خبر

معرفی نامزدهای بوکر عربی سال ۲۰۲۳

بادبان– لیست رمان‌های برتر جایزه‌ بین المللی ادبیات داستانی عرب «بوکر عربی» سال ۲۰۲۳ که به موضوع مهاجرت، تبعید و پناهندگی می‌پردازد با حضور گسترده‌ زنان نویسنده‌ عرب معرفی شد. به گزارش خبرآنلاین، این لیست شامل نویسندگانی از ۱۶ کشور عربی است که بین ۴۰ تا ۷۷ سال سن دارند. در این رمان‌ها به طور کلی به مسائلی از جمله مهاجرت، تبعید و پناهندگی تا روابط انسانی اعم از گذرا و عمیق می‌پردازد.

گفته می‌شود که این لیست از سوی کمیته‌ای متشکل از پنج داور به نام‌های ریم بسیونی رمان‌نویس مصری، تیتز راک استاد و مترجم دانشگاه سوئدی، عزیزه الطائی نویسنده و پژوهشگر عمانی، فاضله الفاروق رمان‌نویس و روزنامه‌نگار الجزایری به ریاست محمد اشعری نویسنده و رمان‌نویس مراکشی انتخاب شده است.

این لیست ۱۶ نفره برای اولین بار منتشر شده است: صدیق حاج احمد (الجزایر)، می تلمسانی (مصر)، قاسم توفیق (اردن)، سوسن جمیل حسن (سوریه)، ربیعه ریحان (مراکش)، فاطمه عبدالحمید (عربستان)، احمد الفخرانی (مصر)، زهران القاسمی (عمان) و محمد الهرادی (مراکش)، احمد عبداللطیف (مصر)، نجوا بن شتوان(عراق)، لینا هویان حسن، ازهر جرجیس، ناصر عراق (مصر)، میرال طحاوی.

جایزه بوکر عربی از مهم‌ترین جوایز داستانی جهان عرب به شمار می‌رود که در سال ۲۰۰۷ به همت هیئت گردشگری و فرهنگ ابوظبی و با حمایت و پشتیبانی جایزه بوکر انگلیس پایه‌گذاری شد. به جز تضمین ترجمه‌ رمان برتر به زبان انگلیسی، به هر یک از رمان‌های راه یافته به لیست نهایی، مبلغ ۱۰هزار دلار و به رمان برگزیده علاوه بر آن، مبلغ ۵۰ هزار دلار پرداخت می‌شود. هر سال یک کمیته پنج نفره از میان منتقدان، رمان‌نویسان و آکادمیست‌های جهان عرب جهت داوری رمان‌های شرکت کننده در جایزه برگزیده می‌شود که دو لیست بلند و کوتاه از کارهای برگزیده را ارائه می‌کنند. لیست فوق، لیست بلند انتخابی از سوی داوران است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا