خبر

چرا سینماها اولین قسمت جنگ ستارگان را پخش نکردند

امروز روز جهانی فرنچایز «جنگ ستارگان» است و همگی می‌دانیم که جنگ ستارگان یکی از موفق‌ترین فرنچایزهای تاریخ است. اما آیا می‌دانید سینماها از نمایش اولین قسمت آن سر باز می‌زدند؟ در ادامه همراه ویجیاتو باشید تا دلیل این موضوع را واکاوی کنیم. در حال حاضر تصور اینکه در جهان هستی، سالن سینمایی پیدا شود که تمایلی به نمایش جنگ ستارگان نداشته باشد، بسیار دشوار است. اما در دهه ۷۰ میلادی و درست زمانی که اولین قسمت این فرنچایز افسانه‌ای متولد شد و دنیا شاهد هنرنمایی «جرج لوکاس» بود، سینماهای بسیاری نسبت به آن خوش‌بین نبودند و از نمایش آن امتناع می‌کردند. این اتفاق فشار زیادی به استودیو فاکس وارد و سازندگان را مجبور به انجام اقدامات ویژه‌ای کرد.

چرا سینماها اولین قسمت جنگ ستارگان را پخش نکردند

به سال ۱۹۷۷ برمی‌گردیم، زمانی که فیلمی به نام Star Wars: A New Hope (امیدی تازه) مخاطبان را به یک کهکشان خیلی دور برد و خیلی زود به یکی از بهترین فرنچایزهای صنعت سرگرمی تبدیل شد. این فیلم به همراه Star Wars: The Empire Strikes   Back  (امپراتوری ضربه می‌زند) و Star Wars: Return of the Jedi (بازگشت جدای) سه‌گانه اصلی و کلاسیک این مجموعه را تشکیل دادند. «لوکاس» در دهه ۹۰ میلادی تصمیم  گرفت دنیای جنگ ستارگان را با سه‌گانه پیش‌درآمد، گسترش دهد. در سال ۲۰۱۰ دیزنی حق مالکیت را از«لوکاس فیلم» خرید و کار روی سه‌گانه جدیدی که بیانگر پایان حماسه اسکای واکر بود را آغاز کرد. فارغ از اینکه سه‌گانه جدید توانست توقعات را برآورده کند یا نه، پس از سال‌ها دوباره توجه‌ها به این دنیای شگفت‌انگیز جلب شد. در این سال‌ها موفقیت جنگ ستارگان به حدی بوده که علاوه بر سینماها به تلویزیون و تم پارک‌ها نیز راه‌یافته است. تصور اینکه سالن سینمایی پیدا شود که تمایلی به این جهان هیجان‌انگیز نداشته باشد، جدا دشوار است. اما این اتفاقی بود که در آغاز راه افتاد.

استراتژی فاکس برای اکران جنگ ستارگان

تاریخ افتتاحیه اولین قسمت جنگ ستارگان به‌پیش از روز یادبود (Memorial Day) تغییر کرد و فاکس نگران بود فیلم در میان شلوغی‌های آغاز تعطیلات تابستان گم شود و ناکام بماند. اتفاقی که همان سال برای فیلم دیگری به نام Smokey and the Bandit (اسموکی و بندیت) افتاد. در نتیجه تنها ۴۰ سینما حاضر به نمایش جنگ ستارگان شدند و ازآنجایی‌که فاکس اصلاً دوست نداشت فرصت طلایی گیشه را از دست دهد مجبور شد تمهیدات ویژه‌ای بیاندیشد.

The Other Side of Midnight‎  (آن‌سوی نیمه‌شب) اقتباسی از آثار «سیدنی شلدون» مورد انتظارترین فیلم کمپانی فاکس در سال ۱۹۷۷ بود. پس این کمپانی برای اکران جنگ ستارگان در سالن‌های سینمای بیشتر، از The Other Side of Midnight‎ به‌عنوان اهرم فشار استفاده و سینماهایی که خواستار نمایش این فیلم بودند را به اکران آخرین اثر «لوکاس» مجبور کرد. این استراتژی فیلم را در معرض دید مخاطبان بیشتری قرارداد.

اما در نهایت جنگ ستارگان در کمال تعجب رکوردها را شکست و باکس آفیس را منفجر کرد تا جایی که تقاضا برای نمایش آن به حدی بالا رفت که فاکس را به ساخت دنباله‌های آن وادار کرد. با وجود اینکه The Other Side of Midnight در گیشه عملکرد خوبی نداشت اما دنیای اعجاب‌انگیز «لوکاس» یک‌تنه جور همه فیلم‌ها را کشید و دوباره فاکس را سر زبان‌ها انداخت. اما این استراتژی خالی از عواقب نبود؛ اجبار سینماها برای نمایش یک فیلم در ازای حق نمایش فیلم دیگر غیرقانونی بود و جریمه ۲۵۰۰۰ دلاری را برای فاکس به ارمغان آورد اما درخشش «جنگ ستارگان» در گیشه به حدی بود که سود آن‌همه جریمه‌ها را جبران و امتناع سالن‌های سینما برای نمایش این شاهکار را به یک افسانه تبدیل کرد.


🔥 ممکن است این مطلب نیز برای شما جالب باشد: 👈۷ فیلم مذهبی که جنجال به پا کردند


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا