موسیقی

مصاحبه کمیاب گلپا در نیم قرن پیش

«گلپا از نظر گلپایگانی» تیتر گفت‌وگوی مجله «فیلم و هنر» با زنده‌یاد گلپا بود

بادبان: آنچه مطالعه می‌کنید مصاحبه استاد گلپا با مجله «فیلم و هنر» به تاریخ ۲۴ اردیبهشت سال ۱۳۴۸ است که در آن زمان به مدیر مسئولی علی مرتضوی و پس از دو مرتبه تعطیلی منتشر می‌شد. در مقدمه این مصاحبه آمده: «وقتی هنرمندی زود و زیاد موفق و محبوب گردد، شایعات گوناگونی درباره‌اش ایجاد خواهد شد. منجمله شایعه‌ای که درباره گلپا ایجاد شده بود در مورد اینکه اکبر گلپایگانی خارج از دستگاه می‌خواند. اما این شایعه تاکنون توسط هیچ نشریه‌ای با گلپا در میان گذاشته نشده بود. برای آنکه پاسخی برای این شایعه تهیه کرده باشیم مصاحبه خود با اکبر گلپایگانی را با این سوال شروع کردیم».
مصاحبه کمیاب گلپا در نیم قرن پیش
آیا اینکه می‌گویند شما خارج از دستگاه می‌خوانید درست است ؟
گلپا: چنین چیزی امکان ندارد. این فقط شایعه است. من چون به کارم گسترش داده‌ام و به چند دستگاه شناخته شده اکتفا نکرده‌ام این سوال و فکر برای عده‌ای پیش آمده است که هر خواننده‌ای که در دستگاهی غیر از مخالف سه‌گاه و سه‌گاه آواز بخواند از موسیقی ایرانی اطلاعی ندارد. مثلا من اگر آوازی در مایه نوروز عرب، نوروز خارا و یا نوروز صبا را اجرا کنم چون به گوش خیلی‌ها آشنا نیست چنین فکری خواهند کرد. باید کاری کرد که مردم با سایر دستگاه‌های موسیقی ایرانی نیز آشنایی پیدا کنند … وقتی که مردم آشنایی پیدا کردند دیگر چنین شایعاتی ایجاد نخواهند کرد.
چرا خودتان این کار را شروع نمی‌کنید؟
گلپا: اتفاقا من شروع کرده‌ام. من بعضی از آوازهایم را در دستگاه نوا اجرا کرده ام و بعضی را در دستگاه راست پنجگاه … شاید کم و بیش بخاطر تازگی کارم مورد توجه قرار گرفته باشم.
به مسائل دیگر بپردازیم شما در کجا تحصیل کرده‌اید؟
گلپا: در مدرسه بدر ، در مدرسه نظام و در دانشکده افسری و بعد یک دوره تخصصی نقشه‌برداری دیدم و در حال حاضر به عنوان کارشناس در دایره مهندسی ثبت کل کار می‌کنم.
چگونه صدایتان را پرورش دادید؟
گلپا: تا جایی که یادم می‌آید از ایام کودکی آواز می‌خواندم‌. اولین استادم پدرم بود و بعد از او، استاد بزرگ نورعلی برومند، ادیب خوانساری و مرحوم طاهرزاده تعلیمات لازم را به من دادند. من موفقیت خود را مدیون این مشوقان گرانمایه هستم.
چگونه فعالیت‌های هنری خود را آغاز کردید ؟
گلپا: با برنامه گلها فعالیتم را آغاز کردم و اکنون در حدود ۱۰ سال است که با این برنامه همکاری می‌کنم.
به کشورهای اروپا و سایر قاره‌ها جهت اجرای برنامه مسافرت کرده‌اید؟
گلپا: بله، من به آمریکا، انگلستان، هلند، آلمان ترکیه، کویت و فرانسه سفر کرده‌ام و در بعضی از شهرهای نامبرده کنسرت‌هایی اجرا نموده‌ام.
از زندگی خصوصیت چیزی بگو.
گلپا: سه سال پیش با گلی گرایلی عروسی کرده‌ام و ثمره‌اش یک دختر به‌نام ساقی است. از زندگی هم راضی هستم… فکر می‌کنم حرف دیگری برای گفتن نداشته باشم.

مـوسیـقی


🔥 ممکن است این مطلب نیز برای شما جالب باشد: 👈آنچه از زندگی و زمانه بانو پروین نمی‌دانستید


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا