سینما و تئاتر

۵ دلیل برای اینکه فیلم بلوند را ببینیم

لذت تماشای مریلین مونرو پس از 60 سال

چرا مریلین مونرو را دوست داریم؟ او روی صحنه مانند یک کودک می‌چرخد، می‌رقصد و می‌خندد و همزمان بسیار زیباست. اما در فیلم بلوند تازه‌ترین اثر آندرو دامینیک، ما با یک زن جوان مستاصل روبه‌روییم که تنها وقتی مقابل دوربین قرار می‌گیرد اعتماد به‌نفس دارد. او از اینکه به اسم مریلین مونرو صدایش کنند، بدش می‌آید و در همه عمر به‌دنبال پدری می‌گردد که هرگز او را ندیده است. فیلم اقتباسی از کتاب«بلوند» شمرده می‌شود که چندان هم به زندگی اصلی مرلین مونرو وفادار باقی نمانده. اما چرا باید این فیلم جنجالی را حتما ببینیم؟

5 دلیل برای اینکه فیلم بلوند را ببینیم - لذت تماشای مریلین مونرو پس از 60 سال

تصاویر زیبا و منحصر به فرد هستند

ما قرار نیست در فیلم بلوند لحظات زیبای زندگی این ستاره سینما را تماشا کنیم. کارگردان، در حقیقت روی لحظات رنج‌آور زندگی بازیگر مو طلایی سینمای هالیوود تمرکز کرده؛ تا از خلال دردها و رنج‌هایی که او متحمل شده، تصویری از زندگی‌اش ارائه دهد. آندرو دامینیک از همان اول هم تصمیم خود را گرفته تا شما را شوکه و آزرده کند. مرلین مونرو یا همانطور که خودش دوست داشت صدایش کنند، «نورما جین» زن خوشبختی نیست و در تمام عمرش، خود و بدنش مورد حمله و آزار قرار داشته‌اند. با این حال تلخی فیلم باعث نشده تا ذره‌ای از زیبایی تصاویری که شاهدش هستیم کم شود. سراسر فیلم پر از تصاویر دلربا و زیباست که می‌تواند قلب هر کسی را تسخیر کند. حضور «آنا د آرماس»، بازیگر کوبایی‌الاصل در نقش مرلین مونرو هم باعث شده تا فیلم دیدنی‌تر شود.

فیلمی که متفاوت است

اگر توقع دارید که فیلم «بلوند» یک زندگینامه سرراست و آسان و دیدنی باشد، اشتباه کرده‌اید. در همان ۳۰ ثانیه ابتدایی می‌شود فهمید که ما با یک فیلم متفاوت از زندگی مرلین مونرو طرف هستیم و کارگردان برای شکستن تصاویر ذهنی ما از هیچ تلاشی فروگذار نکرده است. فیلم از دوران کودکی آزاردهنده مونرو شروع می‌شود و با مرگش به پایان می‌رسد. در این مسیر، ما شاهد رفت و برگشت زمان و تصاویر دست اول هستیم. در بخش‌هایی از فیلم ممکن است احساس کنید شما هم تحت تاثیر موادمخدر یا قرص‌ها هستید و نمی‌توانید واقعیت را از توهم تشخیص دهید. اما یک جنبه دیگر متفاوت بودن blonde به ماجرای +۱۷ بودن آن برمی‌گردد. کمتر فیلمی را پیدا می‌کنید که نتفلیکس پای آن نوشته باشد که تماشایش برای نوجوانان زیر ۱۷ سال کاملا ممنوع است. اغلب فیلم‌ها ممنوعیت تماشای تنهایی برای چنین سنینی دارند. اما نتفلیکس که پخش کننده فیلم بلوند است آب پاکی را روی دست دوستداران مونرو می‌ریزد و می‌گوید با یک فیلم کاملا بزرگسالانه طرف هستند که در آن صحنه‌هایی از تجاوز، برهنگی، مواد مخدر و … وجود دارد.

فیلم بلوند - لذت تماشای مریلین مونرو پس از 60 سال

تماشای مریلین مونرو از زاویه نزدیک

البته که نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم اندرو دامینیک، «مریلین مونرو» را بعد از شش دهه از مرگش از قبر بیرون بکشد و پای فیلمبرداری بکشاند. اما در عوض، «آنا د آرماس» در برخی از زوایا از خود مرلین مونرو هم مرلین مونروتر است. کارگردان موقع گریم و طراحی لباس این بازیگر ۳۴ ساله، سنگ تمام گذاشته. بسیاری از مشهورترین لباس‌های مونرو را می‌توان در تن آرماس دید که الحق هم به او خوب نشسته است. تماشای این تصاویر برای بیش از دو ساعت شما را به دهه ۵۰ و ۶۰ میلادی و شکوه هالیوود می‌برد. آنا د آرماس ۹ ماه با یک مربی کار کرده تا لهجه‌اش شبیه به مونرو شود. او خودش این ۹ ماه را مثل شکنجه توصیف کرده است. آنا ساعت‌ها یک کلاه‌گیس بلوند را روی سرش تحمل کرده تا بتواند از پس این نقش به خوبی بر بیاید. جنیفر جانسون طراح لباس این فیلم، شهرت خوبی دارد و در اینجا هم بسیار خوب از پس شبیه در آوردن لباس‌های بازیگر با آنچه مرلین مونرو در واقعیت به تن می‌کرده، برآمده است.

تماشای بخشی از تاریخ در این فیلم

«بلوند» سال‌های طلایی هالیوود را نشان می‌دهد. زمانی که مرلین مونرو تک ستاره قلب آمریکایی‌ها و دیگر مردم جهان بود. اما در آن بازه تاریخی، افراد دیگری هم در کنار او حضور داشته‌اند. شاید محبوب‌ترین مرد فیلم «آرتور میلر» همسر سوم مونرو باشد. آدرین برودی بازیگر جذاب آمریکایی که قبلا در پیانیست به شدت درخشیده بود در این فیلم نقش نویسنده مشهور را بازی می‌کند. در بین همه مردانی که دست به آزار و اذیت مرلین مونرو زده‌اند آرتور میلر همان همسر مهربان همراهی است که البته اشتباه کم ندارد و نمی‌تواند آنطور که باید زندگی‌اش را حفظ کند. در کنار میلر ما با وجه‌ای متفاوت از پسر چارلی چاپلین روبه‌رو هستیم. رابطه سه‌گانه او با مرلین مونرو، بخش مهمی از فیلم را تشکیل می‌دهد. پیش از این افراد زیادی در مورد این ارتباط حرف نمی‌زدند. اما دیدن چارلی چاپلین جونیور و سایه و روشن او روی پرده سینما، می‌تواند اتفاق هیجان انگیزی باشد. البته اگر می‌خواهید اعصابتان حسابی خراب شود نگاهی هم به رئیس‌جمهور سابق آمریکا در فیلم بیندازید.

اولین فیلم سینمایی در مورد مرلین مونرو

اولین‎‌ها همیشه هیجان‌انگیز هستند. تا همین سال قبل حتی یک مستند درست و حسابی در مورد مرلین مونرو ساخته نشده بود. اما سال ۲۰۲۲ برای مونرو سال خوبی به‌نظر می‌رسد. او پس از ۶۰ سال از بین تصاویر و خطوطی که در موردش نوشته شده بیرون می‌آید تا به دفاع از خودش بلند شود. او بلوند کم‌عقلی که سینمای هالیوود نمایش می‌داد نیست. او زنی به نام نورما جین است که گاهی شانس بهش رو آورده و در بسیاری از موارد قربانی اطرافیانش شده است. مرلین مونرویی که فیلم «بلوند» به ما نشان می‌دهد شبیه به تازه‌ترین مستندی است که ساخته شده. مرلین نه زنی کم‌هوش است و نه آنقدرها به شهرت علاقه دارد اما پا در مسیری گذاشته که ذاتا برای آن ساخته شده.

فیلم سینمایی بلوند

چند نکته انحرافی درمورد فیلم بلوند و ستاره‌اش

حالا که چند دلیل را برای تماشای فیلم بلوند خواندید، بد نیست که کمی بیشتر در مورد این فیلم، حواشی آن و سایه و روشن مرلین مونرو بدانید. احتمالا دانستن این نکات شما را هم به تماشای فیلم «بلوند» تشویق می‌کند. اما شاید بهتر باشد در گوش‌تان بگویم که با یک شاهکار سینمایی طرف نیستید. تنها شاهد روایتی متفاوت از هالیوود و قلب تپنده‌اش خواهید بود.

فیلم‌برداری فیلم بلوند، حرف زیادی برای گفتن دارد و حتما شما را مجذوب می‌کند. البته به شرطی که نسبت به تصاویر درهم یا کم و زیاد شدن نورها حساسیت نداشته باشید و سرتان درد نگیرد. چیس اروین کسی است که این ماموریت خطیر را برعهده داشته. آنا د آرماس برای بازی در این فیلم، ۱۴ دقیقه تشویق شد. بله؛ تعداد زیادی از منتقدان و دست‌اندرکاران سینما، ۱۴ دقیقه برای این زن جوان دست زدند. این تشویق حسابی اشک آنا را در آورد. مرلین مونرو تنها ۱۰ سال در هالیوود فیلم بازی کرد و در این مدت زندگی‌اش بالا و پایین‌های بسیاری داشت.

بسیاری خودکشی مریلین مونرو را قتلی دولتی می‌دانند که جان اف کندی در آن دست داشته. در این فیلم البته ماجرای قتل تایید نمی‌شود و شاهدی بر این ماجرا وجود ندارد. اما مشخصا رفتارهای کندی، باعث ایجاد ناامیدی و پناه بردن بیشتر مونرو به موادمخدر و قرص‌ها شده. جسد مرلین مونرو را روی تختش در لس‌آنجلس، روانشناسش پیدا کرده است. او در سال‌های اخیر مدعی شده که مرلین، برنامه‌های زیادی برای زندگی‌اش داشته و با چنین روحیه‌ای احتمال اینکه بخواهد از شر خودش خلاص شود وجود ندارد. جالب این است که برخی از زندگینامه‌نویسان مرلین مونرو، همین روانشناس را عامل مرگ ستاره هالیوود می‎‌دانند. اگر فکر می‌کنید رابطه مرلین مونرو با خاندان کندی، محدود به رئیس‌جمهور پیشین آمریکاست در اشتباهید. او ملاقات‌هایی هم با رابرت کندی، برادر مشهور جان در لس‌آنجلس داشته است. تک ستاره هالیوود در دهه ۵۰ و ۶۰ میلادی، دوست داشت که در هنگام مرگ لباس حریر سفید به تن داشته و در بستری سفید خوابیده باشد. اما او وقتی پیدا شد برهنه بود و ظاهری بسیار آشفته داشت و هرگز به دیدار پدرش نائل نشد.


🔥 ممکن است این مطلب نیز برای شما جالب باشد: 👈راز مرلین مونرو: نوارهای ناشنیده


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا