خبر

مدیر شرکت هرمی کلاهبردار یا کارآفرین شبکه سه

دعوت شبکه سه از مدیر یک شرکت هرمی که وزارت اطلاعات دستگیرش کرده بود خبرساز شد

حضور مدیر شرکت هرمی که به کلاهبرداری متهم شد تحت عنوان کارآفرین برتر به صداوسیما دعوت شد. به گزارش بادبان، در همین ارتباط روزنامه «هفت صبح» در شماره امروز خود به تاریخ سه‌شنبه ۶ شهریور ۱۴۰۳ و در گزارشی با تیتر «ابهامات یک ملاقات ناگهانی» به این ماجرای عجیب که در یکی از برنامه‌های تلویزیون رخ داد پرداخت و نوشت: «مدیری که چند سال پیش فعالیت‌های هرمی شرکت او جرم اعلام شده بود در برنامه «میدون ملاقات» شبکه سه حاضر شد و به عنوان کارآفرین صحبت کرد». اما ماجرا چیست؟ خبرنگار این روزنامه می‌نویسد:

شبکه سه سیما برنامه‌ای دارد به اسم «میدون ملاقات» که زیر شاخه مسابقه «میدون» است. همانی که در هر قسمت پذیرای چند کار آفرین می‌شد و نفرات برتر جایزه می‌گرفتند و محصولات‌شان از حمایت معنوی تلویزیون بهره می‌برد. «میدون ملاقات» اما در هر قسمت یک نفر را دعوت می‌کند که کارآفرین است و از تجربیاتش می‌گوید. دوستان و همکاران نیز او را همراهی می‌کنند. در قسمت اخیر این برنامه اتفاقی خاص رخ داد و مدیر یک شرکت مقابل دوربین نشست که چند سال پیش فعالیت‌های هرمی مجموعه او جرم اعلام شده بود.

دعوت شبکه سه از مدیر شرکت هرمی که وزارت اطلاعات دستگیرش کرده بود

مورد اول – سابقه شرکت

آنها که پیگیر اخبار هستند، احتمالا با دیدن چهره مدیر شرکت تلفیق هنر یعنی مرتضی مرتضوی در شبکه سه تعجب کردند و سوالاتی در ذهن‌شان نقش بست. او به برنامه میدون ملاقات آمد و به عنوان یک کارآفرین معرفی شد. کلیدواژه‌های «تلفیق هنر» و «دستگیری» را که در گوگل جستجو کنیم به اخبار متعددی برمی‌خوریم که وجه مشترک آنها پسوند «هرمی» و «غیر قانونی بودن» فعالیت شرکت مذکور در زمینه فروش محصولات هنری است. یعنی اینجا برعکس گلدکوئست خبری از سکه نیست بلکه خریدار آثاری را می‌خرد و این چرخه به شکل هرمی شکل می‌گیرد… این اخبار مربوط به سال ۱۳۹۹ هستند و حتی همان ایام خود تلویزیون گزارشی مبنی بر دستگیری برخی مدیرانش پخش کرد یا همین الان این خبر در سایت بولتن نیوز وجود دارد که ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ منتشر شده است: «بنا به دستور مقام محترم قضایی سایت شرکت تلفیق هنر به علت فعالیت مجرمانه هرمی منطبق با بند «ز» ماده یک قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی کشور از دسترس خارج گردید؛ به موجب این ماده هرگونه فعالیت در شرکت تلفیق هنر نیز جرم محسوب شده و مستوجب تعقیب کیفری در مراجع قضایی است».
البته حالا با مراجعه به سایت تلفیق هنر خبری از انسداد آن نیست. به این خبر هم دقت کنید که خبرگزاری صدا و سیما به تاریخ ۳ تیر ۱۳۹۹ منتشر کرد: «به نام هنر به کام کلاهبرداران/ متلاشی شدن باند محصولات فرهنگی به همت سربازان گمنام. اعضای باند هرمی تلفیق هنر با گردش مالی ۶۷۰ میلیارد تومان که تحت پوشش فروش صنایع دستی و آثار هنری در سطح کشور فعالیت داشتند، شناسایی و دستگیر شدند.»

مورد دوم – مسئله مبهم کار آفرینی

آن چه هفت صبح مطرح می‌کند صرفا پرسش‌هایی است که در برنامه میدون ملاقات جواب داده نشد. مثلا از سال ۱۳۹۹ تا حالا چه اتفاقی رخ داد که مدیر یک شرکت با پسوند هرمی توسط شبکه سه، عنوان کارآفرین لقب می‌گیرد؟ فعالیت هرمی قانونی شده یا شرکت مورد اشاره تغییر روش داده؟ مرتضوی در برنامه میدون ملاقات، ماجرای جذب خود به شرکت هرمی گلدکوئست و رشد خود در این چرخه را تعریف کرد و از پشیمانی بازگشت به ایران و شروع دوباره فعالیت و نیز سختی‌های راه گفت. فارغ از اتهام هرمی که به شرکت تلفیق هنر زده شد حرف‌های مرتضوی به خودی خود قابل تامل است. حتما پشیمانی از یک فعالیت غلط و کارآفرینی با مشقت واجد نکاتی عبرت‌آموز برای بیننده است اما چه کنیم که مسئله روی دیگری هم دارد و آن اتهام ذهن را رها نمی‌کند.

مورد سوم – سوالاتی که پرسیده نشد

علیرضا نبی (مجری برنامه) درصدد رفع شائبه‌ها نسبت به ساز و کار شرکت تلفیق هنر برنیامد که از قضا مقامات کشور آن را هرمی دانسته بودند. روایت مهمان صرفا درباره راه‌اندازی یک کسب و کار بود. به عبارتی در برنامه میدون ملاقات باید اصل و فرع اتهاماتی که به رسانه‌ها راه یافت تشریح می‌شد. علاوه بر اعلام رسمی مقام قضایی، برخی رسانه‌ها روش فعالیت شرکت را آسیب‌زا دانستند. مثلا سایت تابناک در گزارشی که ۱۲ خرداد ۹۹ منتشر شد نوشت: «شیوه فروش شرکت تلفیق هنر، موجب شده صنایع دستی از هویت خود به عنوان کالایی هنری و فرهنگی تهی شود و وجهه آن لطمه ببیند. عده‌ای اندک آن را دستاویزی برای سودجویی خود قرار داده‌اند و زیرشاخه‌های بسیاری از خرید چند برابر قیمت کالای بی‌کیفیت خود ناخشنود هستند».

مورد چهارم – لزوم شفاف سازی

تناقض‌های مصاف «میدون ملاقات» با مرتضوی این است که چند سال پیش اعضای شرکت او دستگیر شدند و حالا خودش در مقام کارآفرین برتر مورد تجلیل قرار می‌گیرد. شاید سازندگان این برنامه و نیز مدیران شبکه سه دلایل محکم دارند که از مرتضوی دعوت کردند. امیدواریم در این‌باره شفاف‌سازی شود و این بدیهی‌ترین خواسته است.

🔥 ممکن است این مطلب نیز برای شما جالب باشد: 👈۱۲ رمان کلاسیک که شما را متحول می‌کند


نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. سلام، من این بندگان خدا وبه احتمال۹۰درصدباهاشون برخورد داشتم،اگرفرصتی بشه حضوری ببینمشون!چونکه واصلا قضیه اینجوری نبودواین آقاکه میگه رئیس بودم، برای اون نفریکه جوونتر کت وشلوار طوسی رنگ پوشیده کارمیکردویک ماجرایی اتفاق افتاد که همین بنده خدا وقتی بامن به مشکل خوردزنگزد واون کت طوسی اومدو…ازاونجا فرار کردنسال۸۴بودوکلا قضیه چیز دیگه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا