فرهنگستان

گله‌های خانم مجری از برنامه‌های کودک تلویزیون

گپی با الهه رضایی مجری قدیمی برنامه‌‌های کودک به مناسبت روز جهانی کودک

الهه رضایی مجری دهه‌های ۶۰ و ۷۰ برنامه‌های کودک تلویزیون گفت‌و‌گویی با فردارسانه به مناسبت روز جهانی کودک انجام داده است. او در سال‌های اخیر در حرفه مجری‌گری برای کودک فعالیتی نداشته اما هنوز کودکان برای او مهم هستند. مجری خاطره‌انگیز سال‌های دور از بی‌توجهی به استعداد کودکان انتقاد کرد و معتقد بود که در دهه ۶۰ قدم‌های موثری برای استعداد‌یابی هنری کودکان برداشته می‌شد.
گپی با الهه رضایی مجری قدیمی برنامه‌‌های کودک به مناسبت روز جهانی کودک
آیا هنوز برنامه‌های کودک تلویزیون را دنبال می‌کنید؟
به نظرم شبکه ۵ برنامه تولیدی دارد. شبکه نهال و پویا هم شبکه کودک هستند. در مورد تولیدات شبکه‌های نهال و پویا اطلاعات کافی ندارم ولی نشنیدم تولید قابل قبول و یا اصلا تولیدی داشته باشند.
کارشناسان و تهیه‌کنندگان برنامه کودک چه مواردی را برای تولید برنامه ویژه کودکان باید درنظر بگیرند؟
نیاز‌های تربیتی، سرگرمی، آموزشی و اخلاق اجتماعی و ارتباط صحیح با همسالان، خانواده و جامعه نکاتی است که کارشناسان و تهیه‌کنندگان علاقمند به گروه سنی کودک‌ و نوجوان در تولید محتوا مد نظر قرار می‌دهند.
نقش رسانه‌ها را در تربیت و آموزش کودکان چطور ارزیابی می‌کنید؟
رسانه‌ در کنار آموزش و پرورش از ارکان مهم آموزش برای کودکان است‌. مدتی است مهدهای‌کودک‌ هم به عنوان یکی از مراکز تعیلم و تربیت زیر‌مجموعه آموزش و پرورش قرار گرفته‌اند. خاصه اینکه رسانه‌ها به واسطه موقعیت‌شان به طور غیر‌عملی و بیشتر از طریق دیداری و شنیداری و آموزش‌های غیر‌مستقیم سهم بزرگی در یادگیری کودکان دارند.
در برنامه‌های کودک دهه ۶۰ کودکانی نظیر لیلا حاتمی، لیلی رشیدی، سعید شیخ‌زاده و بابک بادکوبه حضور داشتند که بعدها در عرصه بازیگری و اجرا موفق بودند. به نظر شما چرا در سال‌های اخیر شاهد بروز استعدادهای هنری از بین کودکان نیستیم؟
در دهه ۶۰ برای استعداد‌یابی هنری کودکان قدم‌های موثری برداشته می‌شد تا بچه‌های علاقمند بتوانند خودشان را محک بزنند و از طریق تست‌های مختلف جایگاه خودشان را پیدا کنند و به مسیر مناسبی هدایت شوند. به گمان من علیرغم شعارهایی که بعضی از افراد ذیصلاح در بخش‌های هنری می‌دهند که علاقمند به کودکان هستند و برای رشد و تعالی آنها دغدغه دارند ولی مثل گذشته همکاری و مسیر‌یابی مناسبی را در اختیار بچه‌ها قرار نمی‌دهند و لذا مکان مناسبی برای اینکه کودکان علاقمند بتوانند استعدادهای خود را بروز دهند موجود نیست. در نهایت فقط تعداد بسیار کمی امکان رسیدن به علاقمندی‌های هنری خود را دارند.

🔥 ممکن است این مطلب نیز برای شما جالب باشد: 👈سفالگری که با پرندگان افجه پرواز کرد


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا