ماوراء

۱۰ پیشگویی تاریخی که به واقعیت پیوست

بادبان: گاهی اوقات واقعیت بسیار عجیب‌تر از افسانه می‌شود و برخی پیشگویی‌ها که در زمان خودشان متوهمانه و نشدنی قلمداد می‌شدند بر خلاف انتظار به واقعیت می‌پیوندند. این پیشگویی‌های فوق‌العاده دقیق همواره علاقه‌مندان به تاریخ و آینده‌پژوهان را شگفت‌زده کرده‌اند. در تاریخ موارد متعددی از داستان‌های هیجان‌انگیز را می‌توان یافت که مربوط به افرادی می‌شوند که آینده را با دقت بالایی پیش‌بینی کرده‌اند. این پیشگویی‌ها چه فطری بوده باشند و چه تصادفی یا به خاطر بینش و آگاهی خارق‌العاده، موفق شده‌اند طیف گسترده‌ای از موضوعات متنوع از ابداعات فناوری گرفته تا رویدادهای تاریخی را پیش‌بینی کنند. داستان این پیشگویی‌ها نیز نه تنها قدرت پنهان ذهن و هوش انسانی را برجسته می‌کند بلکه به ما نیز یادآوری می‌کند جهانی که در آن زندگی می‌کنیم چه طبیعت پیش‌بینی‌ناپذیری دارد. در ادامه به ۱۰ پیشگویی عجیب در تاریخ اشاره می‌کنیم که در کمال ناباوری به حقیقت پیوستند.

10 پیشگویی تاریخی که به واقعیت پیوست

۱- پیش‌بینی غرق شدن کشتی تایتانیک توسط مورگان رابرتسون

در سال ۱۸۹۸ مورگان رابرتسون داستان کوتاهی با عنوان «بیهودگی» نوشت که در آن ماجرای غرق شدن یک کشتی بزرگ و استثنایی به نام «تایتان» پس از برخورد با یک کوه یخ در اقیانوس اطلس شمالی روایت می‌شود. درست ۱۴ سال پس از نوشته شدن این داستان یعنی در سال ۱۹۱۲ میلادی بود که کشتی تایتانیک به همین سرنوشت مبتلا شد و دقیقا تحت همان شرایطی که در داستان رابرتسون شرح داده شده بود به زیر آب رفت. مشابهت شگفت‌انگیز سرنوشت کشتی تایتان در داستان رابرتسون با کشتی تایتانیک از نام آنها گرفته تا جزییات حادثه دیگر شکی باقی نمی‌گذارد که این نویسنده از موهبت پیشگویی یا غیب‌گویی برخوردار بوده است.

پیش‌بینی غرق شدن کشتی تایتانیک توسط مورگان رابرتسون

۲- پیش‌بینی ترور جان اف. کندی توسط جین دیکسون

در سال ۱۹۵۶ میلادی یک طالع‌بین شناخته‌شده به نام جین دیکسون (Jeanne Dixon) مدعی شد که رییس‌جمهور دموکرات آمریکا جان اف. کندی در سال ۱۹۶۰ هنگام کار در دفتر کارش به قتل خواهد رسید. البته این پیشگویی متهورانه در ۲۲ نوامبر ۱۹۶۳ هنگام سفر کندی به دالاس به واقعیت پیوست. پیشگویی دیکسون به خاطر اثر عمیقی که روی جامعه آمریکایی داشت برجستگی خود را حفظ کرده است. ترور کندی دنیا را به لرزه انداخت و تئوری‌های توطئه متعددی پس از آن مطرح شد. پیشگویی دیکسون نیز بر جنبه رازآمیز این رویداد پیچیده افزود.

۳- پیش‌بینی ساخت بمب اتم توسط اچ. جی. ولز

ده‌ها سال پیش از ساخته شدن بمب اتم داستان‌نویسی به نام اچ. جی. ولز در رمانی به نام «جهان آزاد شده» که در سال ۱۹۱۴ منتشر شد، یک سلاح کشتار جمعی را توصیف کرد. توصیف دقیق او درباره بمب هسته‌ای، هم قدرت تخریب آن و هم توان تغییر مسیر تاریخ توسط آن را دربر می‌گرفت. این غیب‌گویی در جریان جنگ جهانی دوم و با بمباران اتمی هیروشیما و ناگازاکی به حقیقت پیوست. رمان ولز نمونه‌ای از قدرت تخیل بشر برای متصور شدن فناوری‌های آینده قلمداد می‌شود. درکی که او از دانش فیزیک هسته‌ای و پیامدهای کاربرد این سلاح داشت بسیار جلوتر از زمان خود بود.

۴- پیش‌بینی فرود آمدن روی کره ماه توسط ژول ورن

در سال ۱۸۵۶ ژول ورن در رمانی به نام «از زمین تا کره ماه» با جزییات زیاد جریان مسافرت به کره ماه را توصیف کرد. ژول ورن پیش‌بینی کرد که یک گروه سه نفره از ایالت فلوریدا با پرتابه‌ای به ماه می‎‌روند و هنگام بازگشت به زمین در اقیانوس آرام فرود می‌آیند. بیش از صد سال بعد مأموریت آپولو ۱۱ با پرتابه‌ای مشابه موفق شد به این رویا رنگی از واقعیت ببخشد. توصیفاتی که ورن از فضاپیما، سکوی پرتاب و لجستیک مأموریت ارائه کرده است نشان از درک بالای او از دانش و فناوری دارد.

۵- پیش‌‌بینی روی کار آمدن هیتلر توسط جان مینارد کینز

کینز، اقتصاددان برجسته در سال ۱۹۱۹ ظهور یک دیکتاتور آلمانی را پیش‌بینی کرد که یک جنگ جهانی را به راه می‌اندازد. پیشگویی او با روی کار آمدن آدولف هیتلر و وقوع جنگ جهانی دوم به واقعیت پیوست. توانایی پیش‌بینی چنین رویداد مهم و تأثیرگذاری در تاریخ جهان نشان از بینش گسترده او دارد. ظهور هیتلر و ویرانی‌های ناشی از جنگی که به راه انداخت، پیامدهای عمیق سیاسی، اجتماعی و فرهنگی به دنبال داشت.

۶- پیش‌بینی راه‌اندازی اینترنت توسط نیکلا تسلا

در دهه نخست قرن بیستم نیکلا تسلا خبر از راه‌اندازی یک «سامانه جهانی بی‌سیم» در آینده داد که بسیار به اینترنت امروزی شباهت دارد. درک تسلا از یک شبکه متصل جهانی برای تبادل اطلاعات در زمان خود بسیار پیشرو بود و شالوده عصر دیجیتال را بنیان نهاد. پیشگویی تسلا مبتنی بر دانش عمیق او از مهندسی برق و ایمان به قوه ابتکار بود. توقع تسلا برای داشتن دنیایی که در آن بتوان اطلاعات را به طور آنی و بدون وقفه به اشتراک گذاشت بسیار جلوتر از زمان خود بود.

۷- پیش‌بینی آتش‌سوزی بزرگ لندن توسط ویلیام لیلی

در سال ۱۶۵۱ یک ستاره‌شناس به نام ویلیام لیلی (William Lilly) پیش‌بینی کرد که در سال ۱۶۶۶ میلادی یک آتش‌سوزی بزرگ لندن را ویران خواهد ساخت. این پیشگویی به واقعیت پیوست و بخش بزرگی از شهر لندن در جریان این آتش‌سوزی به خاکستر تبدیل شد. غیب‌گویی لیلی هنوز یکی از دقیق‌ترین پیشگویی‌های تاریخ محسوب می‌شود. او براساس مطالعه حرکت اجرام آسمانی آینده را پیش‌بینی می‌کرد.

۸- پیش‌بینی رواج کارت‌های اعتباری توسط ادوارد بلامی

ادوارد بلامی (Edward Bellamy) در رمانی به نام «گذشته‌نگری» که سال ۱۸۸۸ منتشر شد درباره کارتی نوشت که از آن برای خرید استفاده می‌شد و عملکرد آن بسیار شبیه به کارت‌های اعتباری امروزی بود. تصور یک جامعه که پول نقد در آن رد و بدل نشده و معاملات به صورت الکترونیک محقق می‌شوند با گذشت زمان به حقیقت پیوست و امروز کارت اعتباری بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی ماست. رمان بلامی تصویری از یک جامعه در آینده را ارائه کرد که معاملات امن الکترونیک جای معاملات نقدی را می‌گیرد. بینش آینده‌نگرانه او درباره کارت‌های اعتباری توان فناوری برای متحول کردن زندگی بشر را برجسته می‌کند.

۹- پیش‌بینی زیردریایی برقی توسط ژول ورن

ژول ورن در رمانی به نام «بیست هزار فرسنگ زیر دریا» که سال ۱۸۷۰ نوشته شد یک زیردریایی برقی را مدت‌ها پیش از اختراع آن توصیف کرد. توصیف خیالی او از مأموریت تفحص و کاوش زیر آب الهام‌بخش ساخت زیردریایی‌های امروزی شد. رمان‌های ژول ورن به خاطر ارائه جزئیات دقیق فنی و علمی از فناوری‌های آینده شهرت دارند. تصور ساخت زیردریایی نشان می‌دهد که او قدرت قابل توجهی در پیش‌بینی پیشرفت‌های علمی بشر در آینده داشته است.

۱۰- پیش‌بینی ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ توسط انیمیشن سیمپسون‌ها

انیمیشن سیمپسون‌ها به خاطر پیش‌بینی‌های دقیق و غیرمنتظره شهرت دارد. یک نمونه از این پیش‌بینی‌ها در قسمتی از این کارتون ارائه می‌شود که در تاریخ ۱۹ مارس ۲۰۰۰ روی آنتن رفته است. در این قسمت «بارت» خیال می‌کند که «لیزا» رئیس‌جمهور آینده ایالات متحده و جایگزین دونالد ترامپ می‌شود. البته این نخستین برنامه تلویزیونی نبود که تلاش ترامپ برای رئیس‌جمهور شدن را پیش‌بینی کرد.

پیش‌بینی ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ توسط انیمیشن سیمپسون‌ها


🔥 ممکن است این مطلب نیز برای شما جالب باشد: 👈آنچه از راز نقاشی مشهور رامبرانت نمی‌دانستیم


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا