هنرهای تجسمی

۱۰ هنرمند ناکام در هفدهمین حراج تهران

بادبان– هفدهمین دوره حراج تهران ویژه هنر مدرن و معاصر با فروش یکصد اثر به مبلغ ۲۱۱ میلیارد و ۲۱۰ میلیون تومان برگزار شد اما در این دوره آثار ۱۰ هنرمند پیشکسوت همچون عباس کیارستمی و فرامرز پیلارام به فروش نرسیدند.

به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی ایرنا، هفدهمین دوره حراج تهران ویژه هنر مدرن و معاصر ایران ۳۰ تیرماه با حضور علیرضا سمیع‌آذر مدیر حراج تهران، جمعی از مجموعه‌داران، هنرمندان و با اجرای حسین پاکدل در هتل پارسیان آزادی برگزار شد.

در این دوره که ۲۸ تا ۲۹ تیر به نمایش آثار و ۳۰ تیرماه به بخش حراج آثار اختصاص داشت ، ۱۱۰ اثر شامل ۸۶ اثر نقاشی، ۹ مجسمه، چهار عکس و ۱۱ تابلو نقاشی‌خط ارائه شد که در نهایت یکصد اثر در مجموع به مبلغ ۲۱۱ میلیارد و ۲۱۰ میلیون تومان به فروش رسید و هفدهمین حراج تهران توانست رکورد قابل توجهی را در بازار هنر ایران ثبت کند.

اثر «بدون عنوان» از عباس کیارستمی که در هفدهمین حراج تهران فروخته نشد
اثر «بدون عنوان» از عباس کیارستمی که در هفدهمین حراج تهران فروخته نشد

یک اثر «بدون‌ عنوان» (پاستل و مرکب روی مقوا) اثر هوشنگ پزشک‌نیا متعلق به سال ۱۳۳۷ قدیمی‌ترین اثر این دوره از حراج تهران بود. در هفدهمین حراج تهران، ۵۰ اثر با ارزش بیش از یک میلیارد تومان برآورد قیمت به مجموعه‌داران ایرانی پیشنهاد شد که در نهایت ۴۵ اثر، نزدیک به نیمی از آثار فروخته شده در حراج هفدهم با قیمت میلیاردی چکش خوردند.

۲ اثر «بدون عنوان» از سهراب سپهری نقاش فقید در مجموع با بیشینه ۳۳ میلیارد تومان، اثر «بدون‌ عنوان» از کوروش شیشه‌گران با بیشینه ۱۷ میلیارد تومان و تابلو نقاشی‌خط «اندام» اثر حسین زنده‌رودی با بیشینه ۱۳ میلیارد تومان گران‌ترین آثار ارایه شده در هفدهمین حراج تهران بودند که در نهایت یکی از آثار بدون «بدون عنوان» از سپهری با فروش ۲۱میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان رکورد این دوره را شکست.

سپس اثری از کوروش شیشه‌گران به قیمت ۱۷ میلیارد در جایگاه دوم قرار گرفت، اثر دیگری از مجموعه «تنه‌درختان» سهراب سپهری نیز با قیمت ۱۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در جایگاه سوم ایستاد.

اثر «بدون ‌عنوان» از فرامرز پیلارام که در هفدهمین حراج تهران فروخته نشد
اثر «بدون ‌عنوان» از فرامرز پیلارام که در هفدهمین حراج تهران فروخته نشد

تابلو نقاش‌خط «اندام» حسین زنده‌رودی با قیمت ۱۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در جایگاه چهارم، اثر «مربع و مثلث‌ها» منیر شاهرودی فرمانفرماییان با قیمت ۹میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان و تابلوی «سال ۱۳۱۹» آیدین آغداشلو به قیمت ۸ میلیارد تومان در جایگاه بعدی گران‌قیمت‌ترین آثار حراج هفدهم قرار گرفتند.

همچنیین اثری از ابوالقاسم سعیدی ۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان، تابلو نقاشی‌خط «عشق و محبت» محمد احصایی به مبلغ ۷ میلیارد تومان، اثری از مسعود عربشاهی ۶ میلیارد تومان، تابلویی از مارکو گریگوریان ۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان و اثر «تا آخر زمان» فرهاد مشیری پنج میلیارد تومان دیگر آثاری بودند که بالای پنج میلیارد تومان به فروش رسیدند.

فروخته نشدن ۱۰ اثر

همچنین در هفدهمین حراج تهران، ۱۰ اثر به فروش نرسید؛ آثار «بدون ‌عنوان» (اکریلیک روی بوم) اثر سیراک ملکونیان با کمینه سه و بیشینه چهار میلیارد تومان، «بدون ‌عنوان» (چاپ عکس روی بوم) اثر عباس کیارستمی که سال ۱۳۹۷ در دهمین حراج تهران ارایه شده است، با کمینه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون و بیشینه یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در هفدهمین حراج تهران ارائه شدند اما به فروش نرفتند.

اثر «بدون‌ عنوان» از کوروش شیشه‌گران با ۱۷ میلیارد تومان فروخته شد
اثر «بدون‌ عنوان» از کوروش شیشه‌گران با ۱۷ میلیارد تومان فروخته شد

همچنین آثار «بدون ‌عنوان» (رنگ ‌روغن روی بوم) از ژازه تباتبایی با کمینه ۸۰۰ میلیون و بیشینه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان، «بدون ‌عنوان» (حجم، آهن) از توکل اسماعیلی که متعلق به مجموعه خصوصی خانواده سوسن و اکبر سیف‌ناصری است، با کمینه ۲ میلیارد و بیشینه سه میلیارد تومان در هفدهمین حراج تهران عرضه شدند اما فروخته نشدند.

آثار «بدون ‌عنوان» (رنگ ‌روغن روی بوم) از عبدالرضا دریابیگی با کمینه ۸۰۰ میلیون و بیشینه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان، «پیام عشق» (رنگ‌ روغن روی بوم) اثر عباس معیری با کمینه ۶۰۰ و بیشینه ۸۰۰ میلیون تومان، «بدون ‌عنوان» (حجم، برنز) از بهمن دادخواه با کمینه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون و بیشینه یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان، «بدون ‌عنوان» (اکریلیک و رنگ‌ روغن روی گونی) از فرامرز پیلارام با کمینه سه میلیارد و بیشینه چهار میلیارد تومان نیز در هفدهمین حراج تهران ارائه شدند اما به فروش نرسیدند.

اثر متعلق به مجموعه خصوصی خانواده سوسن و اکبر سیف‌ناصری؛ «بدون ‌عنوان» (ترکیب ‌مواد روی بوم) اثر جعفر روح‌بخش با کمینه هشت و بیشینه ۹ میلیارد تومان «بدون‌ عنوان» (رنگ ‌روغن روی بوم) از ناصر عصار با کمینه سه و بیشینه چهار میلیارد تومان نیز در هفدهمین حراج تهران عرضه شدند اما به فروش نرسیدند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا