خبر

چه کسی تابلوهای میلیاردی موزه امام علی را برده است

ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران صبح روز ۲۵ شهریور در تذکر به شهرداری تهران اعلام کرد که ۳۰ تابلوی ارزشمند از موزه امام علی (ع) که متعلق به شهرداری تهران است چند ماه قبل از محل این موزه به بهانه برگزاری یک نمایشگاه خارج شده و هنوز به این موزه بازنگشته و معلوم نیست کجا هستند؟
به گفته ناصر امانی ارزش تنها یکی از تابلوهای خارج شده از این موزه ۳۰ میلیارد تومان است که هنوز مشخص نیست چه سرانجامی داشته است.
بلافاصله پس از انتشار این خبر صدای میراث در تماس با مدیران موزه امام علی (ع) پیگیری‌ها برای روشن شدن وضعیت تابلوهای خارج شده از این موزه و دلیل بازنگشتن آنها را آغاز کرد. اما مدیران این موزه پاسخی به تماس‌ها ندادند. روابط عمومی موزه امام علی (ع) نیز تماس‌ها را بی پاسخ گذاشت.
چه کسی تابلوهای میلیاردی موزه امام علی را برده است
موزه امام علی البته میزبان آثار نقاشی قهوه‌خانه‌ای حسین قوللر آقاسی، بنیانگذار نقاشی قهوه‌خانه‌ای در ایران است. او از نقاشان برجسته دوره قاجار بوده و احتمال می‌رود آثار او نیز در میان ۳۰ تابلوی ارزشمند خارج شده از موزه امام علی باشد که از آثار گرانبها و قیمتی محسوب می‌شوند.
صدای میراث در تماس با ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران جزئیات بیشتری از وضعیت و سرانجام آثار خارج شده از موزه امام علی (ع) گرفت. ناصر امانی گفت: حدود دو ماه قبل به بنده خبری رسید که یک تعداد از تابلوهای ارزشمند و هنری موزه امام علی(ع) که متعلق به سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران است، طی یک صورتجلسه تحویل یک مجموعه فرهنگی و هنری خارج از شهرداری تهران با هدف برگزاری یک نمایشگاه آثار هنری شده است. بیش از این هم اطلاعات بیشتری بنده داده نشد.
او افزود: ۱۰ روز بعد از این خبر در تاریخ دهم مردادماه سالجاری در نامه‌ای به رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران از او خواستم که توضیح دهد موضوع چیست؟ همزمان با بنده یکی دیگر از اعضای کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران هم پیگیر موضوع بود. اما هیچ یک از مسئولین مرتبط با این موضوع در شهرداری تهران نه تنها پاسخ مکاتبات را ندادند که حتی پاسخ تماس‌های تلفنی ما را هم نمی‌دهند.
ناصر امانی گفت: بنده رونوشت نامه را به کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران هم ارسال کردم و همزمان این کمیسیون نیز پیگیر ماجرا شد. اما اعضای این کمیسیون اعلام کردند که مسئولین شهرداری تهران پاسخ روشنی به درخواست‌ها برای روشن شدن موضوع  نداده‌اند.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران اعلام کرد: ابهامات خروج تابلوهای ارزشمند هنری از موزه امام علی (ع) به اندازه‌ای زیاد شد که ناچار شدم امروز موضوع را به عنوان تذکر به شهرداری تهران در صحن علنی شورای شهر تهران مطرح کنم. تا بلکه شورای شهر تهران و شهرداری تهران ماجرا را پیگیری کنند و بدانیم موضوع چه بوده است؟
این عضو شورای شهر تهران گفت: ارزش تنها یکی از تابلوهای خارج شده از موزه امام علی، ۳۰ میلیارد تومان است و باید مشخص شود این تابلوها کجا هستند و چرا به این موزه بازگشت داده نشده‌اند.
ناصر امانی اعلام کرد: بلافاصله پس از تذکر بنده در شورای شهر تهران، معاون اجتماعی شهردار تهران به بنده اعلام کرد که این تابلوها به موزه بازگشته‌اند و جای نگرانی نیست. البته خدا کند که اینطور باشد چون هدف ما هم بازگشت این آثار به موزه است. یا این حال هنوز هیچ اطلاعی از جزئیات نداریم و باید از مدیران این موزه پرسیده شود که آیا واقعا تابلوها بازگشت داده شده‌اند یا نه؟
موزه هنرهای دینی امام علی (ع) در گروه موزه‌های هنری و مجموعه‌های هنر مدرن و معاصر دسته‌بندی می‌شود. این موزه دارای آثاری با مضامین مذهبی و دینی است. آثار هنری این موزه شامل نقاشی‌های خیال‌نگاری، نقاشی معاصر، آثار حجمی، تصویرسازی، عکس و خوشنویسی است. همچنین جلدهای لاکی، مرقع خوشنویسی، قلمدان، تابلو فرش و کتاب چاپ سنگی در این مجموعه حفظ و نگهداری می‌شوند.
احداث این موزه در سال ۱۳۷۹ که به نام سال امیرالمومنین (ع) نامگذاری شد آغاز و ساخت آن در سال ۱۳۸۱ به پایان رسید.
موزه‌ هنر‌های دینی امام علی (ع) گنجینه‌ای از آثار هنرمندان در عرصه هنرهای تجسمی معاصر، تابلو‌های نقاشی سنتی و مدرن، تابلو‌های گرافیک، نگار‌گری، نقاشی‌خط، خوشنویسی، هنر چاپ و بخش کوچکی از آثار قدما را جمع‌آوری کرده است. این آثار ارزنده از استادان پیشکسوت نقاشی قهوه‌خانه‌ای چون حسین قوللر آقاسی، محمد مدیر، عباس بلوکی‌فر، اسماعیل جلایر و حسن اسماعیل‌زاده، در این گنجینه به تناسب زمان به نمایش در آمده‌اند.
نقاشی‌های قوللر آقاسی بنیانگذار نقاشی قهوه‌خانه‌ای در ایران یکی از قدیمی‌ترین آثار این موزه است که متعلق به دوره قاجار است. این احتمال وجود دارد که نقاشی‌های متعلق به او یکی از گرانقیمت‌ترین آثار موزه امام علی (ع) باشد که ممکن است به بهانه برگزاری نمایشگاه از موزه خارج شده باشد.

🔥 ممکن است این مطلب نیز برای شما جالب باشد: 👈رد پای کلینیک زیبایی محله جردن در کلاهبرداری از کنسرت استانبول


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا