خبر

مقایسه تورم در دولت‌های روحانی و رئیسی + اینفوگرافیک

تورم همواره در ۵۰ سال گذشته یکی از مهمترین چالش‌های اقتصاد ایران بوده است؛ حتی اگر بگوییم تورم در حال حاضر اصلی‌ترین مسأله جامعه یا دست‌کم اقتصاد ایران است، بیراه نگفته‌ایم.

مقایسه تورم در دولت‌روحانی با دولت رئیسی

+ تورم ماهانه رئیسی بالاتر از روحانی

میانگین تورم ماهانه در شانزده ماه ابتدایی دولت ابراهیم رئیسی ۳.۳ درصد برآورد شده، این در حالیست که میانگین تورم ماهانه در همین بازه زمانی برای دولت روحانی ۱.۲ درصد بوده است. ممکن است گفته شود که رئیسی دولت را زمانی تحویل گرفت که التهابات قیمتی در اقتصاد بالا بوده و از این حیث با روحانی متفاوت است. بررسی‌ها نشان می‌دهد میانگین تورم ماهانه در ۱۲ ماه منتهی به شهریور ۱۴۰۰(زمان تحویل‌گیری رئیسی) حدود ۳.۱ درصد بوده و رئیسی این رقم را به ۳.۳ رساند در حالی که میانگین تورم ماهانه در ۱۲ ماه منتهی به شهریور ۹۲ (زمان تحویل‌گیری روحانی) ۲.۸ درصد بوده و روحانی این رقم را به ۱.۲ درصد رسانده است.

+ کارنامه بهتر روحانی در کنترل تورم

رئیسی و روحانی هر دو دولت را در زمانی تحویل گرفتند که شرایط تورمی در وضعیت مساعدی قرار نداشت؛ اما بررسی‌ها نشان داده که تقریبا در تمامی حالات و شاخص‌ها دولت روحانی در ۱۶ ماه ابتدایی آغاز به کارش، از دولت  سید ابراهیم رئیسی  در کنترل تورم موفق‌تر بوده است. مقایسه این دو فرد در پنج شاخص اقتصادی (رشد اقتصادی، تورم، نقدینگی، پایه پولی و بیکاری) نشان می‌دهد که در برخی از شاخص‌ها روحانی و در برخی نیز رئیسی بهتر عمل کرده است اما مولفه‌ای که درمورد آن به قطعیت می‌توان گفت که روحانی عملکرد بهتری داشته، همین تورم است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا