موسیقی

سرنوشت غریب ۱۰ خواننده محبوب دهه ۷۰

مـوسیـقی

آغاز بنیادین موسیقی پاپ در ایران از دهه ۴۰ با ظهور خوانندگانی نظیر ویگن، مهرپویا و بعدها عارف و در دهه پنجاه که اوج آن بود با اجرای خوانندگانی نظیر هایده، مهستی، ابی، داریوش، ستار، گوگوش، رامش، معین، شهره، لیلا و … همراه بود. به عنوان جمع‌بندی هنوز هم شادمهر عقیلی را می‌توان سردمدار نسل اول موسیقی پاپ پس از انقلاب دانست. خوانندگانی نظیر علیرضا عصار، رضا یزدانی، فریدون آسرایی، حمید حامی نیز هنوز فعالیت‌های تاثیرگذاری را دارند.

معیار ما در تعیین خوانندگان دهه‌ی هفتاد موسیقی پاپ، زمان آغاز فعالیت حرفه‌ای و جدیشان از همان دهه بوده ‌است. این فعالیت‌ها براساس انتشار قطعه یا آلبوم رسمی و با مجوز توسط صداوسیما یا وزارت ارشاد و همچنین برگزاری کنسرت بوده و اینکه حداقل یک قطعه از این خوانندگان در دهه هفتاد، مخاطب قابل توجهی داشته است. نکته دیگر اینکه خوانندگانی نظیر بیژن خاوری، پرویز طاهری، حسن همایون‌فال و عباس بهادری نیز پیشتر از نسل اول قطعاتی را اجرا می‌کردند، اما فضای کاری آن‌ها معطوف به سرود‌های مناسبتی آن هم تنها برای صداوسیما بود و از نظر ملودی و تنظیم فرم مرسوم پاپ را نداشت لذا معمولا از آن‌ها به عنوان نسل اول موسیقی پاپ یاد نمی‌شود.

خشایار اعتمادی

این خواننده ۵۲ ساله را می‌توان آغازگر جریان موسیقی پاپ در ایران پساانقلاب دانست. او سال ۷۴ و با تلاش فراوان توانست مجوز پاپ را بگیرد. اعتمادی با اکثر آهنگسازان و شاعران قوی پاپ کار کرد و نتیجه‌اش ۱۰ آلبوم و نزدیک ۲۰ تک آهنگ شد. خواننده اولین آلبوم پاپ بعد از انقلاب حق بزرگی به گردن خوانندگان این عرصه دارد. او سال ۹۸ به دلیل تجاری شدن وضعیت نامطلوب پاپ در ایران تصمیم گرفت از خوانندگی خداحافظی کند و تا به امروز روی حرفش مانده است.

خشایار اعتمادی

شادمهر عقیلی

شادمهر ۵۱ساله از سال ۷۴ وارد واحد موسیقی صداوسیما شد، اولین قطعه با کلام او فصل آشنایی و معبود بود. بهار من اولین آلبوم او بود. او تاکنون ۱۳ آلبوم باکلام و بی‌کلام منتشر کرده و ۷ آلبوم غیررسمی از او موجود است.او ده‌ها تک آهنگ پرمخاطب نیز در این سال‌ها منتشر کرده است. شادمهر سال ۸۰ از ایران خارج شد. او همچنان با انتشار تک آهنگ و موزیک ویدئو با قدرت تور کنسرت‌های خود را دنبال می‌کند و همچنان محبوب‌ترین و فعال‌ترین خواننده نسل اول پاپ بعد از انقلاب است.

شادمهر عقیلی

علیرضا عصار

عصار خواننده ۵۴ساله موسیقی پاپ ایران از اولین هنرمندان این عرصه بعد از انقلاب است. اولین قطعه او سال ۷۷ و با همکاری صداوسیما به اسم عیدانه و آهنگسازی فواد حجازی شکل گرفت. او یک سال بعد آلبوم کوچ عاشقانه را منتشر کرد. عصار تاکنون ۹ آلبوم و نزدیک به ۳۰ تک آهنگ به انتشار رسانده است. او با این که کم کنسرت برگزار می‌کند و سال‌هاست فعالیت زیادی ندارد اما کماکان جزو شخصیت‌های محبوب نسل اول است و همیشه استقبال بی‌نظیری از اجراهایش می‌شود.

علیرضا عصار

ناصر عبداللهی

ناصر عبداللهی خواننده ماندگاری که اگر امروز بود ۵۳ ساله می‌شد اما افسوس که در ۳۶سالگی این دنیا را بدرود گفت. او از سال ۷۴ فعالیتش را آغاز کرد و سرانجام به کمک محمدعلی بهمنی و بهنام ابطحی اولین آلبومش را در سال ۷۸ به نام دوستت دارم منتشر کرد. ناصریا در مدت ده سال فعالیتش ۱۳ آلبوم رسمی و غیررسمی و تعدادی تک آهنگ ارائه کرد. آلبوم رخصت در سال ۹۰ به همت خانواده‌اش منتشر شد. او هنوز هم یکی از محبوب‌ترین خوانندگان تاریخ موسیقی ایران است.

حسین زمان 

حسین زمان یکی از اولین‌های پاپ پس از انقلاب بود که در ۶۴سالگی در گذشت. او سبک خودش را داشت و اشعار سنگین را اجرا می‌کرد. محمدرضا چراغعلی آهنگساز همیشگی او بود. او با وجود ۱۷ سال ممنوع الکاری ۸ آلبوم و قریب به ۲۰ تک قطعه منتشر کرد. مواضع سیاسی و متعهد بودنش نسبت مردم باعث کم کاری او شد اما سرانجام در سال ۹۸ توانست مجددا در برج میلاد کنسرت باشکوهی برگزار کند.

حسین زمان

گروه آریان

این گروه را شاید بتوان اولین گروه تاریخ موسیقی پاپ دانست. علی پهلوان و پیام صالحی در هنگام خدمت سربازی با هم آشنا شدند و در سال ۷۸ به تهیه کنندگی شرکت ترانه شرقی آریان را راه انداختند. این گروه ۵ آلبوم و نزدیک به ۱۰ تک قطعه منتشر کردند. در سال ۹۳ فعالیت این گروه برای همیشه پایان یافت. نینف امیرخاص و سیامک خواهانی و خوانندگان زن از دیگر اعضای تاثیرگذار این گروه بودند.

گروه آریان

نیما مسیحا

این خواننده ۴۹ساله، سال ۷۷ فعالیت حرفه‌ای خود را در پاپ آغاز کرد و یک سال بعد با آهنگسازی بابک بیات بهترین اثرش پروانگی را برای فیلم دست‌های آلوده خواند. او دو آلبوم و قریب ۳۰ تک آهنگ منتشر کرده. مسیحا سال‌هاست کم کار شده و کنسرت مستقلی به آن صورت برگزار نکرده است.

نیما مسیحا

فریدون آسرایی

این خواننده ۶۷ساله سرنوشتی متفاوت از هم نسلانش دارد. او سال ۷۷ اولین آلبومش را به نام سرگذشت و سال ۸۰ آلبوم بعدی‌اش را در خارج از ایران منتشر کرد. آسرایی سپس به ایران بازگشت و با همکاری بهروز صفاریان قطعه مشهور گل هیاهو را خواند. او در همه این سال‌ها کمابیش فعال بوده و تا به امروز کنسرت‌هایش را برگزار می‌کند. فریدون اخیرا آلبوم جدیدش را نیز به انتشار رساند.

فریدون آسرایی

امیر تاجیک

امیرتاجیک خواننده ۵۵ساله پاپ سال ۶۹ خوانندگی را آغاز کرد اما اوج فعالیت وی به اواخر دهه هفتاد با انتشار آلبوم همکلاسی برمی‌گردد. او سال ۸۰ با خواندن تیتراژ سزیر آسمان شهر مشهور شد. تاجیک در همه این سال‌ها در زمینه کنسرت گذاری فعالیت خاصی نداشته و بعضا می توان تک آهنگ های جدید او را شنید. او مانند سابق حضور چندانی در صداوسیما نیز ندارد.

امیر تاجیک

محمدرضا عیوضی

این خواننده ۵۲ساله از سال ۷۷ فعالیت‌های حرفه‌ای خود را آغاز نمود و با خواندن تیتراژ سریال روزگار جوانی به نام رنگین کمون به شرت رسید. او تاکنون ۶ آلبوم و نزدیک ۳۰ قطعه منتشر کرده است. عیوضی سال‌هاست کم کار شده و کنسرتی نیز از او ندیده‌ایم.

محمدرضا عیوضی

منبع: برترین‌ها


🔥 ممکن است این مطلب نیز برای شما جالب باشد: 👈موسیقی اعتراضی در ایران چگونه شکل گرفت


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا