اقتصاد هنر

هفت قاعده برای قیمت‌گذاری آثار هنری

بادبان: اسکار وایلد جمله معروفی دارد که می‌گوید: «وقتی بانکدارها برای شام گردهم می‌آیند، درباره هنر حرف می‌زنند. وقتی هنرمندن برای شام دور هم جمع می‌شوند، درباره پول صحبت می‌کنند». شما به عنوان یک هنرمند بخش مربوط به آفرینش یک اثر هنری را مثل کف دستتان می‌شناسید. احتمالا قادر هستید که با چشمان بسته نقاشی کنید و در نهایت اثری قابل احترام ارائه کنید. بی‌تردید هزاران ساعت از وقت خود را صرف به کمال رساندن هنر خود کرده‌اید. اما آنچه اغلب هنرمندان با آن مشکل دارند بخشی است که مربوط به بعد از پایان یافتن پروسه خلق یک اثر هنری می‌شود: قیمت‌گذاری.

هفت قاعده برای قیمت‌گذاری آثار هنری

قیمت‌گذاری کار عجیبی است. از آن عجیب‌تر تعیین قیمت برای چیزی است که عمیقا شخصی بوده و از ارزش معینی نیز در بازار برخوردار نیست. به طور خاص وقتی در ابتدای مسیر کاری خود به عنوان یک هنرمند حرفه‌ای قرار دارید و درآمد جانبی مطمئنی نیز ندارید، تمایل دارید (در واقع نیاز دارید) که آثارتان را به فروش برسانید اما از طرفی درک می‌کنید که نباید هنرتان را ارزان بفروشید. پس کار قیمت‌گذاری روی آثار هنری خود را چونه باید آغاز کنید تا در نهایت به درآمدی که لیاقت آن را دارید برسید؟ اگر از پیشینه منسجمی در حوزه فروش آثارتان در یک بازه قیمتی خاص یا یک بازار مشخص برخوردار نیستید از هفت قاعده‌ قیمت‌گذاری که در ادامه آمده‌اند پیروی کنید.


🔥 ممکن است این مطلب نیز برای شما جالب باشد: 👈مجموعه‌داران بر چه اساسی آثار هنری را می‌خرند


یک- درباره آثار هنری قابل مقایسه و هم‌ردیف تحقیق کنید

به لطف اینترنت امروزه به حجم انبوهی از اطلاعات دسترسی داریم که روند قیمت‌گذاری را برای ما کمی آسان‌تر می‌کند. کمر همت را ببندید و به جست‌وجو درباره هنرمندانی بپردازید که حرفه مشابهی با شما دارند و آثاری مانند آثار شما می‌آفرینند. این هنرمندان چه بهایی برای آثارشان تعیین کرده‌اند؟

تحقیق روی هنرمندان هم‌صنف به شما سرنخ و درک بهتری از این می‌دهد که چه قیمتی را باید و می‌توانید روی آثارتان بگذارید. اطمینان حاصل کنید که با صداقت کارتان را ارزیابی کرده‌اید و سپس آن را با آثار سایر همکاران خود مقایسه کنید که سبکی مشابه با شما دارند، در مدیومی همانند شما کار می‌کنند، از سطحی از تجربه‌ هم‌ردیف شما برخوردارند و همچنین در منطقه جغرافیایی نزدیک یا مشابه با محل فعالیت شما آثارشان را می‌فروشند.

نوبت بعدی که در یک ضیافت شام همنشین دوستان هنرمند خود هستید رفتاری کلیشه‌ای از خود نشان دهید و روی مخ همتایان موفق خود بروید. از آنها بپرسید آثار هنری خود را به چه قیمتی می‌فروشند و چرا این قیمت را تعیین کرده‌اند. مکالمات روشن و صادقانه درباره پول به شما کمک می‌کند از درست بودن راهبرد قیمت‌گذاری خود اطمینان حاصل کنید.

دو- معاش قابل قبولی برای خودتان تعیین کنید

هیچ راه سریع‌تری برای از کار افتاده شدن، بهتر از تلاش بیش از حد و ارزان‌ فروختن ثمره تلاشتان نمی‌توانید پیدا کنید. تولید آثار هنری، ارزان تمام نمی‌شود. مواد اولیه گران‌قیمت، تجهیزات و فضای کارگاهی را نیز  باید مدنظر قرار دهید. یک دستمزد ساعتی معقول برای خودتان محاسبه کنید که شما را راضی کند. وزارت کار ایالات متحده آمریکا برای هنرمندان تجسمی حداقل دستمزد ۲۹.۶۵ دلاری برای هر ساعت تعیین کرده است (سال ۲۰۲۴). این عدد را معیار دستمزد خودتان قرار دهید. با احتیاط میزان زمانی که خلق یک اثر هنری نیاز دارد را برآورد کنید و و هزینه‌های سربار مانند مواد اولیه را نیز از قلم نیندازید.

البته که وقتی در آغاز مسیر حرفه‌ای هستید احتمال دارد نسبت به یک استادکار، انجام کاری خاص وقت بیشتری از شما بگیرد. از طرف دیگر وقتی در رشته خود مهارت و تسلط پیدا کنید انجام یک کار برای شما در زمان کوتاه‌تری ممکن می‌شود و قادر خواهید بود بهای بالاتری برای آن مطالبه کنید. خلاصه آن که این یک روش کاملا مشخص و قاعده‌مند نیست اما راه خوبی است که در ابتدای کار ارزش هنر خود را بسنجید.

سه- وقتی قیمتی تعیین کردید روی آن پافشاری کنید

اگر در حال حاضر با یک گالری همکاری نمی‎کنید تلاش کنید آثارتان را با آثار هنرمندی مقایسه کنید که او نیز آنها را به طور مستقیم و بدون دخالت واسطه می‌فروشد. گالری‌ها معمولا قیمت یک اثر هنری را با افزایش ۵۰ درصدی یا حتی بالاتر به فروش می‌رسانند. اما اگر یک نماینده یا عامل فروش دارید و قصد دارید آثارتان را به طور مستقیم با بهایی کمتر از قیمت تعیین‌شده توسط گالری بفروشید باید در تصمیم خود تجدیدنظر کنید.

گالری‌ها زمان و انرژی خود را صرف فرایند فروش می‌کنند و عموما اگر خبردار شوند که آثارتان را به بهای بسیار نازل‌تری می‌فروشید خرسند نخواهند شد. بنابراین خیلی راحت شما را کنار خواهند گذاشت. علاوه بر این ممکن است سایر گالری‌ها نیز از این اتفاق باخبر شوند و علاقه خود به همکاری با شما را از دست بدهند. به نفع شماست که روابط خوب خود با گالری‌ها را خدشه‌دار نکنید. البته باید گفت که امروزه افراد بیشتری به خرید آثار هنری به صورت آنلاین و به طور مستقیم از خود هنرمند رغبت پیدا کرده‌اند (مثلا از طریق اینستاگرام) و اگر شما هم به دنبال فروش آنلاین هستید این توصیه‌ ممکن است به درد شما نخورد.

قیمت گذاشتن روی آثار هنری تجسمی

چهار- میان احساس و واقعیت تمایز قائل شوید

انجام این توصیه دشوار است. نمی‌توانید به آسانی به مشتری بگویید صرفا به خاطر علاقه‌ای که به یک اثر دارید قیمت آن بالاتر است. اگر یک اثر خاص دارید که  وابستگی عاطفی شدیدی به آن دارید و برایتان معنای خاصی دارد  بهتر است آن را برای خودتان نگه دارید.

با تمام زمان، تلاش خلاقه و عواطفی که صرف آفرینش یک اثر هنری می‌کنید به راحتی ممکن است که به وابسته آن شوید. در این مواقع پس از پایان کار یک گام به عقب بردارید تا دید وسیع‌تری پیدا کنید. سپس مانند سایر آثارتان فرایند قیمت‌گذاری روی آن اثر خاص را نیز پیگیری کنید. قیمت‌ گذاشتن روی یک اثر هنری باید اصولا مبتنی بر شاخصه‌های ظاهری آن باشد و نه ارزش شخصی آن برای خودتان.

پنج- آثارتان را در سطوح مختلف قیمتی دسته‌بندی کنید

ممکن است برخی مشتریان جدید از آثار گران‌قیمت روی‌گردان باشند. آثار کوچک‌تر و ارزان‌تر  مشتریان بیشتری دارند. برای مشتریانی که قدرت خرید بالایی ندارند این آثار قابل دسترس هستند. به طور مثال احتمالا خریداری جوان بودجه ۳۰۰۰ دلاری برای خرید یک نقاشی در اختیار نداشته باشد اما از پس یک نقاشی ۳۰۰ دلاری بربیاید. این طوری آنها می‌توانند تکه‌ای از هنر شما را به خانه ببرند و عاشق آن شوند. اگر در آینده بودجه بیشتری به دست آوردند خرید از شما در اولویت آنها خواهد بود.

نسخه‌های چاپی یکی از بهترین روش‌ها برای خریداران است تا احساس بردن قطعه‌ای از هنر شما را به منزل داشته باشند. اگرچه نسخه چاپی معادل یک اثر اصیل نیست هنوز می‌تواند گزینه شایسته‌ای باشد. قیمتش هم بسیار اقتصادی است. این راهی است تا علاقه‌مندان آلوده هنر شوند. وقتی اوضاع مالی بهتری پیدا کردند می‌توانند اثری گران‌بهاتر را جایگزین آن کنند.

هر چقدر مردم بیشتری آثار هنری شما را بخرند هنر شما به جامعه بزرگ‌تری معرفی می‌شود. مردم بیشتری درباره آن جست‌وجو می‌کنند و دانایی خود را از هنر شما افزایش می‌دهند. این یعنی بخت خرید آثار هنری شما بالاتر می‌رود. محدوده قیمتی که شما وضع می‌کنید می‌تواند حسن‌نیت به وجود بیاورد یعنی مردم با رضایت خاطر آثار شما را به خانه می‌برند و مشتریان بیشتری برای شما پیدا می‌کنند.

شش- موضع شفافی نسبت به قیمت‌ها داشته باشید

کلکسیونرهای آثار هنری علاقه‌ای به پرسیدن قیمت یک اثر هنری ندارند. این طور فکر می‌کنند که شما می‌خواهید بر اساس قدرت خرید و میزان علاقه‌مندی مشتریان قیمت‌ متفاوتی ارائه کنید. تعیین قیمت‌ها از پیش و عرضه آن در پلتفرم‌های مختلف فروش، نشان می‌دهد که صداقت و انسجام دارید.

علاوه بر این اگر از چانه‌زدن درباره پول تنفر دارید به شما کمک می‌کند تا از مکالمات ناخوشایند دوری کنید. ارائه این اطلاعات به طور پیشاپیش بار تصمیم‌گیری را بر دوش خریدار احتمالی می‌اندازد. آنها زمان می‌یابند تا ببینند که قیمت‌ها چه تناسبی با بودجه‌شان دارد و سپس وقتی نزد شما بیایند معامله آسانی در پیش خواهید داشت.

هفت- با ارائه مستندات مناسب از قیمت‌گذاری خود دفاع کنید

چه تجربه زیادی در فروش آثار هنری داشته باشید و چه تازه‌کار باشید باید به خودتان و قیمتی که تعیین کرده‌اید اعتماد داشته باشید. اگر مردد باشید خریداران زود متوجه می‌شوند. دفعه بعد که خریداری از شما پرسید چرا یک قطعه از آثارتان این‌قدر گران است (که همیشه هم همین‌طور است) پاسخی از پیش آماده شده داشته باشید. به او نشان دهید که به طور مرتب آثاری در این رده را با همان قیمت به فروش رسانده‌اید. اسنادی از فروش‌های قبلی خود به سایر گالری‌ها و کلکسیونرها ارائه کنید. مردم دوست دارند توجیه مستند و خدشه‌ناپذیری برای خریدهای خود داشته باشند. آنها می‌خواهند مطمئن شوند که پول خود را خردمندانه خرج کرده‌اند.

با نشان دادن این که دیگران نیز با هیمن قیمت‌ها آثار شما را خریداری کرده‌اند خیال آنها را راحت کنید و نشان دهید که اثر شما ارزشمند است و به طریقی قاعده‌مند و معقول قیمت‌گذاری کرده‌اید. وقتی زمان مناسبی را به قیمت‌گذاری معقولانه و واقع‌گرایانه برای آثارتان اختصاص دهید می‌توانید از قیمتی که تعیین کرده‌اید با اطمینان دفاع کنید. اگر خریدار بخواهد برای تخفیف گرفتن چانه‌زنی کند باید مهیای توجیه کردن قیمت تعیین‌شده باشید. اعتماد به نفس معجزه می‌کند و سبب می‌شود با جیبی پر از پول که لیاقتش را دارید به منزل بازگردید.

منبع: artworkarchive.com


🔥 ممکن است این مطلب نیز برای شما جالب باشد: 👈۱۲ روش کسب درآمد برای هنرمندان تجسمی


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا