خبر

درگذشت نوازنده بلوچ برای ناتوانی در خرید دارو

مـوسیـقی

«دل‌مراد شکل‌زهی» یکی از آخرین بازماندگان مشهور دهل‌نواز موسیقی بلوچستان به خاطر ناتوانی در پرداخت هزینه داروی خویش که فقط چهارصد هزار تومان قیمت داشت چشم از این جهان فرو بست. در همین رابطه روزنامه اعتماد نوشت: عرصه فرهنگ‌وهنر بلوچستان را بیش از هر زمان دیگر سراسر تیرگی و تباهی و تلخی و سیاهی فرا گرفته است به‌گونه‌ای که طی همین یکی، دو هفته اخیر این دومین بازمانده از آخرین نسلِ دهل‌نواز مشهورِ بلوچ است که در سکوت و بی‌خبری و کم‌توجهی و نیز بر اثر بیماری از دنیا می‌روند بی‌آنکه کسی را ککی بگزد یا حتی از فقدان جان‌های ارزشمند آن هنرمندان از دست‌رفته غریب مقام مسوولی شستش خبردار شود چه رسد که عزادار شود!

درگذشت نوازنده بلوچ برای ناتوانی در خرید دارو

«دل‌مراد شکل‌زهی» یکی از آخرین بازماندگان مشهور دهل‌نواز موسیقی بلوچستان بود که چند روز پیش در سکوت و بی‌توجهی و تنگدستی و بی‌خبری به خاطر ناتوانی در پرداخت هزینه داروی خویش که فقط چهارصد هزار تومان بیشتر قیمت نداشت پس از ماه‌ها دست‌وپنجه نرم کردن با بیماری تنفسی و مشکلات عدیده معیشتی سرانجام در یکی از محلات فقیرنشین نیک‌شهر به نام سوچنکان غریبانه چشم از این جهان فرو بست. غم‌انگیز است نه؟! البته چند هفته پیش نیز دیگر دهل‌نواز مشهور موسیقی در معرض خطر زوال دهل‌وسرنای بلوچستان «شیرمحمد بلوچ‌زهی» در همان محله فقیرنشین سوچنکان با سرنوشتی مشابهِ «دل‌مراد» و بر اثر بیماری در سکوت و بی‌توجهی و فقر و بی‌خبری مطلق درگذشت.

غم‌بارتر آنکه با گذشت حدود یک ماه از مرگ مظلومانه آن مفاخر موسیقی دهل ‌و سرنا متاسفانه تاکنون کسی از مرگ وی خبر نداشته و نیز از وضعیت خانواده در فقر فرو رفته آن مرحوم سراغی نگرفته و احوالی جویا نشده تا تسلی خاطری را فراهم آورد! اکنون باتوجه به مرگ تقریبا همزمان دو نفر از اعضای یک گروه شاخص و مرجع موسیقی، حال زنگ خطر زوال این گونه از موسیقی اصیل بلوچستان بلندتر از هر زمان دیگر به صدا درآمده چراکه در طول دهه‌های اخیر با بالا رفتن تب موسیقی مدرن بی‌میلی نسل جدید و جوان بلوچستان نسبت به یادگیری و فراگیری این گونه فاخر بیشتر از هر زمان دیگر شده است.

با این وصف همین امر سبب شده تا موسیقی دهل‌وسرنای بلوچستان تنها نسل از بازماندگان خویش را تجربه کند و این دو مفاخر تازه درگذشته موسیقی دهل‌وسرنا نیز در زمره آخرین و برجسته‌ترین نسل دهل‌نوازان منطقه قرار گیرند که هر دوی این مفاخر ارزشمند عرصه هنر همواره در قالب گروه دهل‌وسرنای استاد «ابول درزاده» در فستیوال‌های موسیقی ملی و بین‌المللی و در کشورهایی، چون پاکستان، دبی، عمان، قطر و… دعوت شده و به اجرای برنامه پرداخته‌اند و سفیران و پرچم‌داران فرهنگ و هنر کشور ما بوده‌اند.


🔥 ممکن است این مطلب نیز برای شما جالب باشد: 👈هنرمندانی که برای امرار معاش ساز خود را می‌فروشند


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا