دیدگاه مردم

ادای احترام به مدیر اولین عکاسخانه نوشهر

نوشهرشهروز مومنی

بازار محل داد و ستد و بازاری معرف یک شغل برای کسب درآمد، زبانزد عام و خاص بوده و هست. ولی بازاری خوشنام عموما به افرادی نسبت داده می‌شود که دارای پایگاه اجتماعی خاصی در بین مردم باشند. زیرا بازاری خوشنام در اکثر مراودات و کارهای خیر، صاحب‌قدم بوده و از احترام ویژه‌ای بین مردم برخوردار است. عموما افرادی که در امور بازار در چشم‌پاکی، صداقت و شرافت و تدین شهره بودند به عنوان بازاری خوشنام شناخته می‌شوند.  بازار نوشهر هم از این امر مستثنی نبوده و مردان و زنان بی‌ادعایی بوده‌اند که اگرچه در سایه بودند اما یک دنیا معرفت داشته‌اند.
بنده در طول سی سال و اندی خدمت در مجموعه بازار، خاطرات خوب و بد و زیبایی‌ها و زشتی‌های بسیاری دیدم و امروز به جهت تعهد نسبت به بازار بر خود فرض دانسته و نسبت به معرفی یکی از بازاریان خوشنام نوشهری دست به قلم شدم. مردی که به عنوان موسس اولین واحد صنفی عکاسی در نوشهر به همراه برادر بزرگش مرحوم نادر تجویدی (پدر شهید گرانقدر سهراب تجویدی) فعالیت داشته و کسی نبوده جز شادروان استاد ناصر تجویدی، مدیر عکاسی بندر نوشهر.

ادای احترام به مدیر اولین عکاسخانه نوشهر
مردی که تواضع و احسان خصیصه بارز ایشان بوده و در آن سال‌ها برادر بزرگش را جهت اخذ پروانه کسب معرفی نمود. استاد ناصر تجویدی سال‌ها به عنوان رییس اتحادیه عکاسان و فیلمبرداران نوشهر در جلسه ماهانه نمایندگان اصناف حضور داشت و به مرد قانون شهره بود زیرا هیچ‌گونه کار خلاف و غیرقانونی در جهت اداره اتحادیه در کارش نبود و سال‌ها در مقام ریاست اتحادیه انجام وظیفه نمود. او حتی هیچ دریافتی بابت حقوق یا حق‌الجلسه نداشت. ضمنا بانی اشتغال خیلی از جوانان قدیم روستای خاچک به حرفه عکاسی بود که زیر نظر ایشان آموزش دیدند و اکنون نیز صاحب پروانه کسب و کار هستند. مرحوم ناصر تجویدی علاقه خاصی به موسیقی داشت و در نواختن نی و ویولون تبحر خاصی داشت که اگر در آن زمان امکانات امروزی در منطقه مهیا بود چه بسا از اساتید موسیقی ایران شناخته می‌شد. شادروان استاد ناصر تجویدی سال‌ها عاشقانه با مردم زندگی کرد تا اینکه سرانجام در ۲۰ آبان ۱۳۹۰ دعوت حق را لبیک گفت. روحش شاد و نامش ماندگار.


🔥 ممکن است این مطلب نیز برای شما جالب باشد: 👈نماهنگ کمیابی از فریدون پوررضا و «دختر کدخدا»


نوشته های مشابه

۲ دیدگاه

  1. اولین عکاسی نوشهر متعلق به اقای بهمن روحانی بود (عکاسی بدیع) سال ۱۳۳۸ لطفا در جمع اوری اطلاعات دقت کنید با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا