هنرهای تجسمی

۵ فیلم درباره ون‌گوگ که هنرمندان باید ببینند

سینـمــا

فیلم بر دروازه ابدیت (At Eternity’s Gate)

نام فیلم: بر دروازه‌ ابدیت (At Eternity’s Gate)

سال تولید: ۲۰۱۸

کارگردان: جولیان اشنابل

ساخت کشور: فرانسه، بریتانیا، امریکا

زبان: انگلیسی، فرانسوی

مدت فیلم: ۱۱۱ دقیقه

فیلمنامه‌ این فیلم توسط ژان کلود کریر، لوییس کاگلبرگ و جولیان اشتابل نوشته شده است که جولیان اشنابل خود کارگردانی این فیلم را بر عهده داشت. در این فیلم پرستاره، ویلم دفو در نقش وینسنت ون‌گوگ، اسکار آیزاک در نقش پل گوگن، مدس میکلسن در نقش کشیش، روپرت فرند در نقش تئو ون‌گوگ و امانوئل سنیه در نقش مادام ژینو به ایفای نقش پرداخته‌اند. فیلم «بردروازه‌ ابدیت» که نام خود را از یکی از آخرین نقاشی‌های ون‌گوگ گرفته، به روزهای آخر زندگی این نقاش بزرگ پرداخته است و نظریه‌ دو زندگینامه‌نویس ون‌گوگ به نام‌های استیون نیفه و گرگوری وایت اسمیت مبنی بر اینکه مرگ ون‌گوگ با عمل خودکشی اتفاق نیافتاده را تصویر می‌کند. ویلم دفو برای بازی در این فیلم نامزد بهترین بازیگر مرد در اسکار سال ۲۰۱۹ شد.

فیلم شور زندگی (Lust for Life)

نام فیلم: شور زندگی (Lust for Life)

سال تولید: ۱۹۵۶

کارگردان: وینسنت مینلی

ساخت کشور: امریکا

زبان: انگلیسی

مدت فیلم: ۱۲۲ دقیقه

این فیلم بر اساس رمان مشهور «شور زندگی» اثر نویسنده‌ امریکایی، ایروینگ استون که آن را سال ۱۹۳۴ نوشته، ساخته شده است. شرکت رسانه‌ای مترو گلدوین مایر حق ساخت یک فیلم بر اساس این رمان را خرید و در قرارداد این شرط گذاشته شد که اگر فیلم طی ده سال پیش‌رو ساخته نشود، حقوق آن به نویسنده برگردانده شود. نورمن کوروین فیلمنامه را نوشت، جان هاوسمن تهیه‌کنندگی را برعهده گرفت و وینسنت مینلی به عنوان کارگردان انتخاب شد. فیلم «شور زندگی» سرانجام در سال ۱۹۵۶ ساخته شد. در این فیلم بازیگران بزرگی حضور دارند؛ کرک داگلاس در نقش وینسنت ون‌گوگ، آنتونی کوئین در نقش پل گوگن و جیمز دونالد درنقش تئو ونگوگ به ایفای نقش پرداختند. این فیلم در اسکار سال ۱۹۵۷ در چهار بخش نامزد دریافت جایزه شد و آنتونی کوئین جایزه‌ بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را از آن خود کرد.

فیلم وینسنت و تئو (Vincent & Theo)

نام فیلم: وینسنت و تئو (Vincent & Theo)

سال تولید: ۱۹۹۰

کارگردان: رابرت آلتمن

ساخت کشور: هلند، بریتانیا، فرانسه، ایتالیا و آلمان

زبان: انگلیسی

مدت فیلم: ۱۳۸ دقیقه

فیلمنامه‌ این فیلم توسط جولیان میشل نوشته شد و رابرت آلتمنف فیلم را کارگردانی کرد. نقش وینسنت ون‌گوگ در این فیلم را بازیگر مشهور انگلیسی، تیم راث ایفا کرد و پل ریس نیز در نقش تئو ون‌گوگ در این اثر حضور دارد. فیلم «وینسنت و تئو» عشق و دلسوزی و همدردی میان این دو برادر را به تصویر می‌کشد و تلاش‌های بی‌حد و اندازه‌ تئو برای کمک به وینسنت را نشان می‌دهد. این فیلم در اصل به عنوان یک مینی سریال چهار ساعته برای تلویزیون ساخته شد و بعد به عنوان یک فیلم سینمایی ۱۳۸ دقیقه‌ای بر پرده‌ سینما رفت. به نقل از وبسایت سینمایی راتن تومیتوز Rotten Tomatoes، این فیلم از برترین فیلم‌های ساخته شده در ژانر زندگینامه است.

فیلم ون‌گوگ (Van Gogh)

نام فیلم: ون‌گوگ (Van Gogh)

سال تولید: ۱۹۹۱

کارگردان: موریس پیالا

ساخت کشور: فرانسه

زبان: فرانسوی

مدت فیلم: ۱۵۸ دقیقه

فیلمنامه‌ این فیلم توسط موریس پیالا نوشته شده و خود او کارگردانی آن را عهده‌دار بوده است. فیلم «ون‌گوگ» ۶۷ روز پایانی زندگی وینسنت ون‌گوگ را به تصویر می‌کشد و به رابطه‌ او با برادرش تئو، پزشک و دوستش در آورز یعنی دکتر گاشه و نیز دختر گاشه، مارگریت پرداخته است. در این فیلم ژاک دوترون در نقش ون‌گوگ، الکساندرا لاندن در نقش مارگریت و برنار لوکوک در نقش تئو حضور دارند. فیلم «ون‌گوگ» در جشنواره‌های مختلف به نمایش درآمد؛ در جشنواره‌ فیلم کن در بخش بهترین فیلم و در جشنواره‌ سزار در ۱۲ بخش نامزد دریافت جایزه شد که در نهایت ژاک دوترون در بخش بهترین بازیگر نقش اول مرد صاحب جایزه‌ سزار شد.

فیلم وینسنت دوست‌داشتنی (Loving Vincent)

نام فیلم: وینسنت دوست‌داشتنی (Loving Vincent)

سال تولید: ۲۰۱۷

کارگردان: دوروتا کوبیلا و هیو ولچمان

زبان: انگلیسی

ساخت کشور: هلند، بریتانیا، امریکا

مدت فیلم: ۹۴ دقیقه

انیمیشن «وینسنت دوست‌داشتنی» اولین انیمیشنی است که تمام صحنه‌های آن با نقاشی ساخته شده است. این انیمیشن در ابتدا قرار بود به صورت یک انیمیشن کوتاه هفت دقیقه‌ای در سال ۲۰۰۸ ساخته شود اما برنامه‌ ساخت آن تغییر کرد و در نهایت در سال ۲۰۱۷ به عنوان یک انیمیشن بلند بر پرده‌های سینما آمد. برای ساخت این انیمیشن بیش از ۱۰۰ نقاش همکاری داشتند و حاصل این همکاری، خلق حدود ۶۵۰۰۰ نقاشی رنگ روغن به سبک نقاشی‌های ون‌گوگ برای ساخت این انیمیشن بود. ون‌گوگ در دوران اقامت در شهر آرل، با پستچی این شهر ژوزف رولن و خانواده‌ وی رابطه‌ نزدیکی برقرار کرده بود. در این فیلم، جوزف رولن چند ماه پس از مرگ ویسنت نامه‌ای بازنشده از وی در دست دارد و از پسرش آرماند درخواست می‌کند که این نامه را به برادر وینسنت، تئو برساند. اما تئو نیز در غم از دست دادن برادر، از دنیا رفته و آرماند رولن پس از فهمیدن این موضوع، در تلاش برای فهمیدن علت مرگ مرموز ون‌گوگ برآمده است. این فیلم که ساخت آن ۵.۵ میلیون دلار هزینه داشت در اسکار سال ۲۰۱۸ در بخش بهترین انیمیشن بلند نامزد دریافت جایزه شد.

منبع : هنرگرد


🔥 ممکن است این مطلب نیز برای شما جالب باشد: 👈راز مرلین مونرو: نوارهای ناشنیده


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا