فرهنگستانهنر

روزنامه صداوسیما کدام متولیان فرهنگی را بی‌غیرت دانست

نیما نوربخش – سردبیر بادبان

روزنامه جام‌جم در سه‌شنبه‌ای که گذشت (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ – صفحه ۵) گزارش جالبی منتشر کرد پیرامون سرمایه‌گذاری فرهنگی ترکیه در صنعت سریال‌سازی با مصادره دانشمندان ایرانی همچون مولانا و ابن‌سینا.

در روتیتر این گزارش آمده: «با آغاز پخش سریال «نابغه کوچک» از شبکه تی آر تی ترکیه رقم خورد». تیتر گزارش «تاریخ دزدی» است و در زیرتیتر نوشته شده «در غفلت نهادهای فرهنگی، کشور همسایه بعد از مولانا، شخصیت ابن‌سینا را هم مصادره کرد».

روزنامه صداوسیما کدام متولیان فرهنگی را بی‌غیرت دانست

علی رستگار، خبرنگار روزنامه جام‌جم در بخشی از این مطلب می‌نویسد: « جعل و مصادره ترکیه درباره شخصیت‌های بزرگ ایرانی و مفاخر این سرزمین جای خود اما این بازیگوشی‌ها معلول بی‌تفاوتی و چه‌بسا بی‌غیرتی متولیان فرهنگی در این خصوص هم هست. چرا بعد از ساخت سریال بوعلی‌سینا در ۳۸ سال قبل، دیگر اقدام فرهنگی و هنری ویژه‌ای در عرصه سینما، تئاتر و… صورت نگرفت و آثار فاخر و شایسته‌ای درباره ابن‌سینا و دیگر شخصیت‌های فرهنگی و علمی این سرزمین ساخته نشد؟ چرا تنها عادت داریم به‌جای کنش، واکنش به اقدامات و خوانش‌های شیطنت‌آمیز همسایه‌ها و هالیوود و غرب داشته باشیم؟ نتیجه این غفلت و انفعال فرهنگی پیوسته و ریشه‌دار و بی‌درمان، همین حسرت‌ها و اظهار تاسف‌هاست.»

در گام نخست اینکه روزنامه جام‌جم وابسته به سازمان صداوسیما اینچنین دست به انتقاد از نهادهای فرهنگی حاکمیتی می‌زند حرکت رو به جلویی است. در گام دوم اما اینکه مدیران صداوسیما بپذیرند حاصل تمام این غفلت‌ها و بی‌غیرتی‌ها (به تعبیر خبرنگارش) نه مردم کوچه ‌و بازار بلکه خود مدیران صداوسیما و سازمان سینمایی هستند گام اساسی در حل این موضوع مهم فرهنگی است. جمله دیگر نوشتن، زیاده‌گویی است.


🔥 ممکن است این مطلب نیز برای شما جالب باشد: 👈لقب دهقان فداکار از کجا آمد؟


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا