خبر

سیل بیانیه‌ها در اعتراض به مسمومیت دختران دانش‌آموز

اعتراض‌ها به مسمومیت دانش‌آموزان دختر ادامه دارد. در چند روز گذشته برخی نهادها و فعالان مدنی و پزشکان درباره پیداکردن مقصران حادثه مسمومیت دانش‌آموزان دختر بیانیه‌هایی منتشر کرده‌اند.

بیانیه پزشکان

جمعی از متخصصان کودکان و سایر حِرَف پزشکی مرتبط با سلامت کودکان درباره حوادث نگران‌کننده مسمومیت زنجیره‌ای دانش‌آموزان مدارس دخترانه کشور بیانیه‌ای داده‌اند. در بخشی از این بیانیه آمده است: «سال ۱۴۰۱ مملو از بحران‌های اجتماعی و اقتصادی بوده و کودکان و نوجوانان ایرانی خاطرات خوبی از این سال را در ذهن ندارند. متأسفانه در روزهای پایانی این سال پرتلاطم، کشور با بروز فاجعه مسمومیت‌های زنجیره‌ای دانش‌آموزان با تمرکز اصلی بر مدارس دخترانه کشور روبه‌رو شد. تکرار این حوادث در شهرهای مختلف ظن توطئه سازمان‌دهی‌شده با هدف به مخاطره انداختن سلامت جسمی و روانی کودکان و نوجوانان و نیز خلل جدی در روند پیشرفت علمی کشور را متبادر می‌کند؛ به‌ این‌ جهت نگرانی دغدغه‌مندان سلامت کودکان را بیش‌ازپیش افزایش داد». در بخشی از این بیانیه آمده است: «سکوت قابل تأمل بسیاری از بزرگان عرصه‌های سیاسی، علمی و مذهبی کشور در قبال این اتفاقات شوم برای آینده‌سازان این مرز‌وبوم، باعث جسورترشدن عوامل پشت پرده این قضایا برای تداوم این روند خشونت‌آمیز علیه کودکان و نوجوانان کشور خواهد شد؛ بنابراین ما خواستار واکنش و اعلام نگرانی و محکوم‌کردن این فاجعه از طرف همه مسئولان نظام، مراجع علمی، مذهبی و سیاسی و سایر افراد تأثیرگذار کشور هستیم».

این بیانیه به امضای اعضای هیئت علمی، پزشکان و سایر شاغلان حِرف پزشکی مرتبط با سلامت کودکان و دستیاران رشته‌های مربوطه که جزء فعالان و دست‌اندرکاران عرصه سلامت کودکان و نوجوانان کشور هستند، رسیده است.

بیانیه فرهنگستان علوم

ایسنا گزارش داده است که در ابتدای صد‌وسی‌وسومین جلسه مجمع عمومی فرهنگستان علوم موضوع حوادث تلخ اخیر برای دانش‌آموزان عزیز کشورمان مطرح شده و پس از تبادل نظر؛ مجمع عمومی فرهنگستان علوم بیانیه‌ای صادر کرد. در این بیانیه آمده است: «اخبار حوادث تلخی که در این ایام درباره مراکز تحصیلی و آموزشی دانش‌آموزان به‌ویژه مدارس دخترانه کشورمان به گوش می‌رسد، در مجمع عمومی فرهنگستان علوم کشور مطرح شد و اعضای مجمع به‌شدت از آن ابراز نگرانی کردند.

انتظار از مسئولان محترم آن است که با کمال سرعت و دقت، علل و عوامل این حوادث را تحقیق و در مراجع مربوط برای رفع این پدیده و جلوگیری از تکرار آن اتخاذ تصمیم، اقدام و اطلاع‌رسانی لازم معمول دارند.

امید می‌رود که با پیگیری سریع و دقیق مراجع ذی‌صلاح، نگرانی خانواده‌های محترم مرتفع و فرزندان عزیزمان در کمال امنیت، سلامت و آسایش به ادامه تحصیل و وصول به مقامات عالیه علمی موفق شوند».

بیانیه فعالان مدنی

۴۲۰ فعال مدنی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی درباره مسموم‌سازی مدارس دخترانه ایران بیانیه‌ای منتشر کردند. در بخشی از این بیانیه آمده است: «با وجود گذشت صد روز از این وقایع ناگوار که منجر به نگرانی و احساس ناامنی والدین و دانش‌آموزان شده‌ است، نه‌تنها اطلاع‌رسانی شفافی درمورد علت این اتفاقات صورت نگرفته؛ بلکه شاهد واکنش و اقدام بازدارنده‌ای از سوی مقامات آموزش و‌ پرورش و نیروهای امنیتی‌… نیز نبوده‌ایم».

بیانیه مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم

درباره مسمومیت‌های زنجیره‌ای در مدارس دخترانه مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم بیانیه‌ای منتشر کرده است. در بخشی از این بیانیه آمده است: «ماجرای هولناک مسموم‌سازی دانش‌آموزان دختر که به شکل پی‌درپی و زنجیره‌ای از مدارس دخترانه قم آغاز و به دیگر نقاط کشور مانند بروجرد، ساری، اردبیل، کرمانشاه و تهران کشیده شد، موجی شدید از نگرانی و اضطراب را در سراسر جامعه پدید آورده است. در این ماجرا صدها تن از دختران و حتی برخی از دبیران در بیمارستان بستری و به عوارض این مسمومیت گرفتار شده‌اند. با گذشت چند ماه از شروع این اقدامات، که حمله‌ای شیمیایی-بیولوژیک تلقی می‌شود، هنوز راز آن به‌درستی مشخص نشده است. برخی شواهد این برداشت را تقویت می‌کنند که جریانی افراطی با رعب‌آفرینی و ایجاد هراس در پی جلوگیری از تحصیل دختران و منصرف‌ساختن آنان از این کار باشد. احتمال می‌رود اهدافی دیگر نیز مانند ایجاد جو وحشت و رعب عمومی نیز در پس این اقدامات باشد. که از جهت امنیتی درخورتوجه است». در بخشی دیگر از این بیانیه به ضرب‌وشتم یک خانم در جلوی مدرسه نیز اشاره می‌شود و نسبت به نگاه ابزاری به دین اعتراض می‌شود. همچنین در بخشی دیگر از این بیانیه آمده است: «حق آموزش و پرورش از بنیادی‌ترین حقوق بشر است که افزون بر تعالیم دینی و اسناد حقوق‌بشری در قانون اساسی نیز شناسایی و بر آن تأکید شده است. قرآن کریم در نخستین آیاتی که بر پیامبر فرستاده شده، از قلم و دانش سخن رانده است و پیامبر نیز بدون هیچ نوع مرزبندی جنسیتی همواره همگان را به فراگیری دانش دعوت می‌کرد».

در پایان این بیانیه مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم با اظهار تأسف و نگرانی شدید نسبت به این ماجرا و همدردی با آسیب‌دیدگان و خانواده‌های ایشان، اعلام می‌دارد این نوع اقدامات با تعالیم دینی و اصول قانون اساسی تعارضی آشکار دارد و پیشگیری از آن و شناسایی و محاکمه هرچه زودتر عاملان آن کمترین انتظاری است که مردم شریف ایران از مسئولان و نهادهای قضائی و امنیتی دارند.

منبع: روزنامه شرق

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا