خبر

سازنده برج میلاد آخرین اخطار را داد

مدیرعامل شرکت یادمان‌سازه از خطر ریزش برج میلاد خبر داد

بادبان: مجری طرح برج میلاد می‌گوید تجهیزاتی که برای ایمنی و امنیت این سازه نصب کرده بودیم کار نمی‌کنند و با گودبرداری اخیری که صورت گرفت هر لحظه امکان رانش خاک برج میلاد وجود دارد. به گزارش بادبان، هفته گذشته نامه‌ای از سوی چند تن از معماران مشهور کشور خطاب به شهردار تهران منتشر شد که با واکنش‌های زیادی در رسانه‌ها و فضای مجازی همراه بود. در این نامه امضاء‌کنندگان ضمن هشدار در مورد وضعیت ایمنی برج میلاد از علیرضا زاکانی خواسته بودند تا هر چه سریعتر تیمی را برای تعیین وضعیت فنی این برج مشخص کند. آنها حتی اعلام کرده بودند که داوطلبانه و بدون طلب حتی یک ریال می‌توانند این پایش را انجام دهند.
سازنده برج میلاد آخرین اخطار را داد
در همین ارتباط روزنامه «شهروند» در شماره امروز خود به تاریخ ۱۳ امرداد ۱۴۰۳، گفت‌وگویی با عباس زرکوب مدیرعامل و مؤسس شرکت یادمان سازه که مجری طرح برج میلاد و یکی از امضاءکنندگان این نامه بود انجام داده که در نوع خود قابل تامل است؛ گفت‌وگویی در مورد خطرات احتمالی‌ای که برج میلاد را تهدید می‌کند.
زرکوب در این مصاحبه تاکید می‌کند: «اگر در زمینه بهره‌برداری، نگهداری و رصد فنی برج، تمهیداتی که در ابتدای طراحی و ساخت آن تعبیه نشده فعال نشوند و به داده‌های آنها توجه نشود، حتما برج میلاد و مرکز همایش‌های آن با مخاطراتی جدی مواجه خواهد شد».
او درباره چگونگی محاسبات مرتبط با ایمنی و نصب تجهیزات مورد نیاز آن می‌گوید: «ما در ساخت برج و در بدنه آن مانند همه سازه‌های بزرگ دنیا، تجهیزاتی را نصب کرده بودیم که وظیفه آنها بررسی حرکت و فعل و انفعال سازه و خاک و تغییرات آن یا حتی تغییرات خود بتن سازه بود. حتی تجهیزاتی در آن کار گذاشتیم که تنش‌های آرماتورهای داخل بتن را اندازه‌گیری و گزارش داده که همگی به اتاقی که زیر برج تعبیه شده بود ارسال می‌شد تا کارشناسان آنها را بررسی و هر ۶ ماه یکبار گزارشی را آماده کنند. دستگاه‌هایی به نام «پیلار» هم در اطراف برج کار گذاشته شد تا شرایط برج را بررسی کند. حتی روی بدنه برج هم ابزاری برای سنجش عمود بودن آن نصب شد. گذشته از اینها یک دستگاه شتاب‌نگار هم توسط مهندس معین‌فر طراحی شد تا ارتعاشات مرتبط با زلزله را بررسی کند اما مشکل از جایی شروع می‌شود که بدانید این دستگاه‌ها هیچ‌کدام به مرکز اطلاعاتی که زیر برج تعبیه شده بود، وصل نشدند؛ یعنی از همان ابتدا هیچ‌کدام کار نمی‌کنند و حتی برخی از آنها ناپدید شده‌اند مثل همان دستگاه شتاب‌نگار یا دستگاه‌های پیلار».
زرکوب در مورد دیگر دلایل احساس خطرش نسبت به ایمنی این سازه تصریح کرد: «سال‌ها قبل در قسمت شمال مرکز همایش‌ها، یک گودبرداری عظیم صورت گرفت تا توسط یکی از نهادها در آنجا مرکزی تجاری ساخته شود. در حالی که طراحی مجموعه به شکل یک مجموعه ارگانیک و هماهنگ دیده و همه اجزای آن محاسبه شده بود ولی حالا این گودبرداری باعث شده تا هر لحظه امکان رانش خاک و زمین به وجود آید».
مدیرعامل شرکت یادمان‌سازه در ادامه صحبت‌های عجیبتری می‌کند و می‌گوید: «بعد از انحلال شرکت یادمان سازه که این برج را ساخته بود، تمام اسناد، نقشه‌ها و … آن نیز مفقود شدند و هیچکس نمی‌داند آن همه تحقیق و پژوهش ارزشمند شرکت‌های داخلی و خارجی در مورد ابعاد مختلف برج چه شدند؟!»
وی در پاسخ به این پرسش که اگر این نامه هشداردهنده را بهمن‌ماه سال گذشته نوشتید پس چرا الان منتشر شده و در طول این مدت شهرداری تهران اقدامی در مورد ادعای شما و بررسی آن نکرده است می‌گوید: «ما از همان موقع بارها تلاش کردیم تا این نامه را به آقای زاکانی برسانیم، ولی نمی‌دانم چرا اطرافیان ایشان نمی‌گذاشتند نامه به وی برسد. در نهایت یکی از کسانی که نامه را امضا کرده بود با توجه به وضعیت برج، آن را در فضای مجازی منتشر کرد که با انعکاس زیادی همراه بود».
مدیرعامل شرکت یادمان‌سازه از خطر ریزش برج میلاد خبر داد

🔥 ممکن است این مطلب نیز برای شما جالب باشد: 👈اسرار محمدعلی فردین در مصاحبه با خواهرش


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا