اقتصاد هنر

۱۲ روش کسب درآمد برای هنرمندان تجسمی

بادباننعیم نوربخش – به عنوان یک هنرمند تجسمی یافتن راهی برای پول درآوردن از خلاقیت هنری می‌تواند کار دشواری باشد. اما راه‌های متنوعی وجود دارد تا با استفاده از آنها بتوانید حرفه مورد علاقه خودتان را به کسب‌وکاری سودآور تبدیل کنید. این مقاله قرار است ۱۲ راه اثبات‌شده و موفق را به هنرمندان معرفی کند که به واسطه آنها بتوانند ضمن درآمدزایی، بیشترین بهره را از استعدادهای منحصربه‌خود ببرند.

12 روش کسب درآمد برای هنرمندان تجسمی

۱- نسخه اصلی اثر هنری خود را در فضای مجازی به فروش برسانید

یکی از ساده‌ترین و محبوب‌ترین راه‌ها برای کسب درآمد هنرمندان فروش نسخه اوریجینال اثر خود در فضای مجازی است. این روش به شما این امکان را می‌دهد که به مخاطبانی در گستره جهانی متصل شوید و آثار خلاقه خودتان را در معرض نمایش عمومی بگذارید. چند گام مهم در این مسیر برای آغاز درآمدزایی را در ادامه می‌خوانید:

یک سکو (پلتفرم) انتخاب کنید: بازارهای آنلاین متعددی از قبیل Etsy، Saatch Art و Artfinder وجود دارند که می‌توانید در آنها یک فروشگاه مجازی ایجاد کنید و آثار خود را به فروش برسانید. پلتفرم‌هایی نیز مانند KunnstMatrix وجود دارند که می‌توانید آثار حجمی و نقاشی خود را به صورت سه‌بعدی در آنها به نمایش بگذارید. همچنین به جای استفاده از این پلتفرم‌ها می‌توانید تارنمای شخصی خودتان را راه‌اندازی کنید تا تسلط بهتری روی برند و فروش خود داشته باشید.

سبدی از محصولات خود تهیه کنید: یک سبد محصولات حرفه‌ای امری ضروری برای نمایش عمومی آثارتان و جذب مشتریان بالقوه محسوب می‌شود. اطمینان حاصل کنید که تصاویر و توصیفات باکیفیتی از آثار خود ارائه کرده و قیمت مناسبی برای آنها تعیین کنید.

حضور خود را در فضای مجازی بهینه‌سازی کنید: از واژگان و عبارات کلیدی مناسب برای بازار هدف خود استفاده کنید. به طور مثال عباراتی مانند نقاشی آبستره یا هنر پرتره می‌تواند رتبه شما در نتایج موتورهای جست‌وجو را بهبود ببخشد و پیدا کردن آثار شما را برای مخاطبان آسان‌تر کند.

هنر خودتان را تبلیغ کنید: از پلتفرم رسانه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و پینترست برای به اشتراک گذاشتن آفرینش‌های هنری خود با مخاطبان و برقراری ارتباط و تعامل با آنها استفاده کنید. همچنین می‌توانید با سایر هنرمندان کار مشترکی انجام دهید یا در جوامع آنلاین هنری مشارکت کنید تا بیشتر دیده شوید.

۲- نسخه‌های چاپی محدودی از آثار خود تهیه کنید

روش مؤثر دیگری برای پول درآوردن از آثر هنری و به پول تبدیل کردن خلاقیت خودتان این است که تعداد محدودی نسخه چاپی از نسخه اصلی اثرتان تهیه کنید. این روش به شما امکان می‌دهد به مخاطبان بیشتری با قیمت مناسب‌تر خدمات بدهید و در حالی که حق انحصاری استفاده از آثار مبتکرانه خودتان را حفظ می‌کنید، درآمد بیشتری نیز کسب کنید. انجام این کار  به این طریق ممکن است:

بهترین اثر خود را برگزینید: محبوب‌ترین یا چشمگیرترین قطعه از آثار هنری خود را برای چاپ انتخاب کنید. به این تریتب اطمینان حاصل می‌کنید که تقاضای بیشتری خواهید داشت و مشتریان بالقوه را جذب می‌کنید.

یک روش چاپ انتخاب کنید: راه‌های متنوعی برای تهیه نسخه چاپی از آثارتان مانند چاپ ژیکله، سیلک اسکرین و لیتوگرافی وجود دارد. درباره هر کدام از این تکنیک‌ها تحقیق کنید و گزینه‌ای را انتخاب کنید که بیشترین مطابقت با اثر و بودجه شما را داشته باشد.

رقم معینی برای چاپ مشخص کنید: تعداد نسخه‌هایی که می‌خواهید از هر اثر چاپ کنید را معین کنید تا انحصار آن حفظ شود. این رقم می‌تواند بر حسب ترجیح خودتان یا میزان تقاضای مشتریان بین ۱۰ تا ۱۰۰ باشد.

نسخه‌های چاپی را امضا کرده و شماره‌ای به هر یک اختصاص دهید: برای افزودن ارزش و اصالت به نسخه‌های محدودی که چاپ کرده‌اید آنها را حتما امضا و شماره‌گذاری کنید. این باعث می‌شود جذابیت آنها برای کلکسیونرها و علاقه‌مندان هنر بالا برود.

برای نسخه‌های چاپی بازاریابی کنید: درست مانند فروش آثار اوریجینال از پلتفرم‌های آنلاین، از رسانه‌های اجتماعی و سایر ابزارهای تبیلغاتی که در دسترس است برای عرضه عمومی نسخه‌های چاپی استفاده کنید.

12 روش کسب درآمد برای هنرمندان تجسمی

۳- در کلاس‌های آنلاین تدریس کنید

به اشتراک گذاشتن مهارت و دانشی که دارید با سایر هنرجویان راهی سودآور و رضایت‌بخش برای کسب درآمد است. تدریس در این کلاس‌ها به شما امکان می‌دهد تا ضمن دسترسی به مخاطبان در گستره جهانی، بتوانید از محل تجربه و مهارت خودتان پول دربیاورید. بنابراین ضمن کسب درآمد به آموزش و الهام بخشیدن به سایرین نیز می‌پردازید که سبب می‌شود اثرگذاری ماندگاری روی نوآموزان داشته باشید. به ترتیب زیر می‌توانید کار را شروع کنید:

نقاط قوت خود را شناسایی کنید: معلوم کنید که بر کدام جنبه از هنرتان تسلط بیشتری دارید و علاقه‌مند به تدریس در آن حوزه هستید. این می‌تواند هر چیزی باشد؛ از فنون نقاشی گرفته تا تصویرسازی دیجیتال و یا حتی تاریخ هنر.

یک برنامه درسی تهیه کنید: طرح یک مجموعه‌ از تعالیم یا یک دوره آموزشی را بریزید که رشته مدنظرتان را پوشش دهد. اطمینان حاصل کنید که محتوای درسی شما مناسب جامعه هدف باشد.

یک پلتفرم انتخاب کنید: برای میزبانی کلاس‌های خود یک پلتفرم آنلاین مانند Zoom، Teachable یا Skillshare برگزینید. هر پلتفرم مزایا و خصایص خود را دارد پس با تحقیق قبلی براساس نیازهایی که دارید انتخابی آگاهانه داشته باشید.

محتوای ویدیویی جالب فراهم کنید: درس‌های ویدیویی را با کیفیت بالا ضبط کرده و جزواتی برای استفاده هنرجویان تدوین کنید. به خاطر داشته باشید که روشن و واضح سخن بگویید، از تصاویر استفاده کنید و کار پیگیری محتوای آموزشی را تسهیل کنید.

برای کلاس‌هایتان تبلیغ کنید: اخبار کلاس‌های آنلاین خود را در شبکه‌های اجتماعی یا تارنمای شخصی به اشتراک بگذارید و از سایر مسیرهای بازاریابی برای جذب هنرجویان علاقه‌مند استفاده کنید.

۴- همراه با هنر خود برخی اقلام تجاری بفروشید

روش مبتکرانه دیگری برای کسب درآمد به عنوان یک هنرمند این است که اقلام و ابزار مرتبط و هماهنگ با اثر هنری خود را نیز برای فروش بگذارید. این باعث می‌شود حوزه مخاطب خود را گسترده‌تر کرده و درآمد مازادی از منشأ خلاقیت خود کسب کنید. این‌ها چند ایده برای آغاز کار هستند:

محصولات درستی برگزینید: ببینید کدام اقلام در کنار اثر شما زیباتر دیده می‌شوند. این می‌تواند شامل تی‌شرت، پوستر، قاب موبایل، کیسه یا حتی اقلام دکوری مانند بالش یا تزیینات دیواری باشد.

از کسب‌وکارهای آنلاین کمک بگیرید: از خدمات پلتفرم‌های چاپ و ارسال اقلام تبلیغاتی مانند Redbubble، Society6 یا Printful برای تولید و ارسال اقلام تجاری استفاده کنید. این پلتفرم‌ها تمام مراحل کار از تولید تا بسته‌بندی و ارسال را بر عهده می‌گیرند و به شما امکان می‌دهند تا روی خلق اثر هنری خود متمرکز بمانید.

یک فروشگاه آنلاین برپا کنید: با کمک پلتفرم‌هایی مانند Etsy، Shopify یا Big Cartel یک فروشگاه برخط بسازید که آثار خود را آنجا در معرض نمایش عمومی قرار دهید. حتما از تصاویر با کیفیت با توصیفات دقیق و مفصل و قیمت‌گذاری شفاف استفاده کنید.

برای محصولات خود بازاریابی کنید: برای این محصولات در تارنما و شبکه‌های اجتماعی تبلیغ کنید و کمپین‌های بازاریابی از طریق ای‌میل راه بیندازید. تصاویر محصولات خود را به اشتراک بگذارید، تخفیف‌های ویژه پیشنهاد کنید و دنبال‌کنندگان خود را تشویق کنید تا تجربه خرید خود را با دیگران در میان بگذارند.

اقلام ویژه را به تعداد محدود عرضه کنید: اقلام انحصاری خود را به تعداد محدود و مشخصی عرضه کنید تا مشتریان به خرید آنها تهییج شوند و پیش از تمام شدن سفارش بدهند.

۵- مجوز بهره‌برداری تجاری از آثار خود اعطا کنید

اعطای مجوز بهره‌برداری تجاری از آثار هنری یک روش بی‌نظیر دیگر برای درآمدزایی توسط هنرمندان است. با اعطای حق بهره‌برداری از آثار هنری خود به شرکت‌های تجاری برای استفاده روی محصولاتشان می‌توانید حق مالکانه یا رویالتی دریافت کنید و بدون تولید یک اثر مخصوص برای آنها در کسب‌وکارشان سهیم شوید. به این ترتیب یک باریکه درآمد پایدار برای خود ایجاد می‌کنید. این طور می‌توانید کار را شروع کنید:

به تحقیق درباره بازارهای بالقوه بپردازید: صنایع یا شرکت‌هایی را که ممکن است به کسب حقوق آثار شما علاقه داشته باشند شناسایی کنید. این صنایع می‌توانند شامل مد و لباس، دکوراسیون منزل، نوشت‌افزار یا حتی لوازم الکترونیک باشند.

سبدی از محصولات ایجاد کنید: سبدی حرفه‌ای از آثار هنری خود تهیه کنید تا موارد مناسب برای اعطای مجوز بهره‌برداری را در آنها به نمایش بگذارید. حتما از تصاویر باکیفیت استفاده کرده و اطلاعاتی درباره خلاقیت، سبک و منبع الهام ایجاد اثر ارائه کنید.

با حرفه‌ای‌های صنایع ارتباط برقرار کنید: در نمایشگاه‌های بازرگانی، همایش‌ها و رویدادهای تعاملی شرکت کنید تا یک شبکه ارتباطی با مشتریان بالقوه و سایر هنرمندانی که دارای تجربه در حوزه اعطای مجوز هستند بسازید. رابطه برقرار کنید و درباره چگونگی مراحل اعطای مجوز کسب مشورت کنید.

از حقوق مالکانه خود محافظت کنید: پیش از انعقاد هر گونه قراردادی برای اعطای حقوق مالکیت معنوی خود، از طریق ثبت حق کپی‌رایت و دریافت نشان تجاری از اثر هنری خود مراقبت کنید.

برای قراردادها مذاکره کنید: با یک وکیل یا عامل باتجربه که در حوزه اعطای مجوز بهره‌برداری تجربه دارد در روند مذاکره با مشتریان، تعیین حقوق مالکانه و حفاظت از حقوق خود کمک بگیرید.

۶- در Patreon یک حساب کاربری باز کنید

روش دیگری برای کسب درآمد به عنوان یک هنرمند تجسمی باز کردن یک حساب کاربری در پلتفرم Patreon است. Patreon سکویی است که به هواداران امکان می‌دهد با پرداخت حق اشتراک ماهانه از هنرمندان محبوب خود حمایت کنند. در عوض این حمایت هواداران از محتوای انحصاری و رویدادهای پشت صحنه یا حتی آثار هنری شخصی‌سازی شده بهره می‌برند. به این ترتیب یک جامعه متشکل از هوادان پروپا قرص برای خود تشکیل می‌دهید. کار را این‌گونه شروع کنید:

حساب کاربری راه بیندازید: در سایت Patreon رایگان یک حساب کاربری باز کرده و پروفایل خود را با اطلاعات هنری خود کامل کنید. توصیفات جالب توجه و تصاویر باکیفیتی را وارد کنید و سپس لینکی به سبد محصولات یا تارنمای خود قرار دهید.

پاداش مناسبی برای هواداران در نظر بگیرید: محتوای انحصاری و مزایایی را که می‌خواهید به هواداران ارائه کنید مشخص سازید. این مزایا می‌تواند شامل دسترسی زودتر از موعد به آثار جدید، فیلم‌های انجام کار، مواد آموزشی یا حتی ارائه مشاوره شخصی باشد.

هواداران را طبقه‌بندی کنید: سطوح مختلفی از اشتراک را براساس مزایای پیشنهادی طراحی کنید. ببینید چه میزان زمان یا کار می‌توانید به امر تولید محتوا برای هر طبقه از مشترکان اختصاص دهید و چه بهایی براساس آن برای هر طبقه از مشترکان باید تعیین شود.

حساب خود را تبلیغ کنید: صفحه اختصاصی خود در Patreon را با مخاطبان جاری خود در سایر شبکه‌های اجتماعی، تارنمای شخصی و مشترکان ای‌میل‌های خبری خود به اشتراک بگذارید. هواداران را به حمایت از خود تشویق کنید و توضیح دهید که مشارکت آنان چه کمکی به پیشبرد برنامه‌های هنری شما می‌کند.

با هواداران خود در Patreon وارد تعامل شوید: هواداران را در جریان روند پیشرفت پروژه‌های هنری خود بگذارید، از حمایت آنها قدردانی کنید و حال و هوای یک جماعت متصل به هم را تداعی کنید. به پیام‌ها و کامنت‌های آنها پاسخ دهید تا مراتب قدردانی و رابطه مستحکم خود با هواداران را نشان داده باشید.

درآمدزایی هنرمندان از پلتفرم Patreon

۷- با برندها همکاری کنید

یک راه عالی برای پول درآوردن به عنوان یک هنرمند این است که با برندها یا نمانام‌های شناخته‌شده همکاری کنید. بسیاری از شرکت‌ها مدام در جست‌وجوی یافتن آثار هنری خیره‌کننده و یکتا هستند تا با توسل به آنها در رقابت از سایرین متمایز شوند. از طریق مشارکت با برندها علاوه بر دیده شدن آثار خود می‌توانید از آنها کسب درآمد کنید و در عین حال مشغول کاری شوید که از آن لذت می‌برید. در ادامه چند توصیه در مورد نحوه همکاری با برندها را می‌خوانید:

درباره شرکای محتمل تحقیق کنید: به دنبال برندهایی بگردید که هم‌راستا با سبک هنری و ارزش‌های شما هستند. شرکت‌هایی که در صنایع متفاوت مانند مد، دکوراسیون و فناوری فعال هستند را شناسایی کنید.

سبدی قوی از آثار خود تهیه کنید: بهترین آثار خود را معرفی کنید و به پروژه‌های مشترک پیشین خود نیز اشاره‌ای داشته باشید. این به جذب برندهایی که به سبک هنری شما علاقه داشته باشند کمک می‌کند و نشان می‌دهد هنرمندی حرفه‌ای هستید.

شبکه‌سازی کنید: در رویدادهای صنعتی حضور یابید، به عضویت انجمن‌های آنلاین درآیید و در شبکه‌های اجتماعی برای ارتباط گرفتن با برندها تعامل کنید. در نهایت نسبت به فرصت‌های بالقوه برای همکاری کسب آگاهی کنید.

ایده‌های خود را مطرح کنید: با ای‌میل یا پیامی متناسب که حاوی شرح مختصری از خودتان و چگونگی کمک کردن آثار هنری خلق‌شده توسط شما به محصولات یا کارزار تبلیغاتی آن برند با آنها ارتباط برقرار کنید. لینکی برای اتصال به محل معرفی آثار خود ارائه کنید و راه‌های خاصی برای همکاری پیشنهاد دهید.

شروط مذاکره: وقتی پروژه‌ای برای همکاری یافتید در مورد جزییات آن مانند مهلت انجام کار، نحوه پرداخت اجرت یا تعیین تکلیف مالکیت اثر هنری چانه‌زنی کنید. اطمینان حاصل کنید که تمام توافقات روی کاغذ آمده باشد تا بعدها از بروز سوءتفاهم پیشگیری شود.

۸- با گالری‌ها همکاری کنید

همکاری و شراکت با گالری‌های هنری یک روش بی‌نظیر برای کسب درآمد و ارائه هنر شماست. گالری‌ها سکویی برای عرضه آثار هنرمندان و اتصال به مشتریان بالقوه هستند. این هم توصیه‌هایی برای همکاری موفق با گالری‌ها:

درباره گالری‌های فعال در حوزه تخصصی خودتان تحقیق کنید: به دنبال گالری‌هایی بگردید که در مدیوم یا سبک تخصصی شما فعالیت دارند. این امر به افزایش اقبال شما برای پذیرفته شدن و دست یافتن به مخاطبانی که به کار شما علاقه‌مند باشند کمک خواهد کرد.

مجموعه‌ کارهای حرفه‌ای خود را جمع کنید: تصاویر با کیفیتی از آثار ارزشمندتر خود را در بسته‌ای حاوی بیانیه هنری و بیوگرافی خود تدوین کنید. این بسته به روشنی به گالری‌ها می‌گوید شما چگونه هنرمندی هستید و آثارتان چه می‌گویند.

آثار خود را تحویل دهید: خطوط راهنمای ارسال آثار به گالری‌ها را با دقت بررسی و دنبال کنید. ممکن است برخی گالری‌ها خواستار تحویل فیزیکی آثار بوده و برخی دیگر خواستار ارسال تصاویر دیجیتال آنها باشند. معرفی‌نامه یا رزومه خودتان را همراه آثار ارائه کنید و در آن توضیح دهید که چرا آثار شما برای آن گالری خاص سودمند است.

ارتباط برقرار کنید: در افتتاحیه گالری‌ها، جشنواره‌های هنری و سایر رویدادهای مرتبط شرکت کنید تا با صاحبان گالری‌ها، برگزار کننده‌ها (کیوریتورها) و هنرمندان همکار آشنا شوید. به این ترتیب از فرصت‌های آتی نیز کسب اطلاع خواهید کرد و با دنیای هنر ارتباطی قوی برقرار می‌کنید.

برای دریافت بازخورد آغوش بازی داشته باشید: اگر یک گالری آثار شما را رد کرد مأیوس نشوید. در عوض خواستار ارائه بازخورد و توضیحات شوید تا در تلاش‌های بعدی کمک‌حال شما باشد.

۹- برای کسب‌وکارهای محلی نقاشی دیواری بکشید

یک راه دیگر  برای پول درآوردن کشیدن نقاشی‌های دیواری برای مغازه‌ها و کسب‌وکارهای محلی است. این نقاشی‌ها به یک فضا جلوه تصویری می‌بخشند، یک نام یا پیام تجاری را تبلیغ می‌کنند و حتی مشتریان بیشتری جذب می‌کنند. این هم چند توصیه در مورد چگونگی کسب سفارش برای نقاشی دیواری:

یک سبک خاص برای نقاشی دیواری خلق کنید: پیام و سبک مخصوص به خودتان را در هنر دیوارنگاری پیدا کنید. چند نمونه کار از نقاشی‌های دیواری تهیه کنید تا مهارت و سبک خودتان را به مشتری‌های بالقوه نشان بدهید.

به شکار فرصت‌ها بپردازید: کسب‌وکارهای محلی مانند کافه‌ها، خوروبار فروشی‌ها، رستوران‌ها یا دفاتر اداری که ذینفع این آثار هستند را شناسایی کنید. بیشتر به دنبال نزدیک شدن به کسب‌وکارهایی باشید در شرف افتتاح شعبه یا نوسازی هستند. این کسب‌وکارها آمادگی بیشتری برای پذیرش هنر شما را دارند.

طرح پیشنهادی خود را مطرح کنید: با در دست داشتن یک طرح مناسب شامل طراحی‌های مفهومی، بازه زمانی و بودجه مشخص به مدیران کسب‌وکارهای محلی مراجعه کنید. برای ارئه توضیح درباره منافعی که یک نقاشی دیواری نصیب آن کسب‌وکار می‌کند آمادگی داشته باشید.

با سایر هنرمندان فعال در دیوارنگاری ارتباط بگیرید: در رویدادهای هنری محلی، کارگاه‌های آموزشی و دورهمی‌های هنری شرکت کنید تا با نقاشان، طراحان و مدیران کسب‌وکارها آشنا شوید. داشتن ارتباط به دریافت فرصت‌های کاری و همکاری در پروژه‌های مشترک می‌انجامد.

برای خدمات خود تبلیغ کنید: خدمات نقاشی دیواری خود را در شبکه‌های اجتماعی، تارنمای شخصی و دایرکتوری‌های آنلاین تبلیغ کنید. تصاویری از پروژه‌های پایان‌یافته خودتان را نیز برای جذب مشتری‎‌های جدید در اینترنت به اشتراک بگذارید.

۱۰- یک کتاب الکترونیک با موضوع تجربیات هنری خود بنویسید

به اشتراک گذاشتن تجربیات و دانسته‌های خود از فعالیت هنری از طریق نوشتن یک کتاب الکترونیک، راهی عالی برای کسب درآمد به عنوان یک هنرمند باتجربه است. نوشتن کتاب کمک می‌کند تا چهره‌ای تأثیرگذار در حیطه فعالیت هنری خود شناخته شوید و الهام‌بخش تازه‌واردان به آن عرصه هنری شوید. گام‌های زیر را در این مسیر بردارید:

یک موضوع برگزینید: موضوعی را انتخاب کنید که منعکس‌کننده تجربه هنری شما مانند فرایند خلاقه، غلبه بر چالش‌ها یا آموخته‌هایی که در طول سالیان کسب کرده‌اید باشد. اطمینان حاصل کنید که موضوع می‌تواند توجه جامعه مخاطبان شما را به خود جلب کند.

یک طرح‌واره بنویسید: افکار و ایده‌های خود را نظم ببخشید و یک طرح‌واره ساختارمند تدوین کنید. این کمک می‌کند که تمرکز خود را حفظ کنید و کتابی بنویسید که حرکتی نرم و رو به جلو از فصلی به فصل بعد داشته باشد.

در نوشتن واقعیت‌گرا باشید: تجربه‌های شخصی، عاطفی و بینشی خودتان را در کتاب مطرح کنید. صادق باشید و به خواننده اجازه دهید با داستان شما ارتباط برقرار کند تا از تجربیات شما درس بیاموزد.

در کتاب از تصاویر استفاده کنید: با درج تصاویری از آثار خودتان و عکس‌هایی از پشت صحنه فعالیت هنری یا ارائه تصاویر آموزشی گام‌به‌گام کتاب را غنی کنید. تصویر به بهتر دیده شدن کتاب و درک آسان‌تر آن و توصیف ایده‌های شما کمک زیادی می‌کند.

نسخه پیش‌نویس کتاب را ویرایش کنید: زمانی برای بازخوانی و بررسی دقیق کتاب اختصاص دهید. از یک دوست یا ویراستار حرفه‌ای کمک بگیرید تا متن کتاب روشن، دقیق و مصون از خطا شود.

کتاب را منتشر و معرفی کنید: یک سکوی آنلاین را برای نشر کتاب الکترونیک برگزینید. برای کتاب در تارنمای شخصی، شبکه‌های اجتماعی یا ای‌میل‌های انبوه تبلیغ کنید تا مخاطبان از انتشار آن آگاه شوند.

۱۱- آثار سفارشی را پیشنهاد کنید

پیشنهاد تولید آثار هنری به سفارش دیگران یک راه محبوب و سودآور برای هنرمندان است. با خلق آثار شخصی‌سازی شده برای مشتریان می‌توانید ضمن نمایش مهارت هنری خود با مخاطبان ارتباط برقرار کرده و درآمدزایی هم بکنید. در ادامه توصیه‌هایی برای ارائه آثار سفارشی می‌خوانید:

آثار پیشنهادی خود را توصیف کنید: معلوم کنید که تمایل به خلق چه نوع آثار هنری سفارشی برای مشتریان دارید. این آثار ممکن است شامل پرتره‌ها، چشم‌اندازها، نقاشی از حیوانات دست‌آموز یا حتی خالکوبی‌ها باشد. در این مسیر روی نقاط قوت و علاقه خودتان متمرکز باشید.

قیمت مشخصی تعیین کنید: در بازار تحقیق کنید تا بدانید سایر هنرمندان برای خدمات مشابه چه قیمتی تعیین می‌کنند. تجربه، سطح مهارت و زمان و امکانات خودتان برای انجام یک پروژه را لحاظ کنید. مراقب باشید ارزش آثار هنری خود را حفظ کنید و براساس آن تعیین قیمت کنید.

سبدی از محصولات ارائه کنید: نمونه کارهای آثار سفارشی را در تارنمای شخصی یا شبکه‌های اجتماعی معرفی کنید. به این ترتیب مشتریان احتمالی تصویری از آنچه باید انتظار داشته باشند می‌بینند.

خدمات خود را تبلیغ کنید: باز هم تارنمای شخصی، شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی ای‌میلی روش مناسبی برای تبلیغ خدمات خودتان است. مشتریان راضی قبلی را تشویق کنید که برای کسب اعتماد سایرین درباره شما نظر بدهند.

با مشتریان ارتباط برقرار کنید: در طول دریافت سفارش یک خط ارتباطی فعال با مشتریان داشته باشید. درباره خواسته آنها صحبت کنید، روند پیشرفت کار را مرتب گزارش دهید و آماده پذیرش بازخورد باشید. در نتیجه تجربه خوشایندی هم برای خودتان و هم برای مشتریان رقم خواهید زد.

کار با کیفیت تحویل دهید: همیشه تلاش کنید اثری با کیفیت و شخصی‌سازی شده تحویل مشاری بدهید که نه تنها انتظارات او را برآورده کند بلکه از آن نیز فراتر برود. این امر به تکرار دریافت سفارش از یک مشتری می‌انجامد و شهرت خوبی برای شما دست‌وپا می‌کند.

۱۲- در جشنواره‌های هنری شرکت کنید

شرکت در یک جشنواره هنری را باید راه مناسب دیگری برای کسب درآمد از محل خلاقیت هنری دانست. جشنواره‌ها سکوی مناسبی برای به نمایش گذاشتن آثار، دیده شدن و شبکه‌سازی هستند. در این محل‌ها با مشتریان بالقوه و همکاران خود آشنا می‌شوید. در ادامه چند توصیه درباره شرکت در جشنواره‌های هنری بخوانید:

درباره جشنواره‌های هنری تحقیق کنید: به دنبال جشنواره‎های محلی، منطقه‌ای و حتی بین‌المللی بگردید که با سبک هنری و جامعه مخاطب شما همخوانی داشته باشند. وسعت، شهرت و نقطه تمرکز یک جشنواره را هنگام مشارکت مدنظر قرار دهید.

زودتر از مهلت پایانی درخواست مشارکت بدهید: بسیاری از جشنواره‌های هنری دارای ظرفیت محدودی هستند و از هنرمندان می‌خواهند پیشاپیش درخواست خود را ارسال کنند. راهنمای شرکت در جشنواره و مهلت‎های مقرر شده را با دقت مطالعه کنید و بهترین نمونه‌ها از آثار هنری خودتان را ارسال کنید.

غرفه مناسبی برپا کنید: غرفه‌ای که برپا می‌کنید باید جلوه بصری مطلوبی داشته باشد تا مخاطبان را تشویق به حضور در آن کند. نسخه‌های چاپی با کیفیت، قاب‌های زیبا و اسناد تبلیغی مانند کارت و بروشور تبیلغاتی امتیازی در رقابت با سیار غرفه‌ها قلمداد می‌شود.

با بازدیدکنندگان تعامل کنید: در غرفه خود حاضر و در دسترس بوده و برای صحبت درباره آثار و پاسخ به پرسش‌ها مهیا باشید. برقراری ارتباط با بازدیدکننده‌ها می‌تواند به انعقاد قرارداد فروش، دریافت سفارش و شبکه‌سازی سودمند بینجامد.

با سایر هنرمندان ارتباط برقرار کنید: جشنواره‌های هنری یک فرصت بی‌نظیر برای دیدار با هنرمندان و فعالان هنری است. از این رویدادها برای شبکه‌سازی، تبادل نظر و یاد گرفتن از تجربیات دیگران در جامعه هنری استفاده کنید.

ارتباطات برقرار شده را تعقیب کنید: پس از پایان جشنواره روابط تازه برقرار شده با مشتریان احتمالی، هنرمندان همکار یا نمایندگان گالری‌ها را پیگیری کنید. این روابط را حفظ کنید تا شبکه خود را گسترش داده و آغوش خود را برای فرصت‌های آتی را باز کنید.

منبع: blog.daisie.com


🔥 ممکن است این مطلب نیز برای شما جالب باشد: 👈چگونه یک داستان پرفروش بنویسیم


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا