هنرهای تجسمی

۲۰ فیلم‌ که عاشقان مد باید ببینند

⚟ سینـمــا ⚞

بادبان اگر جزو آن دسته از مردمی هستید که عاشق مد هستند و همیشه تلاش می‌کنند لباسی که می‌پوشند شیک و به‌روز باشد، بد نیست در پایان یک روز یا هفته کاری، به تماشای فیلمی درباره مد و پوشاک بنشینید تا ضمن پیدا کردن ایده‌‎هایی برای پوشش خودتان، لذت تماشای آن نیز خستگی را از تن‌تان بیرون کند. در این گزارش تعدادی از بهترین فیلم‌های سینمایی ساخته‌شده در حوزه مد و فَشِن را به شما معرفی می‌کنیم که طراحی و نمایش لباس‌ و استایل، محور داستان آنهاست.

شیطان پرادا می‌پوشد (۲۰۰۶) The Devil Wears Prada

آیا فیلمی چشمگیرتر از این فیلم با بازی «مریل استریپ» و «آنه هاتاوِی» و البته حضور افتخاری «امیلی بلانت» در زمینه مد و پوشاک تاکنون ساخته شده است؟ فیلم «شیطان پرادا می‌پوشد» داستان یک روزنامه‌نگار را بیان می‌کند که وقتی به استخدام یکی از بدنام‌ترین مدیران شهر در می‌آید به ذوق و شوقش در حوزه مد و پوشاک طبقات مرفه پی می‌برد. این فیلم نه تنها مملؤ از لباس‌های پرزرق‌وبرق است بلکه گوشه‌ای از دنیای طراحی لباس‌های گران‌قیمت و لوکس برای اقشار ثروتمند و خاص را به نمایش می‌گذارد.

فیلم شیطان پرادا می‌پوشد

بی سرنخ (۱۹۹۵) Clueless

اگرچه این فیلم منحصرا به صنعت مد نمی‌پردازد اما کاراکتر «شِر» در این فیلم یکی از بهترین نمونه‌های فعالان این صنعت به شمار می‌رود. در این فیلم شمایل بازیگران، کمی تاریخ گذشته به نظر می‌رسد اما در آن شاهد بازگشت بسیاری از مدهای فراموش‌شده به بازار هستیم. «ایگی آزالیا» یک نماهنگِ به یاد ماندنی مبتنی بر این فیلم ساخته است چرا که آن را فیلمی بدون تاریخ مصرف می‌داند که هر دختری باید دست‌کم ۱۰ بار آن را تماشا کند.

فیلم بی سرنخ (1995) Clueless

کوکو پیش از شانل (۲۰۰۹) Coco Before Chanel

این فیلم که بر اساس زندگی کوکو شانلِ جوان ساخته شده است سرگذشت یک دوزنده را روایت می‌کند که قصد دارد بازار مد و لباس زنان را از نو تعریف کند. کمد لباس‌های به نمایش درآمده در این فیلم نمایانگر کیفیت بی‌نقصی است که از برند شانل انتظار داریم.

فیلم کوکو پیش از شانل (2009)

صبحانه در تیفانی (۱۹۶۱) Breakfast at Tiffany’s

اگرچه این فیلم تماما بر محور صنعت مد و لباس ساخته نشده است همچنان یکی از بهترین گزینه‌ها برای علاقه‌مندان به دنیای مد محسوب می‌شود. لباس مشکی، گردنبند مروارید و پایه سیگاری که «آدری هپبورن» در این فیلم استفاده می‌کند به اقلامی نمادین برای مد دوستان تبدیل شده است. این بازیگر مانند تمام کارهایش به این فیلم نیز هیجان، ماجراجویی و رگه‌ای از شیک‌پوشی اضافه می‌کند.

فیلم صبحانه در تیفانی (1961)

زولندر (۲۰۰۱) Zoolander

اگر به دنبال فیلمی کمدی باشید که به موضوع صنعت مد نیز در آن پرداخته شود، زولندر انتخاب خوبی برای شما خواهد بود. این فیلم اگرچه نگاهی مضحکه‌آمیز به جهان مد دارد، بهترین بازیگران زن در دهه نخست قرن بیست‌ویکم با شیک‌ترین البسه ممکن را به بازی گرفته است.

فیلم زولندر (2001)

اعترافات یک معتاد به خرید (۲۰۰۹) Confessions of a Shopaholic

این فیلم به خوبی نشان می‌دهد که مُدپوشی چگونه می‌تواند به بیان خودتان کمک کند. کاراکتر اصلی این فیلم ربکا نام دارد که در طول فیلم با جهان درون او آشنا می‌شوید. این یعنی فیلمی می‌بینید که موضوعاتی فراتر از صنعت مد را پوشش می‌دهد. در سرتاسر صحنه‌های فیلم، لباس‌های خیره‌کننده و موقعیت‌های متعدد خرید لباس به نمایش درمی‌آید. این فیلم باب میل ساده‌پسندان است و داستان مطبوعی نیز روایت می‌کند.

فیلم اعترافات یک معتاد به خرید (2009) Confessions of a Shopaholic

نا‌امیدانه در جست‌وجوی سوزان (۱۹۸۵) Desperately Seeking Susan

این فیلم به خوبی یادآوری می‌کند که آنچه می‌پوشید بر زندگی و روح و روان شما اثر می‌گذارد. این فیلم یک کمدی جذاب است که به راحتی می‌تواند شما را عاشق خود کند. کاراکتر اصلی فیلم روبرتا به دنبال ماجراجویی است و دوست دارد شبیه سوزان باشد که الهام‌بخش او در زندگی است. به همین دلیل او لباس سوزان را می‌خرد. اما وقتی آدم‌ربایان او را به جای سوزان اشتباه می‌گیرند داستانِ هیجان‌انگیز فیلم آغاز می‌شود.

فیلم نا‌امیدانه در جست‌وجوی سوزان (1985) Desperately Seeking Susan

‌ دو تا برای جاده (۱۹۶۷) Two For The Road

سبک پوشش «آدری هپبورن» در فیلم «دو تا برای جاده» بسیار شیک و کلاسیک است. فراتر از آن کمد لباس‌های اوست که منعکس‌کننده کیفیت رابطه‌اش با شوهرش می‌باشد. اگر طرفدار مدهای کلاسیک هستید و به استفاده از پوشش بازیگران در نحوه روایت داستان یک فیلم نیز علاقه دارید این فیلم را اصلا از دست ندهید.

‌ فیلم دو تا برای جاده (1967) Two For The Road

قانوناً بلوند (۲۰۰۱) Legally Blonde

«اله وودز» هم در دنیای مد و هم در تبدیل کردن یک خیال به واقعیت (مانند ورود به رشته حقوق دانشگاه هاروارد و سپس جولان دادن در صحن دادگاه) چهره‌ای برجسته است. اگر به دنبال فیلمی سرگرم‌کننده با موضوع پیشرفت و قدرت‌نمایی دختران هستید و البته یک عالم لباس‌های صورتی‌رنگ، فیلم «قانونا بلوند» مناسب شماست.

فیلم قانوناً بلوند (2001) Legally Blonde

شکلات سفت (۱۹۹۹) Jawbreaker

سبک لباس پوشیدن در فیلم «شکلات سفت» بی‌همتاست چرا که تیره‌پوشی دهه ۵۰ و ۶۰ میلادی را طوری با طرح‌های رنگارنگ دهه ۸۰ در هم می‌آمیزد که هرگز جای دیگری نخواهید دید. این فیلم ندرتا در حوزه مد و لباس به بینندگان توصیه می‌شود اما دیدنش مسلما ارزش آن را دارد.

فیلم شکلات سفت (1999) Jawbreaker

ستاره‌ای متولد شده ‌است (۱۹۷۶) A Star Is Born

نکته جالب درباره فیلم «ستاره‌ای متولد شده است» با ایفای نقش «باربارا استریساند» این است که تمام لباس‌های او در این فیلم مستقیما از کمد شخصی خودش تهیه شده‌اند. نسخه سال ۲۰۱۸ این فیلم نیز در زمینه پوشش بازیگران، داستان و موسیقی به خوبی نسخه قدیمی است.

فیلم ستاره‌ای متولد شده ‌است (1976) A Star Is Born

خیاط (۲۰۱۵) The Dressmaker

این درام تکان‌دهنده با بازی «کیت وینزلت» بیشتر از مد به موضوع انتقام‌جویی می‌پردازد اما لباس‌های بازیگران این فیلم به طرز غیرقابل انکاری درخشان هستند. اگر به دنبال فیلمی پرهیجان و به همان اندازه خیره‌کننده از لحاظ پوشش بازیگران هستید فیلم «خیاط» انتخاب خوبی برای شماست. این فیلم نشان می‌دهد که صنعت مد چه تأثیری می‌تواند روی روان انسان‌ها و بالعکس داشته باشد.

فیلم خیاط (2015) The Dressmaker

تایتانیک (۱۹۹۷) Titanic

لباس‌هایی که بازیگران در فیلم تایتانیک به تن دارند از لحاظ تاریخی با واقعیت هم‌خوانی کامل ندارند. با وجود این بسیار زیبا هستند. چهار ساعت نمایش لباس‌های لوکس و خیره‌کننده، یک داستان عاطفی و کاراکترهای سینمایی منحصربفرد چیزی است که آخر هفته شما را شاد خواهد کرد.

فیلم تایتانیک (1997) Titanic

تاوان (۲۰۰۷) Atonement

یک فیلم تاریخی دیگر که اقلام زیبایی از صنعت مد را به نمایش می‌گذارد و جالب‌تر آن که بسیاری از این اقلام در  سال‌های اخیر دوباره مد روز شده‌اند. بنابراین احتمال زیادی دارد که ایده‌های الهام‌بخش زیادی مطابق سلیقه روز از این فیلم نصیب شما شود.

فیلم تاوان (2007) Atonement

آسیایی‌های خرپول (۲۰۱۸) Crazy Rich Asians

این فیلم درباره زندگی مجلل تعدادی از خانواده‌های آسیایی است که کاراکترهای آن از اصلی گرفته تا حاشیه‌ای لباس‌های منحصربفردی به تن می‌کنند. لباس عروسی سواروفسکی در این فیلم مسلما ارزش دوخته‌شدن دارد. در انتهای فیلم حتما تصمیم خواهید گرفت که تغییری در سر و وضع خود ایجاد کنید.

فیلم آسیایی‌های خرپول (2018) Crazy Rich Asians

رشته خیال (۲۰۱۷) Phantom Thread

فیلم «رشته خیال» با روایت داستان ساختگی «رینولد وودکاک» ما را به دنیا مد لندن در دهه ۵۰ میلادی می‌برد. این فیلم کمی تلخ اما دارای یک داستان عاشقانه زیباست. پوشش بازیگران آن به قدری جذابیت دارد که جایزه اسکار بهترین طراحی لباس را  برای آن به ارمغان آورده است.

فیلم رشته خیال (2017) Phantom Thread

مأمور خرید شخصی (۲۰۱۶) Personal Shopper

«کریستن استوارت» در این فیلم هیجان‌انگیز و جایزه‌برده، نقش یک مأمور خرید شخصی را ایفا می‌کند. نکته جالب این است که خانه مد شانل لباس‌های این فیلم را تهیه کرده است بنابراین مطمئن باشید که پوشاکی متمایز و چشمگیر در این فیلم خواهید دید.

فیلم مأمور خرید شخصی (2016) Personal Shopper

گتسبی بزرگ (۲۰۱۳) The Great Gatsby

اگر عاشق مد دهه ۲۰ میلادی و سبک زندگی لاکچری آن هستید هیچ فیلمی به اندازه «گتسبی بزرگ» شما را سرگرم نخواهد کرد. این اقتباس سال ۲۰۱۳ با حضور لئوناردو دی‌کاپریو از رمان گتسبی بزرگ بازیگرانی سرشناس، تصویرسازی بی‌نظیر و مدهایی که برای همیشه در خاطر شما می‌مانند را در خود جا داده است.

فیلم گتسبی بزرگ (2013) The Great Gatsby

شیکاگو (۲۰۰۲) Chicago

اگر «گتسبی بزرگ» را دیدید و پسندیدید این فیلم باید انتخاب بعدی شما باشد. این فیلم به خاطر نمایش کم‌نظیری از مد دهه ۲۰ میلادی و عصر موسیقی جاز موفق شده است که اسکار بهترین طراحی لباس را دریافت کند. مد فِلَپر (دامن‌های روی زانو با ساق‌های عریان و نمایش خط گردن) دوباره به مد روز تبدیل شده است و به همین خاطر فیلم «شیکاگو» نیز می‌تواند الهام‌بخش شما در پوشش و آرایش باشد.

فیلم شیکاگو (2002) Chicago

دختر سخن‌چین (۲۰۰۷-۲۰۱۲) Gossip Girl

بد نیست در پایان سری هم به دنیای سریال‌های تلویزیونی بزنیم. سریال دختر سخن‌چین یا «گاسیپ گیرل» به معیشت روزمره جوانان نیویورکی می‌پردازد و برخی از برجسته‌ترین و به یادماندنی‌ترین لباس‌های به نمایش درآمده در تاریخ تلویزیون را نیز به شما عرضه می‌کند.

سریال دختر سخن‌چین (2007-2012) Gossip Girl

منبع: پایگاه اینترنتی Current boutique

https://currentboutique.com/


🔥 ممکن است این مطلب نیز برای شما جالب باشد: 👈۵ فیلم درباره ون‌گوگ که هنرمندان باید ببینند


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا