بادبان – سید رضا اورنگ – همان زمان که خبر آمد برخی از سالنهای قدیمی و خاطره انگیز شهر رم فروخته شده و قرار است به جای آنها مراکز خرید و هتل درست کنند، مارتین اسکورسیزی کارگردان بزرگ سینمای جهان و برخی دیگر از سینماگران به این کار اعتراض کرده و از رییسجمهور و نخستوزیر ایتالیا خواستند از نابودی آنها جلوگیری کنند.
وقتی سینماهای باقدمت و خاطره انگیز تهران و ایران به خصوص در خیابان باشکوه لالهزار به خاطر ندانمکاری مسوولان بیمسئولیت و شبه سینماگران تمامیت خواه، یکی یکی تعطیل شدند و رو به ویرانی نهادند، کوچکترین صدای اعتراضی از اهالی سینما بلند نشد. همگی تن دادند به ویرانی این سالنهای تکرار نشدنی!
تنها معدودی از منتقدان دلسوز و عاشق سینما، درباره این سالنهای پرخاطره مدام مطلب نوشته و مینویسند. از نظر این عده، تعطیل شدن این سینماها که به دلیل بیکفایتی مدیران دولتی و غیردولتی و همچنین باندهای مافیایی سینمای ایران صورت گرفت، بزرگترین جنایت فرهنگی محسوب میشود.
انگار عمدی در کار بود تا چراغ این سینماهای خاطر انگیز که چشم و چراغ تهران و شهرهای دیگر ایران بودند، یکی یکی خاموش شده و رو به ویرانی بروند. تعدادی از این سالنها کاملا با خاک یکسان شده و حتی ویرانهای از آنها نیز به چشم نمیآید. اگر عمدی در کار نبود چرا وزرای ارشاد اسبق و سابق و امروز، معاونان سینمایی و روسای سازمان سینمایی، سردمداران خانه سینما، حوزه هنری، موزه سینما، وزارت میراث فرهنگی، شهرداریها و … همگی چشم روی این جنایت فرهنگی بسته و دست روی دست گذاشتند تا تاریخ سینمای ایران به کلی محو شود؟!
برخی از سینماهای خاطرهانگیز را با همراهی سازمان سینمایی و شهرداریهای ایران تخریب کردند تا به بهانه برای راهاندازی پردیس سینمایی، برج تجاری و مرکز خرید داشته باشند. به عنوان نمونه، سینما انقلاب شهر رشت را با بیرحمی کامل و با حمایت شهرداری رشت و موسسه سینماشهر سازمان سینمایی ارشاد، ویران کردند. سپس آن را در اختیار برجساز معروف گذاشتند تا آنجا را تبدیل به مجتمع تجاری کرده و چند اتاقک هم در آن به عنوان پردیس سینمایی تعبیه کند! متاسفانه وقتی چنین اتفاق شومی در این شهر که انتظار داشتیم همیشه فرهنگی بماند، افتاد با اینکه از قبل میدانستند قرار است سینما انقلاب و همچنین آن داروخانه تاریخی و معروف را با خاک یکسان کرده و از صفحه تاریخ رشت محو کنند اهالی سینما و هنرمندان رشتی، سکوت مرگبار کردند تا یک بیگانه اینچنین گستاخانه آنها را ویران کند.
ای کاش عرصه هنر و سینمای ایران حتی یک نفر مانند مارتین اسکورسیزی آمریکایی داشت تا در برابر تخریب سینماهای خاطرهانگیز ایران واکنش نشان دهد اما یک نفر نبود و نیست. پیش چشم همه، تمام سالنهای تاریخی سینما را محو کردند همان گونه که بعد از دهه ۶۰ شروع به تخریب و نابودی سینمای ایران کرده و میکنند.
دوپاره کردن جشنواره معظم فیلم فجر که با دستور بیگانگان و همراهی نامسوولان و منفعت طلبان داخلی صورت گرفت آخرین و سهمگینترین ضربهای است که نامسئولان و دشمنان سینمای اصیل ایران بر پیکر نحیفش وارد آوردند.