اقتصاد هنر

۵ میلیاردر خودساخته در صنعت مد را بشناسید

بادبان: از متحول‌سازی صنعت مد و طراحی لباس گرفته تا دست‌ودلبازی‌های کلان در امور خیریه، این پنج میلیاردر صنعت مد هر کدام به تنهایی موفق شده‌اند علاه بر کسب ثروتی کلان، رد پایی پاک‌نشدنی از خود در جهان مد و فشن برجا بگذارند. مجله فوربز هر پنج نفر را به عنوان میلیاردرهای خودساخته به رسمیت شناخته و ارزش دارایی آنها را در تاریخ ۱۴ ژوئن ۲۰۲۴ به شرح زیر برآورد کرده است.

5 میلیاردر خودساخته در صنعت مد را بشناسید

یک- آمانیکو اورتگا

ارزش دارایی: ۱۱۳.۴ میلایارد دلار

تابعیت: اسپانیا

آمانیکو اورتگا (Amanico Ortega) که ثروتمندترین تاجر اسپانیاست، یکی از پیشتازان صنعت خرده‌فروشی پوشاک در جهان به شمار می‌رود. فعالیت او به عنوان یک کارآفرین در سال ۱۹۶۳ با تأسیس یک کارگاه تولید پوشاک زنانه به نام Confecciones GOA آغاز شد. او به همراه همسر سابقش «رُزالیا مِرا» نخستین شعبه فروشگاه «زارا» را سال ۱۹۷۵ در اسپانیا افتتاح کرد. در سال ۱۹۸۵ نیز با ادغام چند برند مختلف فعال در حوزه پوشاک گروه Inditex را راه‌اندازی کرد. این شرکت تا آوریل ۲۰۲۴ بیش از ۵۶۹۸ فروشگاه در سرتاسر جهان باز کرده است و برندهایی مانند Massimo Dutti، Bershka و Pull&Bear را شامل می‌شود. ۶۹ درصد از سهام Inditex متعلق به اورتگاست. در سال ۲۰۲۲ دختر وی به نام «مارتا اورتگا پِرِز» مدیریت این نهاد را بر عهده گرفت. بنیاد خیریه‌ای نیز که به نام این تاجر ۸۸ ساله برپا شده است در حوزه‌های آموزش و رفاه اجتماعی فعالیت می‌کند. در سال مالی ۲۰۲۳ که پایان آن ژانویه سال ۲۰۲۴ می‌باشد این گروه صنعتی اعلام کرد درآمدش با افزایش ۱۰.۴ درصدی به ۳۸.۹ میلیارد دلار رسیده است و از آن میزان مبلغ ۵.۸ میلیارد دلار سود خالص است.

آمانیکو اورتگا فعال صنعت مد و بنیانگذار برند زارا
آمانیکو اورتگا: بنیانگذار برند زارا

دو- فیل نایت و خانواده‌اش

ارزش دارایی: ۳۹.۴ میلیارد دلار

تابعیت: ایالات متحده آمریکا

فیل نایت (Phil Knight) بنیانگذار شرکت Nike بوده و تا سال ۲۰۱۶ یعنی موعد بازنشستگی‌اش مدیریت آن را بر عهده داشت. او که در حوزه ورزش‌های دو و میدانی در دانشگاه اورگون فعالیت می‌کرد با همراهی مربی سابقش «بیل بووِرمن» برند Nike را پایه‌گذاری کرد. آنها هر کدام با سرمایه‌گذاری مبلغ ۵۰۰ دلار در سال ۱۹۶۴ شرکت Blue Ribbon Sports را بنیان نهادند که در سال ۱۹۷۱ به Nike تغییر نام داد. امروز نایت و خانواده‌اش ۲۰ درصد از سهام برند را در اختیار دارند که ارزش کل سهام آن در ژوئن ۲۰۲۴ تا ۱۴۲ میلیارد دلار برآورد شده است. این میلیاردر که زمانی کفش‌های دوندگی ژاپنی را در داخل اتومبیلش به فروش می‌رساند، یک دانشجوی دانشگاه ایالتی پورتلند را استخدام کرد تا با دستمزد ۳۵ دلاری لوگوی به یادماندنی این شرکت را طراحی کند. این کارآفرین به همراه همسرش «پنی» از طریق بنیاد خیریه‌ای که به نام خود دارند تاکنون ۳.۶ میلیارد دلار را صرف امور عام‌المنفعه کرده‌اند. در ۹ ماه منتهی به فوریه ۲۰۲۴ شرکت Nike با ثبت درآمد ۳۸.۸ میلیارد دلاری به سود ۴.۲ میلیارد دلاری دست یافته است.

فیل نایت بنیانگذار برند نایکی
فیل نایت: بنیانگذار برند نایکی

سه- تاداشی یانایی و خانواده‌اش

ارزش دارایی: ۳۷.۷ میلیارد دلار

تابعیت: ژاپن

تاداشی یانایی (Tadashi Yanai) که ثروتمندترین مرد ژاپن است مؤسس، رئیس و مدیرعامل هلدینگ Fast Retailing نیز می‌باشد که مالک برند UNIQLO است. این مرد ۷۵ ساله نخستین فروشگاه این برند را سال ۱۹۸۴ گشود و موفق شده که تاکنون تعداد شعبات آن را در ۲۶ کشور جهان به ۲۴۶۹ واحد برساند. هلدینگ یادشده مالک برندهای دیگری از جمله Theory، PLST، Helmut Lang، J Brand و GU نیز می‌باشد. یانایی در سال ۲۰۱۹ و پس از ۱۸ سال از مقام خود به عنوان مدیر مستقل در گروه SoftBank کناره‌گیری کرد. او بنیاد خیریه‌ای به نام خودش در سال ۲۰۱۵ راه‌اندازی کرد که تمرکزش روی فرصت‌های تحصیلی است. در ۶ ماه منتهی به فوریه ۲۰۲۴ هلدینگ او با ثبت درآمد ۱۰.۸ میلیارد دلاری موفق شد سود خالص خود را به میزان ۲۷.۲ درصد افزایش داده و به مبلغ ۱.۴ میلیارد دلار برساند.

تاداشی یانایی: مؤسس، رئیس و مدیرعامل هلدینگ Fast Retailing
تاداشی یانایی: مؤسس، رئیس و مدیرعامل هلدینگ Fast Retailing

چهار- فرانسوا پینو و خانواده‌اش

ارزش دارایی: ۲۵.۸ میلیارد دلار

تابعیت: فرانسه

فرانسوا پینو (Francois Pinault) که ۸۷ سال سن دارد به عنوان مدیر افتخاری و بنیانگذار گروه لوازم لوکس Kering به فعالیت خود ادامه می‌دهد. این گروه مالک برندهایی از قبیل Saint Laurent، Alexander McQueen و Gucci است. او در دوران دبیرستان ترک تحصیل کرد و در سال ۱۹۶۲ فعالیت کارآفرینی‌اش را با تأسیس شرکت Etablissements Pinault در حوزه تجارت الوار در شهر رِن آغاز کرد. این شرکت بعدها به Kering تغییر نام داد و از سال ۱۹۹۰ به طور تخصصی وارد حوزه خرده‌فروشی شد. از اواخر دهه نود میلادی با تملک سهام اکثریت در گروه Gucci این شرکت روی بازار محصولات لوکس متمرکز شد. امروز رهبری هلدینگ Kering بر عهده فرزند پسر پینو  به نام «فرانسوا هنری» است. خانواده پینو مبلغ ۱۱۳ میلیون دلار را برای بازسازی کلیسای نوتردام هبه کرده‌اند که در سال ۲۰۱۹ آتش گرفته بود. در سال ۲۰۲۳ این غول لوازم لوکس درآمدی معادل ۲۱.۶ میلیارد دلار کسب کرد که ۳.۳ میلیارد دلار آن سود خالص بود.

فرانسوا پینو: بنیانگذار گروه لوازم لوکس Kering
فرانسوا پینو: بنیانگذار گروه لوازم لوکس Kering

پنج- جورجیو آرمانی

ارزش دارایی: ۱۲.۴ میلیارد دلار

تابعیت: ایتالیا

جورجیو آرمانی (Giorgio Armani) که طراح مد و مؤسس برندی به نام خودش یعنی Armani است به خاطر معرفی یک سبک مینیمالیستی و لطیف در حوزه پوشاک مردان نامدار شده است. او ابتدا دانشکده پزشکی را برای خدمت در ارتش ترک کرد و سپس به عنوان مسئول خرید و تزئین ویترین در فروشگاه La Rinascente شهر میلان استخدام شد. او بعدها پیش از راه‌اندازی برند خودش در سال ۱۹۷۵ با کمک شریکش «سرجیو گالئوتی»، به طراحی برای Nino Cerutti مشغول شد. آرمانی از زمان راه‌اندزی کسب‌وکار شخصی‌اش وارد حوزه‌های متنوعی مانند لوازم جانبی، عطریات، لوازم آرایشی، پوشاک ورزشی، طراحی داخلی، معاملات ملکی، رستورانداری و هتلداری شده است. این کارآفرین ۸۹ ساله در سال ۲۰۱۶ بنیاد جورجیو آرمانی را تأسیس کرد و به توسعه پروژه‌های عمومی و اجتماعی عام‌المنفعه همت گمارد.

جورجیو آرمانی: طراح مد و لباس
جورجیو آرمانی

منبع: مجله Forbes (Middle East) شماره ۱۴۱، جولای ۲۰۲۴

مجله فوربز خاور میانه جولای 2024
جلد مجله فوربز (نسخه ویژه خاور میانه) جولای ۲۰۲۴

🔥 ممکن است این مطلب نیز برای شما جالب باشد: 👈۵ نقاشی گران‌قیمت تاریخ اینجاست


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا