خبر

هم‌صدایی رهبران اقلیت‌های دینی ایران در محکومیت صهیونیست‌ها

نشست خبری رهبران اقلیت‌های دینی در ایران صبح دوشنبه اول آبان در سالن اجتماعات شورای خلیفه گری ارامنه تهران برگزار شد. این نشست خبری با حضور اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان خلیفه ارامنه تهران، وانیا سرگیس اسقف کاتولیک آشوری تهران، خاخام حمامی لاله‌زار رهبر کلیمیان ایران و نماینده کلیسای آشوری در محکومیت جنایات صهیونیست‌ها برگزار شد.

هم‌صدایی رهبران اقلیت‌های دینی ایران در محکومیت صهیونیست‌ها

صحبت‌های خلیفه ارامنه تهران

به گزارش تسنیم، در ابتدای این نشست، اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان با بیان اینکه «دنیا اکنون در تلاطم به‌سر می‌برد و متأسفانه از ۱۹۴۸ که رژیم اسرائیل تشکیل شد خاورمیانه دستخوش تغییرات و آتش جنگ‌های مختلف شد»، خاطرنشان کرد: ما مردم خاورمیانه از آن زمان شوربختانه دچار بحران شدیم. ما و تمام مردم منطقه به‌دنبال صلح هستیم اما تاکنون این صلح بی‌نتیجه مانده است. قبل از هرچیز اعلام کنم که همه دنیای مسیحیت اقدامات ددمنشانه رژیم اسرائیل را محکوم کردند و همواره حامی تلاش‌های فلسطین بودند. خلیفه ارامنه با بیان اینکه «ارامنه قره‌باغ هم در همین وضعیت بودند که متأسفانه از سرزمین خود آواره شدند و شاهد سکوت جامعه جهانی بودیم و تنها رهبر ایران و مقامات ایرانی بودند که به حقوق آنها اشاره می‌کردند»، درباره همدستی اسرائیل با آذربایجان در آواره کردن ارامنه قره‌باغ گفت: «برای همه جهان محرز است رژیم اسرائیل پشت‌سر آذربایجان بود و با حملات‌شان آن را به نتیجه رساندند. ما باید بتوانیم نقش رژیم اسرائیل را به نمایش بگذاریم و اگر ایرانی‌ها و اعراب هدفمندتر فعالیت کنند می‌توانند بر این مشکلات غلبه کنند.»

صحبت‌های رئیس مرکز گفت‌وگوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

در ادامه علی‌اکبر ضیایی، رئیس مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، با یادآوری اینکه «این مرکز به‌دنبال صلح و همزیستی مؤمنانه بین ادیان است»، گفت: مشاهده شهدا دل هر انسانی را به درد می‌آورد و اکنون زمان محک‌زدن نهادهای حقوق بشری است که متأسفانه دم نمی‌زنند. این اقدامات را جامعه جهانی، ادیان و پیروان ادیان الهی محکوم می‌کند و تماس‌های ما با رهبران ادیان دنیا برقرار است و امیدواریم به نتیجه عملی منجر شود.

صحبت‌های اسقف کاتولیک آشوری تهران

وانیا سرگیس اسقف کاتولیک آشوری تهران در این نشست با تصریح به اینکه «ما فقط برای محکوم کردن بمباران کلیساها جمع نشدیم بلکه بیمارستان المعمدانی و مدارس و محلی را که برای خدمت‌رسانی است هم بمباران کردند»، گفت: وقتی کودکان یتیم را می‌بینیم این سؤال مطرح می‌شود سازمان ملل چکار می‌کند؟ دلمان درد می‌آید و ما آماده خدمت و هرکاری هستیم که از دستمان برمی‌آید و امیدواریم لااقل مدتی صلح برقرار شود که بتوانند دارو و غذا ارسال کنند. وانیا سرگیس تصریح کرد: متأسفانه رؤسای جمهور کشورها در صف رفتن به اسرائیل برای حمایت از جنایت هستند. ملت‌ها باید بفهمند که اسرائیل در حال کشت و کشتار است و اگر در کشور خودشان این اتفاق می‌افتاد چه می‌کردند؟ ما به نظام مقدس خودمان درود می‌فرستم که در همه حال کنار مردم فلسطین ایستاده است.

صحبت‌های رهبر کلیمیان ایران

یونس حمامی لاله‌زار رهبر کلیمیان ایران با اظهار اینکه هر نوع جنایت و کشتار مردم بی‌گناه و بمباران اماکن امن و بیمارستان‌ها قابل پذیرش هیچ انسان خداباور یا آزاده‌ای نیست، گفت: از ابتدا ملت‌ها در کشورهای مختلف خواهان این بودند که مجامع بین‌المللی از قید و بند کشورهای غربی آزاد شوند تا بتوان به مردم آنجا خدمت‌رسانی شود. حمامی لاله‌زار در پاسخ به سؤالی در تفکیک یهودیت و صهیونیسم گفت: یهود یک آیین الهی است که به خدای یکتا و ارزش‌های انسانی اعتقاد دارد اما صهیونیسم یک حزب سیاسی است که با سوءاستفاده از برخی آرمان‌ها و اعتقادات یهودیت اقدام به غصب فلسطین کردند. همان‌طور که هیچ‌کس داعش را نماینده اسلام نمی‌داند صهیونیسم هم نماینده یهود نیست و اولین مخالفت‌ها در زمان تأسیس صهیونیسم از سمت خود یهودی‌ها بوده است. رهبر کلیمیان ایران گفت: امام خمینی فرمودند «حساب صهیونیسم از یهودیت جداست» و همین مورد تأکید رهبر انقلاب هم بوده است.

صحبت‌های نماینده کلیسای شرق آشوری

در ادامه کشیش یوبالیت آلدو نماینده کلیسای شرق آشوری نیز با محکوم کردن این جنایت گفت: ما در کشوری هستیم که با تفکرات مختلف می‌توانیم این جنایت را محکوم کنیم؛ امیدواریم زودتر این جنگ تمام شود و بتوانیم خدماتی را از سمت جامعه خودمان به عزیزان غزه برسانیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا