هنرهنرهای تجسمی

کاربرد هنرهای چوبی در دنیای مُد

مُـد و لـباس

بادبان– صنعت مد در جهان امروز به طور مداوم در حال ‌توسعه و تغییرات شگرف است و برای همین باعث رشد روزافزون قدرت انتخاب مردم و مشتریان دنیای مد و فشن شده است. از خیابان‌های پاریس تا میلان و از نیویورک تا لندن، دنیای مُد و فشن با محصولات منحصر به فرد سال‌های زیادی است که جریانات و تأثیرات خود بر نوع پوشش و ظواهر اجتماعی مردمان را دارد. به این‌ها باید کشورهای آسیایی همچون امارات و چین، آمریکای لاتین و آفریقا را نیز افزود که به ‌عنوان بازارهای تازه جهان مد در حال ظهور هستند و هنرمندان این کشورها توانسته‌‌اند در میان طراحان بزرگ جهان به خوبی توانایی‌های خود را به نمایش بگذارند. انواع لباس، کیف و کفش، زیورآلات، عینک و ادوپرفیوم‌های (نوعی عطر) لاکچری با انواع مواد و متریال به دست هنرمندان پیشرو این عرصه تولید شده و گاه با قیمت‌های نجومی در اختیار مشتاقان قرار می‌گیرد.

چوب و صنعت مد از یک سو تجربه‌های متفاوت، جستجوگری، پویایی و از طرفی استفاده از متریال و اشکال نامأنوس، عجیب و غریب، پیچیده و جدید از دغدغه‌های همیشگی طراحان می‌باشد. جایی که یک ذهن معمول طراحی و اجرای یک اثر را به مواد و فرم‌های آشنا محدود می‌نماید؛ یک هنرمند در جستجوی دیزاین، ساخت و اجرای اثری شگفت‌انگیز و دور از ذهن است. لذا در این عرصه هر نوع ماده و طرحی هرچند دیوانه‌وار و یا سخیف به نظر رسد تجربه شده و به مرور جایگاه خود را در تمامی بازارها باز می‌نماید.

چوب و محصولات و تولیدات چوبی در همراهی با موادی چون پارچه، فلز و شیشه از جمله موادی است که علاوه بر کاربرد در هنرهای سنتی، معماری و دکوراسیون داخلی، حجم و مجسمه سازی، میز و مبلمان، حوزه آموزشی، اسباب بازی و غیره در دنیای مُد و فشن نیز پیشگام بوده و با کاربرد در ساخت انواع عینک، کیف و کفش، لباس، زیورآلات و عطرها جایگاه ویژه‌ای به خود اختصاص داده است. گردنبند و گوشواره‌های در تصویر، نمونه‌ای از کاربرد چوب در صنعت مدلینگ و بهره گیری از هنرهای سنتی چون معرق و خاتم مربع در ساخت آن است. طراحی این ست چوبی با استفاده از اشکال ساده هندسی، لوزی و مربع و همچنین با رعایت اصول تناسبات و فضای مثبت و منفی انجام گرفته و سپس با چوب‌های عناب و چنار اجرا شده است.

گوشواره‌های چوبی

متریال چوب از کلیشه‌های سنتی خود فراتر رفته و به گزینه‌ای مد روز برای لوازم جانبی تبدیل شده است. از بلوک‌های نازک که با انواع سنگ‌ها و طلا و نقره به هم گره خورده‌اند تا گردنبند یقه‌ای نازک که ترکیبی از قطعات چوبی با طناب‌های رنگارنگ است چوب می‌تواند یک اثر زیبا و بی‌نظیر ایجاد کند و یک گزینه مناسب برای طرح‌های پر زرق و برق و تجملاتی باشد.

در این راستا برخی از طراحان خوش فکر به چوب و فرآورده‌های چوبی مثل روکش، چوب پنبه و الیاف‌های چوبی روی آورده و علاوه بر تولیدات شیک و زیبا، مباحث زیست محیطی و بازگشت پذیری به طبیعت و محصول ارزان و مقرون به صرفه را مد نظر قرار داده‌اند. لباس‌های ساخته شده با درخت یا بامبو از جدیدترین کاربردهای چوب در هنر مد است که خصوصاً وقتی با محصولات پتروشیمی مانند پلی استر مقایسه شوند مطمئناً جذاب به نظر می‌آیند.

اما مسئله زیست محیطی و جنگل زدایی در این مسیر بسیار حائز اهمیت است. شرکت wijld از جمله مراکزی است که تمرکز خود را بر تولید لباس‌های شیک، سازگار با محیط زیست و مقرون به صرفه در اتحادیه اروپا گذاشته است. این موسسه تولید تی‌شرت‌های چوبی WoodShirts خود را در کشور پرتغال توسعه داده و هرچند این لباس‌ها در ظاهر عجیب و زمخت به نظر می‌آید اما در واقع یک پارچه بسیار خنک و فوق العاده نرم با ویژگی‌های منحصر به فرد است.

این شرکت ادعا دارد که دوستدار طبیعت است و تولیداتش هیچ ضرری برای طبیعت ندارد چرا که چوب‌های استفاده شده توسط این مجموعه به طور انحصاری از جنگلداری پایدار تهیه می‌شود. همچنین الیاف چوب در مقایسه با پنبه معمولی نیز از نظر منابع بسیار کار آمد بوده و در صرفه جویی آب، مواد شیمیایی و دیگر موارد بهینه عمل می‌کند.

از دیگر نمونه‌ها می‌توان به یک لباس شب مجلل ساخته شده از روکش چوبی Treefrog (درختی که محل زندگی گونه‌ای از قورباغه‌ها است و به سرعت تجدید و رویش می‌یابد) و ورقه فلزی Chemetal با فرم‌ها و نقوش معماری گونه و هندسی (مثلث، ستاره شش پر) اشاره نمود که در جشنواره مد و فشن IIDA Fashion Remix حائز رتبه‌های برتر گردید.

این لباس فاخر و پر از جزییات ظریف و درهم پیچیده توسط چهار هنرمند به نام‌های نلسون هنسن، جسیکا اسلودر، راشل برگسون و آماندا جونز با الهام و تقلید از طبیعت و بهره گیری از متریال خام و طبیعی طراحی و اجرا شده است.

از آنجایی که به کارگیری متریال سخت برای طراحی یک لباس که بر اساس فرم و شکل بدن انسان باشد کار ساده‌ای نیست؛ این گروه با استفاده از لیزر، چوب‌ها را به صورت الگوهای تکراری کوچک برش دادند و همانند پارچه به گونه‌ای که قابلیت انعطاف پذیری را داشته باشد کنار یکدیگر چسباندند تا به راحتی روی بدن قرار گیرد. لباس فوق در مجموعه EDA شهر سالت لیک سیتی آمریکا توسط یکی از اعضاء طراح در معرض نمایش گذاشته شد.

لباس شب چوبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا