خبر

اجرای هنرمندان ۱۸ قوم ایرانی در جشنواره موسیقی اقوام

مـوسیـقی

جشنواره «موسیقی اقوام ایرانی» با اجرای ۲۵ اثر از اقوام مختلف کشور از هشتم تا یازدهم مهر در استان کردستان برگزار می‌شود. به گزارش هنرآنلاین، نشست خبری جشنواره موسیقی سنتی ویژه اقوام ایرانی دوشنبه سوم مهر در اداره‌کل روابط عمومی صدا و سیما برگزار شد.

در ابتدای این نشست، حسن عابدینی معاون امور استان‌های سازمان صدا و سیما عنوان کرد: جشنواره موسیقی سنتی هشتم تا یازدهم مهر در استان کردستان رقم می‌خورد و اتفاق بزرگی است. افتتاحیه و اختتامیه جشنواره از شبکه‌ها پخش می‌شود و پوشش رسانه‌ای درخوری خواهد داشت.

اجرای هنرمندان ۱۸ قوم ایرانی در جشنواره موسیقی اقوام

وی اضافه کرد: صدا و سیما ۳۳ مرکز در استان‌ها دارد و سال گذشته با تلاش هنرمندان همین مراکز بیش از ۱۰۰۰ قطعه موسیقی در استان‌ها تولید کردیم. ما موسیقی نواحی و شعرهای محلی را صرفاً یک ژانر نمی‌دانیم بلکه یک فرهنگ می‌دانیم که قابلیت بازتولید دارد.

معاون امور استان‌های صدا و سیما با اشاره به سند تحول سازمان صدا و سیما و تاکید بر عدالت‌گستری و هویت‌محوری عنوان کرد: جشنواره شعر و موسیقی می‌تواند هر ۲ موضوع را با هم دنبال کند. هویت در این جشنواره بر حضور همه‌جانبه اقوام ایرانی تاکید دارد. عدالت‌گستری هم در اینجا یعنی این که همه بتوانند از آنتن رسانه ملی استفاده کنند و فقط متعلق به هنرمندان مرکزنشین نباشد.

اسماعیل زارعی‌کوشا استاندار کردستان نیز در سخنانی بیان کرد: استان کردستان ظرفیت بسیار فوق‌العاده‌ای دارد که بابد توجه ویژه به آن داشته باشیم. همانطور که آقای عابدینی گفت موسیقی در کردستان در تاریخ انقلاب هم نقش ویژه داشت و به عنوان گونه‌ای از موسیقی فولکلور به ویژه در دوران دفاع مقدس سهم داشته است و هنرمندان با بهره‌گیری از موسیقی کردی در این دوران رسالت خود را ایفا کردند.

وی اضافه کرد: امسال میزبان اولین جشنواره موسیقی اقوام ایرانی در شهر سنندج هستیم. امیدواریم پایه‌گذاری اولین جشنواره را به خوبی انجام دهیم. گروه‌های بسیار خوبی از سراسر کشور شرکت کردند و گروه‌هایی هم از اقلیم کردستان داشتیم. علی مرادی مدیرکل مرکز صدا و سیمای کردستان در سخنانی عنوان کرد: برای این جشنواره چهار هزار اثر ارسال شد که ۲۸۰ اثر مورد توجه قرار گرفت. هیأت داوران همگی از استادان بنام و پیشکسوت هستند. شرکت‌کنندگان نیز از گروه‌هایی از مناطق مختلف هستند و در نهایت ۲۵ اثر از ۱۸ قوم برای اجرا در کردستان انتخاب شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا