تلویزیون بادبان

▶️ میزگردی که میزبان ۴ غول فرهنگ ایران بود

یک برنامه تلویزیونی کمیاب با حضور باستانی پاریزی، سایه، بیژن ترقی و منوچهر انور

بادباننیما نوربخش یک میزگرد تلویزیونی کمیاب از روزگاری که بزرگان ادب و هنر ایران، چراغ‌افروز فرهنگ این سرزمین در رادیو و تلویزیون بودند. آنچه به تماشا نشسته‌اید ویژه برنامه‌ای به یاد عارف قزوینی است که در میانه دهه ۵۰ خورشیدی با اجرای منوچهر انور از تلویزیون ملی ایران پخش شد و کارشناسان مهمانش زنده‌یادان محمد ابراهیم باستانی پاریزی، هوشنگ ابتهاج (سایه) و بیژن ترقی بودند. این ویدیوی کوتاه که اکنون در بادبان منتشر می‌شود برگرفته از مستند «از پاریز تا پاریس- با شاعر تاریخ ایران محمدابراهیم باستانی پاریزی» به کارگردانی جواد میرهاشمی است.

⏰ زمان تماشا: ۵ دقیقه

درباره بیژن ترقی: شاعر و ترانه‌سرای ایرانی که زاده ۱۲ اسفند ۱۳۰۸ در تهران و درگذشته ۴ اردیبهشت ۱۳۸۸ در تهران بود. آتش کاروان با صدای دلکش یکی از پرآوازه‌ترین ترانه‌های اوست. بیژن ترقی ترانه‌های به یاد ماندنی بهار دلنشین، آتش کاروان، برگ خزان و نیز سرود وطنم (با نام دیگر ایران جوان با صدای سالار عقیلی) را سروده‌ است.

درباره محمدابراهیم باستانی پاریزی: تاریخ‌دان، نویسنده، پژوهشگر و شاعری که زاده ۳ دی ۱۳۰۴ در پاریز و درگذشته در ۵ فروردین ۱۳۹۳ تهران بود. این استاد دانشگاه تهران، از طایفه دراویش گنابادی بود . وی دارای نشان درجه یکم دانش است که هیأت وزیران در سال ۱۳۸۴ اهداء این نشان را تصویب نمود. بر خلاف عمدهٔ کتاب‌های تاریخی که اغلب نثری سرد و سنگین دارند، بیشتر نوشته‌های تاریخی باستانی پاریزی پر از داستان‌ها و ضرب‌المثل‌ها و حکایات و اشعاری است که خواندن متن را برای خواننده لذت‌بخش‌تر می‌کند.

درباره امیر هوشنگ ابتهاج: شاعر و پژوهشگرِ ایرانی، متخلّص به ه‍. ا. سایه که زاده ۶ اسفند ۱۳۰۶ در رشت و درگذشته ۱۹ مردادِ ۱۴۰۱ در کلن آلمان بود. او نخستین کتابش به نام نخستین نغمه‌ها را در سال ۱۳۲۵ منتشر کرد. از آثار دیگر او می‌توان به تصنیف «سپیده» و غزل‌های «در کوچه‌سار شب»، «حصار» و «ارغوان» اشاره کرد. او در رادیو از ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۶ سرپرست برنامهٔ گل‌ها و همچنین پایه‌گذار برنامهٔ موسیقایی گلچین هفته بود.

درباره منوچهر انور: کارگردان، نویسنده، ویراستار، گوینده و مترجمی که زاده ۲۱ مهر ۱۳۰۷ در تهران است. او دانش‌ آموخته آکادمی سلطنتی هنرهای دراماتیک انگلستان است و فعالیت هنری را در سال ۱۳۳۲ در لندن به عنوان نویسنده و گوینده در رادیو فارسی بی‌بی‌سی آغاز کرد. انور در سال ۱۳۳۷ پس از بازگشت به ایران، حرفهٔ ویراستاری را در انتشارات فرانکلین پایه‌گذاری کرد. او پس از پیوستن به گروه هنر ملی، فعالیت گویندگی و نویسندگی متن آنونس فیلم‌ها را شروع کرد. مهم‌ترین آثار هنری او فیلم مستند نیشدارو محصول ۱۳۴۳ و نسخهٔ سینمایی نمایش‌نامه پرآوازه شهر قصه است که فیلمنامهٔ آن در سال ۱۳۵۲ توسط منوچهر انور و بیژن مفید نوشته شد و انور آن را کارگردانی کرد.

میزگردی که میزبان ۴ غول فرهنگ ایران بود


🔥 ممکن است این مطلب نیز برای شما جالب باشد: 👈مصاحبه کمیاب شجریان در برنامه تلویزیونی نوروز ۷۳


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا