هنرهای تجسمی

نقاشی با مداد رنگی را چطور یاد بگیریم

بادبانشهلا خزایی‌

در سالیان اخیر، کتاب‌های متنوعی برای مهارت‌آموزی به علاقمندان هنرهای تجسمی، تالیف و ترجمه شده که از این میان «مجموعه کتاب‌های ایران مهارت» مورد اقبال بیشتری قرار گرفته است. کتاب‌هایی که جزو منابع امتحانی آموزشگاه‌های آزاد فنی‌و‌حرفه‌ای هستند و تکنیک‌های مختلف را در دو قالب نظری و عملی به هنرآموزان سراسر کشور آموزش می‌دهند. دو کتاب از این مجموعه به تکنیک مداد رنگی اختصاص دارد؛ «جنسیت‌پردازی اشیا بی‌جان در نقاشی مداد رنگی» و «چهره‌پردازی در نقاشی مداد رنگی» عناوین دو کتابی هستند که مولفانش ثریا نیکوروش، نسیم غفاری، نسرین سادات داوری و حمید طربی هستند.

نقاشی با مداد رنگی را چطور یاد بگیریم

یکی از چهره‌های شناخته شده‌ این جمع اما ثریا نیکوروش است. این مولف و مدرس هنرهای تجسمی که طی ۳۰ سال تدریس در رشته‌های گرافیک و نقاشی، بارها به عنوان معلم نمونه کشوری و استانی انتخاب شده، تجربیات خود و همکارانش در تکنیک مداد رنگی را با این کتاب‌ها به کارآموزان انتقال داده است. نیکوروش که سال‌ها ریاست انجمن صنفی نقاشان سازمان فنی‌وحرفه‌ای تهران را عهده‌دار بوده چندین عنوان کتاب در عرصه هنرهای تجسمی و تزیینی به رشته تحریر درآورده که دو کتاب مذکور نیز از این جمله است.

کتاب «جنسیت‌پردازی اشیا بی‌جان در مداد رنگی» در چهار فصل و ۹ بخش به مباحثی همچون «ابزار مورد نیاز»، «رنگ شناسی»، «دایره رنگ ایتن»، «مفاهیم و اصطلاحات رنگ‌شناسی»، «روانشناسی رنگ‌ها»، «مفهوم محو کردن با ابزار و کف دریا»، «سایه زدن سطوح و احجام هندسی با تکنیک مداد رنگی»، «اجرای گام‌های سایه»، «تاثیر نور در حجم» و «اجرای سایه روشن روی اشیا بی‌جان» و «نمونه سوالات آزمایشی» می‌پردازد. همچنین کتاب «چهره‌پردازی در نقاشی مداد رنگی» در سه فصل و ۸ بخش به مباحثی از این دست می‌پردازد: «ابزار اثرگذار در تکنیک مداد رنگی»، «ابزار اثرپذیر و ابزار کمکی در تکنیک مداد رنگی»، «تناسبات پرتره»، «تمرین و یادگیری تناسبات و حالات چشم و ابرو»، «تمرین و تناسبات و حالات بینی، لب و گوش»، «تفاوت پرتره زن و مرد»، «اجرای پرتره زن»، «اجرای پرتره مرد» و «نمونه سوالات آزمایشی».

گفتنی است هر دو کتاب در ۴۴ صفحه و ۱۰۰۰ نسخه روانه بازار نشر شده‌اند که برای تهیه آنها می‌توانید به مجتمع آموزشی نیکوروش مراجعه کنید.

https://www.nikooravesh.com/


🔥 ممکن است این مطلب نیز برای شما جالب باشد: 👈افشاگری درباره میراث آقای نقاشی


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا