سینما و تئاتر

آیا پدر مهران غفوریان ساواکی بود؟

سینـمــا

بادبان نیما نوربخش

در هفته‌ای که گذشت یک مستند با موضوع انقلاب مردم ایران در سال ۵۷ از شبکه مستند سیما پخش شد که بخش‌هایی از آن در فضای مجازی داخل و خارج از کشور بازتاب پیچیده‌ای داشت.
در این مستند تاریخی، بخشی از اعترافات مقامات ساواک در دادگاه‌های انقلاب پخش شد که یکی از این نیروهای ساواکی‌ها کسی نبود جز «خسرو غفوریان». ماموری که فقط بخشی از حرف‌هایش در تمجید از امام خمینی (ره) پخش شد که چه بسا آن صحبت‌ها هم به واسطه ترسی بود که از محکومیت خود در دادگاه انقلابی و در میان مردم کوچه و بازار داشت. به هر روی، شباهت این مرد با مهران غفوریان و هم‌نام بودنش با پدر این هنرپیشه، گمانه‌زنی‌ها درباره‌ اینکه خسرو غفوریان همان پدر مهران باشد را رقم زد.
به گزارش بادبان، توییت عبدالرضا داوری، مشاور سابق محمود احمدی‌نژاد درباره پدر مهران غفوریان هم به این مسئله دوچندان دامن زد. او نوشت: «چند شب قبل در شبکه مستند، فیلم کنفرانس مطبوعاتی کارکنان ساواک در سال ۱۳۵۸ پخش شد. نکته جالب در این ویدیو، معرفی خسرو غفوریان به عنوان مدیر پشتیبانی بخش آموزش ساواک است. خسرو غفوریان، پدر مهران غفوریان است که ۲۰ سال کارمند ساواک بود و پس از آزادی از زندان، چند سال قبل درگذشت.»

آیا پدر مهران غفوریان ساواکی بود؟
با انتشار این توییت و آن مستند، فضای مجازی ناگهان مثل بمب ترکید و صفحات مختلف مملو از اظهارنظرهای عجیب و غریبی شد که در بیشترشان کمترین تحقیق و پرسشگری و سواد رسانه وجود نداشت. چه آنکه مهران غفوریان طی سال‌های اخیر چندین بار به مناسبت روز پدر، عکس اصلی پدرش را با لباس نیروی دریایی در اینستاگرام منتشر کرده بود و حتی همین اواخر هم از دلتنگی‌ برای پدرش نوشته بود: «بابا جونم خیلی دلم برات تنگ شده، میدونم که هوامو داری میدونم که یک روز دوباره میبینمت، دوستت دارم بابا. روز پدر رو بهت تبریک میگم جناب ناخدا خسرو غفوریان». از سوی دیگر با استناد به تصاویری که او از سنگ قبر پدرش منتشر می‌کرده، تاریخ تولد وی سال ۱۳۲۴ درج شده بود یعنی در سال ۱۳۵۷، او ۳۴ ساله بوده و نمی‌توانسته ۲۰ سال سابقه مدیریتی در ساواک داشته باشد.

اما با ایجاد هجمه‌های متعدد علیه خانواده غفوریان، این‌بار چندین نفر از دوستان و بستگان و حتی همسایه‌های قدیم خانواده غفوریان با انتشار عکس‌های مختلف، بر نادرست بودن این شایعه تاکید کردند تا اینکه مهدی غفوریان، برادر مهران که نوازنده و آهنگساز است در یک استوری اینستاگرامی آب پاکی را روی دست همه ریخت و با انتشار عکس هر دو نفری که نام خسرو غفوریان داشتند، نوشت: «این آقا رو اصلا نمی‌شناسم. لطفا به شایعات مسخره دامن نزنید… پدر من ناخدا یکم کمیسر دریایی خسرو غفوریان بود».


🔥 ممکن است این مطلب نیز برای شما جالب باشد: 👈۱۰ حقیقت ناگفته درباره ستارگان پاپ


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا