خبر

نگاه علمی به پدیده دست تو دماغ کردن

بادبان‌نیوز- وقتی دیگران به شما هشدار می‌دهند که دستتان را داخل بینی نکنید، آنها در واقع دارند از سلامت و بهداشت خودشان محافظت می‌کنند چرا که تصور انجام همان کار توسط خودشان باعث می‌شود نوعی واکنش عاطفیِ انزجارآور به آنها دست بدهد. بنابراین این مشکل خود آنهاست و نه شما.

اما عمل ناپسند دست داخل بینی بردن می‌تواند سبب شود که باکتری‌ها پخش بشوند. در مطالعه‌ای که سال ۲۰۰۶ میلادی در این خصوص انجام گرفت ثابت شد افرادی که دستشان را داخل بینی‌شان می‌برند، احتمالا حامل میزان بیشتری از باکتری «استافیلوکوکوس اورئوس» داخل بینی خود می‌باشند.  

همچنین این افراد در صورت ارتکاب مکرر این رفتار می‌توانند به خودشان آسیب برسانند. مواردی دیده شده است که ارتکاب مکرر عمل دست داخل بینی بردن موجب شده در دیواره نازک داخل بینی که دو حفره بینی را از هم جدا می‌کند، سوراخی ایجاد شود.

عمل ناپسند دست داخل بینی بردن
افراد به دلایل متعددی دستشان را داخل بینی خود فرو می‌برند از جمله این که برخی این عمل را لذت‌بخش می‌دانند. اما این کار علاوه بر این که برای اطرافیان ناخوشایند است ممکن است با آسیب رساندن به جداره داخلی بینی موجب بروز بیماری آلزایمر شود.

پژوهش تازه‌ای که در استرالیا انجام پذیرفته است هشدار می‌دهد که حتی آسیب‌های ناچیز از این دست می‌تواند احتمال ابتلا به آلزایمر را افزایش دهد. پژوهشگران «دانشگاه گریفیث» با آزمایش روی موش‌ها نشان دادند که باکتریِ یادشده می‌تواند از طریق عصب بویایی به مغز برسد و موجب بروز علایم مرتبط با بیماری آلزایمر شود. به باور دانشمندان، آسیب رسیدن به دیواره داخلی بینی باعث می‌شود میزان بیشتری از این باکتری‌ها به مغز انسان برسد.

توصیه می‌شود این هشدار را جدی بگیرید. هر چند نتایج مطالعه‌ای که سال ۲۰۰۰ در هند انجام شده است نشان می‌دهد که ۱۲ درصد از افرادی که دستشان را داخل بینی می‌برند تنها به خاطر لذت‌بخش بودن، مرتکب این رفتار می‌شوند. بنابراین بعید است که این تمایل میان انسان‌ها به این زودی‌ها منسوخ شود.   

نوشته های مشابه

۳ دیدگاه

  1. باورکردنی نیست این کار ساده باعث آلزایمر میشه. ممنون از سایت بادبان نیوز بابت این مطلب آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا