یک به طریقی به قتل رسیدند.

داریوش مهرجویی Dariush Mehrjui

او یکی از فیلمسازان برجسته ایران و از چهره‌های اصلی موج نوی سینمای ایران بود که علاوه بر این، به نوشتن رمان و ترجمه نیز می‌پرداخت. داریوش مهرجویی و همسرش وحیده محمدی‌فر، در تاریخ ۲۲ مهر ۱۴۰۲ در ویلایشان در شهر کرج به قتل رسیدند. حادثه در زیبا‌دشت فردیس رخ داد و دختر داریوش مهرجویی، ماجرا را به پلیس گزارش داد. تحقیقات انتظامی دربارهٔ عاملان و انگیزه این قتل‌ها که با سلاح سرد انجام شده، هنوز به صورت رسمی منتشر نشده‌ و جزئیات بیشتری در دسترس نیست. قبل از این حادثه، وحیده محمدی‌فر در صفحه اینستاگرام خود، از تهدیدهای «شخصی ناشناس با لهجه غیر ایرانی» با چاقو از پشت پنجره ویلایشان اطلاع داده بود. او همچنین در این پست نوشته بود که در هفته‌های اخیر مورد سرقت قرار گرفتند و در طی این سرقت، دو عدد سنتور از ایشان به سرقت رفته که این سنتورها مربوط به پروژه سنتوری ۲ بودند.

داریوش مهرجویی

پیر پائولو پازولینی    Pier Paolo Pasolini

کارگردان ایتالیایی مشهورترین کارگردانی است که به قتل رسیده است. پازولینی که به دلیل ساخته‌های اعتراضی و به تصویر کشیدن بی‌ملاحظه صحنه‌های خشونت و تجاوز شناخته می‌شود، در سال ۱۹۷۵ به قتل رسید. گفته شده که قاتلان او با ماشین چندین بار از روی او رد شده‌اند که منجر به مرگ او شده است. در آن زمان پسرکی به نام جوزپه پلوسی متهم به قتل پازولینی شد و اعلام شد که انگیزه‌های همجنسگرایانه دلیل این قتل بوده اما کمتر کسی بود که چنین ادعایی را باور کند تا اینکه پس از ۴۰ سال پلوسی اعتراف کرد که پازولینی توسط سه فرد که او را « کمونیست کثیف » می‌نامیدند به قتل رسیده است. ماجرا هم به این شرح بود که این سه نفر که حلقه‌هایی از فیلم « سالو » را دزدیده بودند، با پازولینی قرار می‌گذارند تا این حلقه ها را به او تحویل دهند اما در نهایت قتل این کارگردان اتفاق می‌افتد.

پیر پائولو پازولینی    Pier Paolo Pasolini

ویلیام دزمون تیلور  William Desmond Taylor

یکی از پرکارترین فیلمسازان دوران سینمای صامت که بین سال‌های ۱۹۱۰ تا ۱۹۲۰ آثار بسیاری تولید کرده بود، از جمله کارگردانانی است که به قتل رسیده است. تحقیقات پلیس نشان می‌داد که از پشت به او شلیک شده اما هرگز قاتل یا قاتلین وی مشخص نشدند. پلیس لس‌آنجلس پس از وقوع این قتل که در نوع خود یکی از اولین‌ها در حوزه سینما محسوب می‌شد، افراد زیادی را مورد بررسی قرار داد اما هرگز مشخص نشد چه کسی دزمون تیلور را به قتل رسانده است.

ویلیام دزمون تیلور  William Desmond Taylor

فرانسیس باگز  Francis Boggs

شاید نام این کارگردان را هرگز نشنیده باشید اما او یکی از کسانی بود که باعث شد صنعت فیلمسازی آمریکا در سال ۱۹۰۹ به شهر لس‌آنجلس امریکا نقل مکان کند. او که از فعالان عرصه فیلمسازی به شمار می‌رفت در سال ۱۹۱۱ توسط یک باغبان ژاپنی که وی را مدتی پیش اخراج کرده بود، با شلیک گلوله به قتل رسید.

فرانسیس باگز  Francis Boggs

توماس اینس  Thomas Ince

این کارگردان سینما، یکی از بدشانس‌ترین کارگردانان تاریخ هالیوود به شمار می‌رود! این واقعه دو داستان متفاوت دارد که داستان اول بیش از دومی بر سر زبان‌ها افتاد. در داستان اول، توماس اینس مهمان قایق تفریحی فرد ثروتمندی به نام ویلیام رادولف هیرست می‌شود و مهمان دیگری هم پس از او وارد این قایق می‌شود که کسی نبود جز چارلی چاپلین. اما پس از اینکه چارلی چاپلین سعی می‌کند رابطه‌ای را با معشوقه هیرست که بازیگری به نام ماریون دیویس بود آغاز کند، هیرست به شدت عصبانی شده و به سوی چاپلین اسلحه می‌کشد تا او را به قتل برساند اما به اشتباه به توماس اینس شلیک می‌کند و این کارگردان را به قتل می‌رساند! داستان دوم این هست که توماس اینس از ابتدا مریض بود و در قایق دچار حمله قلبی شد و درگذشت اما کمتر کسی داستان دوم را باور کرد.

توماس اینس  Thomas Ince

آدرین شلی Adrienne Shelly

آدرین شلی بیشتر به عنوان بازیگر شناخته می‌شد اما فیلم موفقش با نام « پیشخدمت » سبب شد تا او را به عنوان کارگردان در این لیست قرار دهیم؛ فیلمی که هرگز زنده نماند تا موفقیتش را ببیند. جسد آدرین شلی سال ۲۰۰۶ در حمام منزلش در منطقه منهتن نیویورک در حالی که به دار آویخته شده بود یافت شد. بررسی‌ها در مرحله اول خودکشی را دلیل مرگ این بازیگر و کارگردان اعلام نمود اما پس از پیگیری‌های همسرِ شلی، مشخص شد که پای یک کارگر اکوادری ۱۹ ساله در میان است که برای دزدی به منزل شلی آمده بود و مجبور به قتل او و سپس صحنه‌سازی شده است. قاتل آدرین شلی در دادگاه به تحمل ۲۵ سال زندان محکوم شد.

آدرین شلی Adrienne Shelly

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا