یادداشت

۶ نکته درباره شعار سال ۱۴۰۳

۶ نکته درباره شعار سال ۱۴۰۳

بادبانحسین اسحاق*

آنچه که امسال به عنوان راهبرد اصلی و نقشه راه در قالب شعار سال ۱۴۰۳ خورشیدی از سوی مقام معظم رهبری اعلام شد تاکید بر «جهش تولید با مشارکت مردم» بود. البته کلیدواژه «جهش تولید» دومین‌بار است که به عنوان راهبرد سال معرفی می‌شود و ناگفته پیداست تحقق این مهم مستلزم تسطیح بسترهای پرفراز و نشیب اقتصاد ایران است که امید می‌رود از سوی دولتمردان بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد. به هر روی به صرافت افتادم برای آنها که در پی برنامه‌ریزی برای شروع کسب‌وکارهای خرد و کلان هستند نکاتی را عنوان کنم که چه بسا در برنامه‌ریزی‌ و طراحی نقشه راه به کمک اهل تجارت بیاید.

۱-نخست آنکه افزایش محدودیت در واردات محتمل خواهد بود و از این جهت کسب و کارهای مبتنی بر‌‌ پایه واردات، ریسک بالایی در پیش خواهند داشت و می‌بایست در این مسیر با دقت‌نظر بیشتری گام بردارند.

۲- ایجاد نهادهای جدید ملی و محلی با محوریت افزایش مشارکت مردم در تولید از جمله برنامه‌های در پیش خواهد بود که از این دریچه، صاحبان کسب‌وکار می‌توانند در اجرای امر مزبور پیشقدم شوند.

۳- تعداد برندهای ایرانی که با اصالت کشور دوست و برادر (چین) اقدام به تولید و مونتاژ می‌کنند افزایش خواهند یافت. البته این مورد مختص به شرکت‌های دولتی و شرکت‌های دارای رانت واردات است که تهدید بزرگی برای کسب‌وکارهای جدید در بخش خصوصی خواهند بود.

۴- افزایش نرخ مالیات‌ها به بهانه افزایش مشارکت مردم در چرخه مالی دولت که از این منظر به صاحبان کسب و کار پیشنهاد می‌کنم حتما از مشاوران مالیاتی و کارشناسان خبره، مشورت بگیرند.

۵- ادامه رکود در بازار و کاهش نقدینگی که صاحبان کسب و کار می‌بایست روش‌های نوینی برای جذب مشتری و افزایش فروش طراحی نمایند. البته برنامه‌ریزی جهت روش‌های فروش غیرنقدی و اعتباری جهت کسب درآمد پایدار هم از الزامات به نظر می‌رسد.

۶- احتمال افزایش اعطای تسهیلات نقدی و غیرنقدی برای کارهای تولیدی که مدیران کسب‌وکار باید منتظر اعلام بخشنامه‌های جدید بانک مرکزی باشند. در این راستا تهیه یک برنامه‌ مدون در جهت جذب این نوع سرمایه‌ها از واجبات است.

*دکتری مدیریت کسب و کار

دکتر حسین اسحاق نیموری


🔥 ممکن است این مطلب نیز برای شما جالب باشد: 👈وداع با ستارگان سپهر هنرهای تجسمی در سال ۱۴۰۲


نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا