خبر

موفقیت دانش‌آموز چالوسی در جشنواره پروژه‌های دانش‌آموزی کشور

بادبان‌سپیده کلارستاقی – ششمین جشنواره پروژه‌های دانش‌آموزی فرهیختگان جوان کشور در حالی به پایان رسید که یک دانش آموز چالوسی در آن مورد تقدیر قرار گرفت.
به گزارش بادبان، در مراسم اختتامیه این رویداد علمی که چندی پیش با حضور دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و دکتر نادی معاون علوم‌ تربیتی و مهارتی و جمعی از پژوهشگران و اساتید دانشگاهی برگزار شد از ایلیا یمنی دانش‌آموز دبستان پسرانه سما (واحد چالوس) با ایده طراحی چرخ تعادلی متحرک تقدیر به عمل آمد.

ایلیا یمنی دانش‌آموز چالوسی ششمین جشنواره پروژه‌های دانش‌آموزی فرهیختگان جوان
ایلیا یمنی دانش‌آموز شرکت‌کننده در جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی به خبرنگار بادبان گفت: «طراحی و ساخت چرخ تعادلی متحرک می‌تواند در آینده به عنوان ماشین‌های زیردریایی یا ماشین‌هایی که کف اقیانوس حرکت می‌کنند کارایی داشته باشد.»
ایلیا یمنی در پرپوزالی که برای این طرح آماده کرده پیرامون اهمیت آن نوشته است: در دنیای مدرن با وجود انواع دستگاه‌ها و تکنولوژی‌ها، ثبت اختراع جدید بسیار سخت گشته و در این مقال پی بردن به برخی از تکنولوژی‌ها و یا به عبارتی مهندسی معکوس قابل تحسین است، بالاخص در جهان امروزی و ایجاد انحصار توسط کشورهای صاحب تکنولوژی و نیز با وجود تحریم‌های ظالمانه بحث مهندسی معکوس توسط دانشمندان کشور نقش پررنگتری پیدا کرده است.

ایلیا یمنی رودسری برنده جشنواره فرهیختگان جوان
لذا در این پروژه سعی گشته مطلبی منحصر بررسی و واکاوی شود تا ضمن بومی‌سازی آن بتواند به حرکت چرخ صنعت کشور سرعت ببخشد.
این دانش‌آموز مقطع ابتدایی همچنین در توضیح و تشریح کارکرد این پروژه عنوان داشت: طبق قوانین فیزیک نیرو کمیتی برداری است که علاوه بر میزان، جهت نیز دارد. زمانی یک جسم روی زمین به حرکت در می‌آید که نیرویی برخلاف جاذبه بر آن وارد شود تا باعث جابجایی آن جسم گردد که نیاز به یک مرکز ثقل برای تعین جهت نیرو و نیرویی متناسب با میزان اصطکاک و وزن برای حرکت جسم لازم است. در اکثر ماشین‌ها و دستگاه‌های متحرک با داشتن حداقل دو چرخ، شرایط حرکت و فرمان‌پذیری امکان‌پذیر و معقول است اما بحث حرکت‌پذیری خودرویی که تنها یک چرخ دارد کمی چالش برانگیز خواهد شد.

ایلیا یمنی برنده ششمین جشنواره پروژه‌های دانش‌آموزی فرهیختگان جوان
او در ادامه افزود: در این پروژه برخلاف رویه موجود از جاذبه زمین و نیروی گرانش آن جهت ایجاد مرکز ثقل استفاده شده تا نیروی چرخشی موتور را در کنترل بگیرد به طوری که بر خلاف خودرو و موتورسیکلت که بدنه موتور ثابت بوده و شفت یا میل‌لنگ به حرکت در می‌آید در این ماشین شفت توسط وزنه‌ای و با کمک نیروی جاذبه ثابت می‌ماند و بدنه موتور به همراه خود چرخ به حرکت در خواهد آمد. مزیت این دستگاه استفاده از تکنولوژی بسیار ساده و مکانیکی برای حفظ تعادل بدون به‌کارگیری از سنسور ژیروسکوپ و شتابسنج است. امید است این روش که در سطحی بالاتر مورد کاووش و استفاده قرار بگیرد.


🔥 ممکن است این مطلب نیز برای شما جالب باشد: 👈از سرنوشت گزارشگران ۲۰:۳۰ چه خبر


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا